• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • la luna
    lycktan skrev 2009-03-05 10:10:40 följande:
    la luna: vad hände dig? ångrar du Op nån gång?
    Ja, varje dag i princip. Ibland lite mindre och ibland enormt beroende på hur magen mår. Jag kan inte säga att jag har någon större glädje över att ha gått ner 47 kg.
    Jo förresten, när jag ska böja mig ner för att knäppa slalompjäxorna, då är jag glad att jag förlorat en massa kilo.

Jag har smärtor och värk i magen samt fått avföringsproblem. Jag mår illa varje dag. Jag äter omeprazol men det hjälper inte. Jag har gjort både gastro och rektoskopi för att se om det är något problem i magen eller tarmen men det finns inga fel, allt ser så fint ut. Troligen så har jag fått sammanväxningar så tarmen inte kan röra sig som den ska. Jag har begärt att få en röntgen av tarmarna men det är för dyrt enl. kir. Om tarmarna har vuxit samman så finns det inget att göra, bara inse faktum att man får må så här resten av livet. Den tanken är svår att hantera. Men jag tänker propsa på en röntgen för jag vill veta om de är sammanväxta. Att gå och oroa sig för att det är något större problem gör ju inte saken bättre. Man får ont av oro också.

Det går att operera men till 98% så växer tarmarna i hop igen och oftast mer än innan så problemen blir bara värre.
  • Hjärtat 2005
    Svar på #2599
    Peand skrev 2009-03-05 09:03:44 följande:
    La Luna - Kloka ord! Det är ju inte bara själva open det handlar om, eftervården är om möjligt nästan ännu viktigare, det är ju den som är sedan resten av vårt liv. Och blir det då något krångel så vill man ju att det ska gå så smidigt som möjligt. Dessutom måste jag säga att jag tycker det verkar som om Falun/Dalarna tänker i ett helhets aspekt, vilket jag saknar på många andra ställen. Ibland känns det tyvärr som om "vem som helst som kan visa att de mår lite dåligt av övervikten kan få en op" utan att de ser till själva problemet. Dalarna verkar ju satsa på en långsiktig lösning med ´förberedelser och sedan op.Är det inte likadant i värmland också?Jag brukar tänka så här att genom operationen får vi ett verktyg men det är upp till oss själva hur vi använder det. Vissa (tänker INTE på någon specifik här inne utan mer en andra jag har träffat/läst om) verkar se det som en genväg till en smal dröm, men kan man inte hantera verktyget så når man aldrig reslutatet. Vi behöver alltså lära oss att hantera verktyget!Anna Sol - Att försöka äta när jag är stressad är numera stört omöjligt. Då låter jag hellre bli. Det tar stopp direkt och svider till rejält. Inget att sträva efter.
    Jo vi som opas i värmland får gå en förberedande kurs på 4 dagar.. förr va denna kurs 4 veckor! men som allt annat som hör till landstinget så vart det för dyrt... skulle gärna velat gått längre.. det som jag saknar är en kurs EFTER op... många tankarå frågor som far runt..
    Tycker alla landsting skulle ha det, man behöver (tycker jag iaf) en längre betänketid innan op, jag väntade 1 år, även om jag tyckte det va läääääänge å jobbigt under perioder detta år så är jag glad över det nu!
  • Josefin02

Jag skulle vilja komma i kontakt med personer vars sambo eller make har gjort en gastric bypass nyligen. Min sambo skall göra en i (förmodligen) höst och jag känner att jag vill utbyta tankar o känslor med någon.
    Skicka iväg ett mail till mig så blir jag glad! Vill inte prata så här öppet i en tråd.

MvH Anna

• vänat
    Felicia6 skrev 2009-03-04 22:18:39 följande:
    I Västerbotten så bryr dom sig inte om man är opad öht utan har andra "krav". Tex så ska man ha ett häng på 6-7centimeter för att få betalt via landstinget. Problem med svamp osv "hjälper" till att få open betald
    Ok hur har du fatt den informationen?? undrar bara for at jag i flertalet ar forskot fa veta? Och inget svar nagon stans.
  • Maddisen80

Hörrni glöm inte att se big medicine kl 20.00 på tv4+ ikväll det är väldigt spännande man vill se hur de går.

• MissFörstånd

Äntligen någon som säger något som är negativt! Försökt några gånger att få någon att säga något, men jag tror att de inte pratas så mycket om de som inte är bra! Iaf, jag är negatvit inställd, kanske fel ord, men för att väntetidenär så lång. Ett år kan jag förstå, MEN att de först ska bli en remiss och sedan MINST sex månader innan man ens får komma till Säter och sen ett år där (eller ett år med prövoår menar jag) och sen träff med kir och OM man ens blir beviljad op då så ska man vänta ytterliggare..Tiden rinner iväg och den rinner ifrån mig. Tanken är bra att man ska tänka igenom beslutet noga och självklart se både de bra och dåliga, MEN som någon skrivit här eller i andra tråden innan så är de egentligen inte större risker än med gall-op. Är de bara att vänta i ett år så jaa då kanske jag är redo att vänta, men två eller tre år. De finns inte i min värld. min dotter är bara liten en gång och jag vill inte vara den mamma som inte orkar, som inte kan vara där för mitt barn för att jag är helt enkelt för fet! Jag orkar som de är nu knappt sitta på golvet och leka med henne, just nu orkar jag springa med henne, men de är ju för att hon nyss fyllt ett. De går bara snabbare och snabbare och snart måste jag säga de hemska orden: MAMMA ORKAR INTE! Då kan jag lika gärna skita i alltihopa.

Menar absolut inte att kritisera någon eller så med mitt inlägg, hoppas ni inte uppfattar mig fel. De jag också tycker är lite konstigt är at tnär man väl kontaktar läkare har man förhoppningsvis redan funderat och kommit fram till vad man vill och inte bara gör de för att de är lättast. JAg skulle inte gå med på några möten om jag inte var helt säker.
    Hoppas ni förstår vad jag menar/tänker.

la luna skrev 2009-03-05 08:10:22 följande:
    Missförstånd, varför är du negativ till Dalarna? Jag är opad i Falun och är jättenöjd med personal och kirurg. Att min mage krånglar efter op kan dom inte rå för men jag har fått massor med hjälp.Att systemet är lite krångligt och att det tar tid är väl kanske inte så kul men jag är glad över mitt prövoår. Tiden gick ändå fort och man fick tid att tänka över sitt beslut och läsa på hur det kommer att bli. Om jag skulle opas i Dalarna i dag så skulle jag tacksamt ta emot den hjälp de erbjuder med att först få gå kurs i Skönvikt, Säter. Open är trots allt inte en lätt lösning på problemet (vilket du säkert redan vet). Med tanke på att jag fått så stora problem med smärta och andra konstigheter från magen så ångrar jag min op i stort sett varje dag. Jag har varit opad nu i över två år.Ta reda på om vad som händer vid eventuella komplikationer. Om du gör open privat och du får problem så kanske inte Falun ställer upp med eftervård eller ev. omoperation. Då kanske du även får bekosta den själv. Bara en fundering...Jag är ju mycket för det här med komlikationer eftersom jag själv råkat ut för det. När man läser i forum mm så är det ju oftast solskenshistorier och man blundar lätt för det andra och tänker att det händer inte mig...Oj nu skenar jag iväg igen och blir OT... men jag vill dig bara väl!//Maria
    Förväntansfull!
  • NussNuss

Hur lång tid efter OP är de aktullt med att ta bort lös hud??
    Till mig sa läkaren att jag är ung, så de drar i hop sig av sig själv....men nu hänger de som bara den:(

• MelvinMeja
    Svar på #2608
    Till mig sa de att de gör en bedömning 2 år efter op.
  • NussNuss
    Svar på #2609
    oj.....de var länge....ja då är de bara att vara nöjd med hänget då:)
  • Peand
    Hjärtat 2005 skrev 2009-03-05 10:47:57 följande:
    Jo vi som opas i värmland får gå en förberedande kurs på 4 dagar.. förr va denna kurs 4 veckor! men som allt annat som hör till landstinget så vart det för dyrt... skulle gärna velat gått längre.. det som jag saknar är en kurs EFTER op... många tankarå frågor som far runt.. Tycker alla landsting skulle ha det, man behöver (tycker jag iaf) en längre betänketid innan op, jag väntade 1 år, även om jag tyckte det va läääääänge å jobbigt under perioder detta år så är jag glad över det nu!
    Det är så typsikt landstinget... De ser liksom bara en sak, inte helheten.. Undrar NÄR det kommer att man börjar se hela människan?

Var hos min diabetssköterska idag och hon blev helt förskräckt när jag berättade om hur dåligt det är innan men, precis som du skriver hjärtat, EFTER open. Förvånar mig verkligen att de inte samlar upp de som är opade. Vi har ju iallafall kostat landtinget massor av pengar och det skulle ju kunna ligga i deras intresse att se att det "var värt det" om man säger så.
    Tänk om det var så att man hade träffar med jämna mellanrum inom landtinget, träffar där både opade och icke opade fick träffas. Dela erfarenheter osv. Naturligtvis med läkare och gärna en psykolog/betendevetare inbland.

Jag fick vänta i ca 1½ år från remiss till op. Just då tyckte jag att det var hur drygt som helst, idag är jag väldigt glad över den tiden. Tror att den behövs.
    Det vackra föds i det vi gör...
Svar på tråden Gbp=Gastric bypass