• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • la luna
    Svar på #2607
    Ok, väntetiden är väl inte den bästa i Falun, det kan jag hålla med om. Prioriteringen av denna op är inte så hög eftersom de inte har så stor kapacitet i Falun. Vi är ju faktiskt inte akut dödssjuka, men vi har fortfarande rätt till vård inom rimliga tider.

Vad gäller risker med open så är den inte större än en gallstensop under just själva open. Men det är större risk för sena komplikationer. Där skiljer det sig. Det var därför jag skrev om att kolla vad som gäller efter en privat op och om det finns eftervård i Falun. Det kan bli en dyr historia om inte Falun tar emot en.

Jag opade mig åxå  jusst för att kunna leka och bli en bättre mamma. Men jag har fått stå mitt kasst. Jag är en sämre mamma nu än vad jag var som fet. Jag mår så dåligt i magen i bland så det sätter sig på psyket. Jag orkar inte, jag blir lättare arg för egentligen ingenting.
    Jag vill inte avråda någon att göra op men jag önskar att man verkligen tar i beaktning över vad som kan hända efteråt.

Jag är opad för två år sedan. Började få problem efter ca tre månader. Nu för ca fem månader sedan så har det blivit värre. Jag trodde det skulle bli bättre ju längre tiden gick, men ack så jag bedrog mig.
  • MissFörstånd

Peand - Men varför säger man att man mår bra om man inte gör de?!

La luna - Jag kan ju tycka att Falun eller vilket sjukhus som helst kan inte neka mig vård oavsett varför jag är sjuk om jag nu skulle få en komplikation av open. FÅR sjukhus i Sverige verkligen neka vård oavsett om man opat siog privat eller inte?! Låter verkligen märkligt i mina öron, men jag ska absolut fråga.

Förväntansfull!
  • Peand

Missförståd - bra fråga {#lang_emotions_wink} Är inte vi svenska mer eller mindre skapta lite så att vi svarar det som det förväntas av oss och vi förväntas att må bra.
    Allvarligt talat så kanske det är så att man inte törs riktigt erkänna att man slåss med sitt psyke efter open. När vi inte kan trösta oss med maten längre, maten kan inte ge det lugn den kanske har gjort innan så är det inte så lätt att sitta hos läkaren och säga att open är jätte bra men psyket är det lite sämre med efter open. Den lilla stund man har med läkaren kanske är för kort osv. Dessutom kanske man gå in i hela denna process med tron om att allt kommer att lösa sig genom open, finns tyvärr de som tror det, och då inse att det inte riktigt är så är tufft....
    Men visst, i slutänden har vi ett eget ansvar och vi har alla en möjlighet att be om hjälp.

Det vackra föds i det vi gör...
  • Peand

Större eller mindre???

Jag har kommit i ett läge där jag börjar inse att jag numera inte alltid är störst, jag kan sitta brevid en annan och känna - fan vet om jag inte är mindre än henne..... Vilken känsla.
    MEN då kommer nästa problem och det är den skeva kroppsbilden. Vilket innebär att jag helt enkelt får viska till mina närmsta involverade vänner och make
    - Större eller mindre???? Eller tummen upp eller ner när vi inte ens kan viska {#lang_emotions_laughing}
    Antar att det är ett sätt för mig att skaffa mig en självbild av hur jag egentligen ser ut, spegeln säger en sak men den är svår att ta in....
    Känns det igen?

• lycktan

Jag ska OPas på CFTK och vad jag förstod det som så får man kirurgens telenummer så om komplikation skulle uppstå så ringer man honom och om man befinner sig så det inte är honom man kan möta så ringer han läkaren,kollega på närmsta sjukhus och informerar innan man nått fram dit. CFTK har ju patienter över hela sverige och sammarbetar med flera sjukhus. Jag ska kolla upp det så jag till 100% vet!

Det stämmer med 3 år och då finns dietis och psykolog att tillgå om man känner att man behöver det eller om de anser att man behöver det. Sen så skickar de över alla journaler till den mottagning eller docktor som man sen själv väljer fortsätta sin uppföljning hos (te x VC).

Var det någon som teckna extra försäkring innan?

Ang komplikationer efteråt så är det ju inget man vill ha men samtidigt måste man ju även väga in alla risker med att fortsätta som man gör, för hjärt och kärlsjukdommar är ju en av vår tids dödligaste sjukdommar samt att risken att drabbas av cancer ökar avsevärt om man är överviktig, bara för att nämna några.
    Man vet ju inte innan om man kommer drabbas av antingen komplickationer efter op eller komplikationer av övervikt, ja eller övervikt förkortar ju iaf livet det vet vi och det kan påverka hela livet psykiskt.

• Hjärtat 2005
    Peand skrev 2009-03-05 19:07:12 följande:
    Det är så typsikt landstinget... De ser liksom bara en sak, inte helheten.. Undrar NÄR det kommer att man börjar se hela människan?Var hos min diabetssköterska idag och hon blev helt förskräckt när jag berättade om hur dåligt det är innan men, precis som du skriver hjärtat, EFTER open. Förvånar mig verkligen att de inte samlar upp de som är opade. Vi har ju iallafall kostat landtinget massor av pengar och det skulle ju kunna ligga i deras intresse att se att det "var värt det" om man säger så.Tänk om det var så att man hade träffar med jämna mellanrum inom landtinget, träffar där både opade och icke opade fick träffas. Dela erfarenheter osv. Naturligtvis med läkare och gärna en psykolog/betendevetare inbland. Jag fick vänta i ca 1½ år från remiss till op. Just då tyckte jag att det var hur drygt som helst, idag är jag väldigt glad över den tiden. Tror att den behövs.
    Håller med dig...
    känner många som mår psykiskt dåligt efter op eftersom hjärnan inte "hänger" med... vi tog upp detta på min kurs (innan op) å vill vi ha hjälp så får vi fixa det själva...

Idag har jag varit å tagit prover inför 6 mån kollen.. va tvungen att vara fastande innan.. skulle sedan på akupunktur å massage så mellan blodproverna å massagen åt jag min frukost i väntrummet på vc, hade kaffe i en muggtermos. jättesmidigt! Å så kommer det en "kärring" å går förbi, i farten säger hon: "sitta här å läska med kaffe..."???? Que?? Ha ha ha...hann inte säga ngt förrens hon va borta... folk är lustiga.. *s*
  • MelvinMeja

Är det många här som har 6 månaders kontroll. Jag var efter 1 mån och nu ska jag inte tillbaka förrän efter 1 år. Tycker att det är lite långt emellan. Tänk om jag har brist på något, äter ju bara vitaminer.

Min våg är så tråkig nu. Jag är som en jäkla jojjo. Upp, ner, upp, ner. Det är så trååååååkigt{#lang_emotions_yell}. Jag blir knäpp. Det är 6 månader sen jag opades och det känns som om det inte kommer att hända mer nu. Jag har ca 17kg kvar jag vill ha bort. Måste verkligen skärpa mig med motionen. Får slå mig själv på fingrarna.

• Peand

Idag fick jag kallelse till min 6 månaders kontroll - men inga provtagningar! Var väl naiv och trodde att de skulle kolla upp ALLA värden. Nu antar jag att det blir ett Hb värde och inget mer när jag kommer dit.

MelvinMeja - här har vi återkoll efter 1, 3 och 6 månader. Sedan 1 år, 18 månader och 2 år. Efter två år är man "ute ur systemet och får vända sig till VC för kontroller". Vid 1 och 3 månaders kontrollen får man träffa en sjuksköterska i 10 minuter, tar Hb och frågar hur man mår. Nu vid 6 månaders kontrollen är den läkare som opade som man får träffa.

Min våg är precis som din, lite upp, lite ner, lite upp, lite ner... Och vi talar inte om kilon utan hekton hit och dit. Lite frustrerande men samtidigt kan jag på ett sätt se att det är ganska skönt. Jag har bara kommit halvvägs i min viktminskning men det ofrivilliga stoppet här gör att jag landar lite i resan. Är inte nöjd men det kan vara skönt att landa, andas ut och ladda batteriet inför nästa "ras". Att låta hjärnan hinna med också.
    Det gäller att hitta det possitiva i det hela också {#lang_emotions_laughing}

• MelvinMeja

Peand: Jag vet att du har så rätt i det du säger. Men det är så frustrerande. Det är inte kilon för mig heller utan hekton. Jag har egentligen aldrig haft någon rasperiod. Det hade varit trevligt att få uppleva det någon gång. Men det ger väl med sig. Jag får se det som en heeling period. Hjärnan måste ju också hänga med.

Svar på tråden Gbp=Gastric bypass