• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • Peand
    LykkesMamma skrev 2009-02-05 13:09:28 följande:
    Hej!Idag har jag varit och pratat med min ssk inne på Vitaklinikerna i Lund....Just för att jag va lite orolig för att om jag inte skulle gå ner till operationen, men hon sa att det skulle jag inte oroa mig för, operationen blir av ändå eftersom jag inte hade så mycket fett runt levern. Så vägde jag mig och hör o häpna, men jag har gått ner 2,6kg! Jag som inte trodde jag gått ner något!Så, nu är det bara 13 dagar kvar till operation!!!!Jag har varit förkyld ett tag nu och det börjar gå över, men den övriga familjen e oxå snoriga, hur gör jag nu för att inte bli smittad igen?? Vill ju inte bli förkyld igen, då blir operationen uppskjuten....Nån som har nåt tips??

Jag var sjuk veckan innan op och när jag blev frisk gick jag till hälsokosten och bad att få något "mirakel medel" som jag vet att mina mamma åt tidigare och som gjorde att hon klarade sig från att bli förkyld förra vintern. Hur som helst är det tabletter som man tar precis när förkylningen är på G att bryta ut och/eller sedan som underhåll för att undvika att bli förkyld. Minns dock inte namnet på kartongen, bara att det var vädligt svårt att uttala. Gå in och förklara läget och se vad de har att erbjuda.

Och grattis till att vågen visade minus!

Det vackra föds i det vi gör...
  • sininen

Vågen står fortfarande still trots att jag opererades den 12/1. Det måste betyda att operationen inte funkade på mig haha. Jag har fått ganska bra rutin med att äta regelbundet. Det blir lätt lite enformigt men det är nytt med att äta flera gånger per dag. Och så hinkar jag i mig vatten men det står ändå och pendlar mellan 91 och 93. :S

• MelvinMeja
    LykkesMamma skrev 2009-02-05 13:09:28 följande:
    Hej! Idag har jag varit och pratat med min ssk inne på Vitaklinikerna i Lund....Just för att jag va lite orolig för att om jag inte skulle gå ner till operationen, men hon sa att det skulle jag inte oroa mig för, operationen blir av ändå eftersom jag inte hade så mycket fett runt levern. Så vägde jag mig och hör o häpna, men jag har gått ner 2,6kg! Jag som inte trodde jag gått ner något! Så, nu är det bara 13 dagar kvar till operation!!!! Jag har varit förkyld ett tag nu och det börjar gå över, men den övriga familjen e oxå snoriga, hur gör jag nu för att inte bli smittad igen?? Vill ju inte bli förkyld igen, då blir operationen uppskjuten....Nån som har nåt tips??
    Jag åt espiratox innan mot op för att jag höll på att bli förkyld. De finns på hälsokosten. Jagh har för mig att de heter så. Kanon bra var de i alla fall.
  • Maddisen80

Lykkesmamma grattis till din viktminskning,det är ju superbra jobbat :) lycka till på operationen
    Glöm inte och se på tv4 + ikväll 20.00 om gbp op

• Lils

Jag har fått min op tid ohhh jag vill skrika ut till hela världen..... Den 19 Februari sker det så precis om 2 veckor. OOOO vad jag är LYCKLIG

• Blackbutterfly

Lils skrev 2009-02-05 15:07:24 följande:

Jag har fått min op tid ohhh jag vill skrika ut till hela världen..... Den 19 Februari sker det så precis om 2 veckor. OOOO vad jag är LYCKLIG
    Grattis grattis!!
    Vart ska du op:as???
  • lotusblomman66

Hejsan alla!
    jag går här och väntar och väntar på mitt första möte på sjukhuset. Kirurgen i Norrköping ringde och sa att jag kommer att bli kallad i feb-mars någongång. Det ska bli spännande. Här i Norrköping måste man först och främst gå på ett informationsmöte för att vid ett senare tillfälle träffa läkarna, vilket antagligen kommer att dra ut på tiden. Jag är inte så bra på att vänta =) Känns som att jag har skaffat mig all information jag kan, så jag skulle gärna träffa äkarna med en gång istället.
    Håller tummarna för att jag kan få hjälp snart. Tror det, då kirurgen inte ville skicka iväg mig till något annat sjukhus. det borde ju innebära att han har tid med mig snart.
    Hoppas Hoppas 

Svar på tråden Gbp=Gastric bypass