• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • MissFörstånd

penad - på cftk har jag uppfattat de så att man har uppföljning i tre år efter op. De låter bra tycker jag.

Förväntansfull!
  • Felicia6
    vänat skrev 2009-03-05 12:39:41 följande:
    Ok hur har du fatt den informationen?? undrar bara for at jag i flertalet ar forskot fa veta? Och inget svar nagon stans.
    Har kompisar som har gjort bukplastik
    Gbp 26/2-08 || felicia6.blogspot.com
  • vänat
    Felicia6 skrev 2009-03-05 20:18:46 följande:
    Har kompisar som har gjort bukplastik
    OK! tack for ditt svar! Varfor jag farga ar for att pa en arbetsplast jag var fanns en vardtager som varken fick remiss til plasti opertioen och vi ur personalen eller vardtager fick aldrig veta nagar kritere den person hade ett BMI pa 30-32 och hang som var 9-9cm och jate problem med svamp.

Men som sagt helt omojligt att fa fram information om kriterena i vasterbotten.

Sen har jag nu sett detta for en stund sedan i en annan trad.

www.tillgangligvard.nu/remository&id=33

Dar av blir jag ananu mer konfunderad nar jag sag de du skrev tigare men jag betivalar inte de du skrivet.

Snare man yttreligar bevis pa dalig information man far fran vasterbotenslansting och hur godtyckligt de verkar var med sa remisser som att fa saker och ting beviljat.
  • Felicia6
    vänat skrev 2009-03-05 20:35:34 följande:
    OK! tack for ditt svar! Varfor jag farga ar for att pa en arbetsplast jag var fanns en vardtager som varken fick remiss til plasti opertioen och vi ur personalen eller vardtager fick aldrig veta nagar kritere den person hade ett BMI pa 30-32 och hang som var 9-9cm och jate problem med svamp.Men som sagt helt omojligt att fa fram information om kriterena i vasterbotten.Sen har jag nu sett detta for en stund sedan i en annan trad.www.tillgangligvard.nu/remository?func=filein...Dar av blir jag ananu mer konfunderad nar jag sag de du skrev tigare men jag betivalar inte de du skrivet.Snare man yttreligar bevis pa dalig information man far fran vasterbotenslansting och hur godtyckligt de verkar var med sa remisser som att fa saker och ting beviljat.
    Det kan vara så att i vissa fall så säger dom åt en att gå ner i vikt innan om man uppenbart är väldigt stor, men i mina kompisars fall så har dom inte frågat något om vikten iaf utan bara mätt hänget
  • Josefin02

2 år efter OP är det i västernorrland innan dom tar bort överflödig hud på mage.

• vänat
    Felicia6 skrev 2009-03-05 20:38:38 följande:
    Det kan vara så att i vissa fall så säger dom åt en att gå ner i vikt innan om man uppenbart är väldigt stor, men i mina kompisars fall så har dom inte frågat något om vikten iaf utan bara mätt hänget
    OK men de har vareke nat nagon om hang eller vikt da de galler remiss til den person jag tanker pa!!

Men som sagt verkar beror pa vem man kommer i kontkat med.
  • Felicia6
    vänat skrev 2009-03-05 20:54:18 följande:
    OK men de har vareke nat nagon om hang eller vikt da de galler remiss til den person jag tanker pa!!Men som sagt verkar beror pa vem man kommer i kontkat med.
    Sen kan vårdcentraler ha sina "egna" regler efter hur dom tror att det är också men detta är hos själva plastikkirurgen i Umeå där man får godkänt eller inte. Vårdcentralerna mina vänner har varit på har bara remitterat och inte kollat upp något utan låtit kirurgen göra det
  • Peand
    MissFörstånd skrev 2009-03-05 20:11:46 följande:
    penad - på cftk har jag uppfattat de så att man har uppföljning i tre år efter op. De låter bra tycker jag.
    Gäller det "bara" den fysiska uppföljningen eller är det även en psykisk uppföljning? Även här har man uppföljning efteråt, i två år om jag inte missminner mig helt. Men dem du träffar är endera en sjuksköterska eller kirurgen.
    Självklart får du frågan hur du mår osv. Men frågan är om du på ett sånt kort möte hinner snappa upp om patienten egentligen mår så bra som hon/han säger eller om ligger något annat bakom.
    Personligen tycker jag att man både före och efter skulle ha obligatoriska möten med en terapeut eller liknande som hade kunskap inom området. Som vet vad det innerbär och vad det är vi kan gå igenom.
    Det vackra föds i det vi gör...
Svar på tråden Gbp=Gastric bypass