• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • myskatt
    Mrs Kaffelatte skrev 2009-02-04 21:41:56 följande:
    Betty Boop skrev 2009-02-04 21:36:53 följande: Alltså jag drack inte en droppe förrens efter 6 månader. Då provade jag lite vin. Sen under höstan började jag som vanligt festa igen.Skillnaden är att nu dricker jag 2 glas vin eller 2 cider och blir jävligt snygg...
    *håller med*
    Mamma till ~ Tilde ~ 051202 ~ myskatt.com
  • myskatt

Jag har problem med maten *suck*. Har vart toksjuk denna vecka med 40 graders feber och prblem med lungorna. Har nu fått antibiotika men har knappt ätit något sen i helgen. Pillar i mig en macka var 4e timma på sin höjd. Inte en morgongröten går ner, 1/4 kanske.

Nu när lungorna börjar läka hostar jag massor. Finns både det ena och det andra som vill upp. Hostar tills jag kräks (inte för att jag kan kräkas, bara hulkar) trotts maxdos Mollipect per dag.

Vi som ska till Sälen på söndag . Kan inte gå ut i minusgrader utan att lungorna strejkar. Men men, bara att komma bort är skönt, sen får jag se vad jag kan göra där. Vill prova skidåkning. Har aldrig stått på ett par skidor men nu fasiken ska jag prova!

• la luna

Hej Katten!

Tråkigt att du är sjuk! Som jag skrev till Latte förut, prova att göra avkok av färsk ingefära. Enligt min chef ( som är lite av en häxa, alltså hokus pokus, inte som chef) så ska det vara riktigt bra. Jag har inte själv provat då jag inte är något större fan av ingefärasmaken.

Hoppas du blir bättre så du har orken att prova skidorna, fast jag tycker du kan vänta med att åka upp tills på torsdag för då åker jag åxå upp över för en weekend med gubbens firma. Vi blir ca 26 st!

Vart ska ni i Sälen? Vi ska till Stöten mitt och bo i lägenheter!

Krya på dig nu!!!!

Kram Maria

• la luna

Öh, glömde att skriva att avkoket ska drickas och inte bara göras i ordning men jag tror du fattade vad jag menade va?

Lite för tidigt för att slå på hjärnan än!

• Peand
    LykkesMamma skrev 2009-02-04 19:32:39 följande:
    Ni som blivit opererade, hur mycket gick ni ner på flytet innan op?Jag har hållt på i 9 dagar nu, men tycker inte att jag gått ner något...(har ingen våg)Vad händer om man inte gått ner något på op dagen? Jag ska ju åka enda från skåne till Sofiahemmet, lite surt om man sen inte får op....
    Jag gick ner 12,8 kg på mina fyra veckors flyt. Vad som händer om man inte går ner något tror jag är olika från landsting till landsting. Har du ingen "halvtidskoll"? Här hade man kontakt med op-planeringen halvvägs in och fick avlägga rapport om viktläget.

Här har jag också stannat upp i vikt nedgången. Är inne på andra veckan som jag står stilla. Vet att jag inte ska gnälla då det kan bli så här och det kan vara LÄNGE! Försöker ha den inställningen att okey nu behöver kroppen vila lite och så länge vågen inte går uppåt och jag vet att jag äter "rätt" så är det lungt. Får väl se hur länge jag sitter här....
    Betty Boop skrev 2009-02-04 21:36:53 följande:
    Hur har det gått med alkoholintag för ni andra som är Bypass-opade? Jag opades för en dryg vecka sen så jag har inte hunnit prova än. Dietisten sa att det är ett glas vin eller en drink (med sockerfri drinkblandning) som gäller på en kväll. Tar jag mer så däckar jag. Nu festar inte jag så ofta men det kan vara bra att veta när jag väl gör det. Hur går det för er andra? En till fråga... Nån som har provat mörk 70% choklad? Dumpar ni på det? 
    Det är lite mer än 4 månader sedan jag opades och än har jag inte testat alkohol så en frågan kan jag inte svara på....
    70 % choklad började jag prova runt jul (ca 3 mån efter op) och det funkar kanon för mig. Hittade portionsförpackade choklad på Lidl där varje ruta väger 5 gr och är i en ask med olika % satser, från 65 - 75 %. Har ofta en eller ett par sådana rutor med mig som "nödlösning" om det skulle krisa sig någon gång. Snabb energi, absolut inte den bästa men inte såååå farlig i lagom mängd. Det och torkade blåbär är sånt som finns i min skolväska när jag är i skolan. Förutom en STOR mängd med matsäck..... Behöver ju ha en resväska med mat när man är borta en 12-14 timmar en dag Skrattande
    Det vackra föds i det vi gör...
  • myskatt

Ingefära *check*

Vi är där sön-sön. Kan man få en timmes skidskola . Tänkte hyra en dag och se om jag gillar det. Ska hyra till Tilde också, hon kanske vill åka när hon ser kusinen göra det.

Vi har hyrt en stuga i Tandådalen. Min morbror har dock en stuga i Stöten så vi kanske åker förbi på skotern.

• Maddisen80
    Svar på #1775
    peand grattis till din viktminskning,det är ju superbra jobbat . Glöm inte ikväll på tv4 plus och se på bigmedicine kl 20.00 som handla om gbp operationer.
  • sininen

Myskatt, krya på dig så att du kan få åka lite skidor. Det är fantastiskt roligt.

• LykkesMamma

Hej!
    Idag har jag varit och pratat med min ssk inne på Vitaklinikerna i Lund....Just för att jag va lite orolig för att om jag inte skulle gå ner till operationen, men hon sa att det skulle jag inte oroa mig för, operationen blir av ändå eftersom jag inte hade så mycket fett runt levern.
    Så vägde jag mig och hör o häpna, men jag har gått ner 2,6kg! Jag som inte trodde jag gått ner något!
    Så, nu är det bara 13 dagar kvar till operation!!!!
    Jag har varit förkyld ett tag nu och det börjar gå över, men den övriga familjen e oxå snoriga, hur gör jag nu för att inte bli smittad igen?? Vill ju inte bli förkyld igen, då blir operationen uppskjuten....Nån som har nåt tips??

• sininen

Grattis Lykkesmamma!

Jag rekomenderar kan jang om du skulle känna dig som om du höll på att bli förkyld igen.

Svar på tråden Gbp=Gastric bypass