• KSB

Född v. 23+6 en orolig tid!

Fick en son den 10/12 han skulle inte tittat ut förens den 1/4. Han föddes 16 veckor för tidigt, det kom som en chock för oss båda och nu ligger han i respirator och kämpar!Vi har en lång tid kvar på sjukhuset och långt hemifrån.men vi vill inget annat än att vara vid hans sida!
    De jobbigaste är att inte veta om man får med honom levande hem, att man är ovetande om vad som kommer att ske, man går och väntar på bakslag efter bakslag..
    Han var en stor kille för sin ålder, vägde 695 gr och var 32 lång. Hoppas att han klarar detta.

Någon som varit med om något liknande?
    Som har några bra råd på hur man ska orka med dagarna?

• Svar på tråden Född v. 23+6 en orolig tid!
  • SandraM85

Hej!
    Grattis till eran lille pojke.
    Vet du varför han kom så förtidigt?
    Jag har ev försvagad livmodertapp , min dotter kom v 34 min son v 35.
    När jag väntade sonen så ville han komma ut v 22 men jag vart sängliggandes till v 30.
    Har följt denna tråden hela tiden.

• KSB

Hej igen!
    Hinner inte riktigt skriva så jätte ofta, eller hinner å hinner, de var nog en dålig ursäkt. Men ibladn orkar man bara inte, ni vet ju hur det är?!
    Men jag är inne här varje dag och kikar vad ni svarar och vet ni, med era ord blir jag stark och försöker tro att han följer med oss hem, vår lilla Melvin!

Idag väger han 889 gr så det går åt rätt håll! Vi är så otroligt förvånade, han ligger fortfarande kvar i cpap, över 3 dygn nu! Vilken kämpe, säkerligen kanske han åker tillbaka, men ändå. Varje timma han stannar i den är så värdefull för hans lungor!

TESSITA; Gud vad jag är glad för er skull att ni nästan tagit er i mål?! Eller känns det inte så? Jag upplever lite att när man väl kommer till sitt hemsjukhus måste det ju bli lite stabilare, att de inte är ?lika nära döden? eller hur man nu ska beskriva det, sen vet jag att de kan hända saker hela tiden, men om de inte tror att barnet ska klara sig kan de ju inte skicka en till hemsjukhuset?! Tycker de känns som en milstolpe, att nu är man nära?
    Ni bodde 7 veckor på sjukhus totalt då? Förstår att ni har haft en tuff väg? Håller tummarna för att allt går åt rätt håll..

Alla andra, är så oerhört glad för att ni delar med er av era upplevelser och tankar, tänker på er alla!

Jag tycker de är så oerhört jobbigt för jag vet hade han kommit som planerat så hade jag kunnat ta hand om mitt eget barn, nu ska jag stå och titta hur man gör med allt och jag är så otroligt rädd för att skada honom, att jag ska göra honom illa, när de vänder i kuvösen, jag vågar inte lyfta honom så. Är så otroligt barnslig och rädd. Jag vet hur man tar hand om ett barn, men nu får jag stå å titta på andra människor som bättre sköter mitt barn? Det känns så otroligt lustigt. Får dåligt samvete för att jag är så rädd. Men får lära mig mer och mer med tiden.

SANDRAM85; Det var tur i oturen alltihopa, han kom för att moderkakan hade gått sönder, så hade han inte velat komma ut hade han dött i magen. Man såg tyvärr inte det på ultraljud eller så, utan han såg ut att ha det riktigt bra, det var först när han fötts som man såg det. Så vi ska nog vara glada att han kom när han kom och att han kämpar som han gör, läkarna satte in bricanyl för att dämpa värkarna, kanske var rena turen att de inte fungerade, eller att kroppen visste att han inte mådde bra av att vara kvar?!

En annan sak jag har funderat över, en känsla som jag bär inom mig. När jag ser höggravida kvinnor, när jag ser kvinnor med nyfödda eller näst intill nyfödda barn blir jag nästan irriterad, jag skulle bara vilja gå å säga till dem att ta vara på sin gradivitet och ta vara på sin tid med barnet man vet aldrig vad som händer, jag känner att jag kommer ta vara på min tid väldigt mycket och aldrig mera ta något för givet. Som gravid, tog jag i allfall för givet att jag skulle gå 9 månader, ha en bra graviditet och förlösa på ett bra sätt, att jag skulle få barnet på magen och att allt skulle gå bra hela tiden. Efter de 12 första veckorna var jag lugn och tänkte hela tiden det här. Nu blir jag nästan arg för att man nog tar allt mer för givet att man inte tar vara på det bättre..vet inte hur jag ska förklara vad jag menar. Hade detta inte hänt mig hade jag ju inte känt så här, då hade jag fortsatt ta allt för givet. Kanske lite luddigt, hoppas ni hajar vad jag menar?!
    Kram

• Maria222

Har läst din berättelse och vill ge mina lyckoönsknigar för att det ska gå bra, det verkar vara en kämpe ni har fått i allafall. Massa kramar till dig!

Mamma till Kevin född 0706.
  • Proletariatet
    KSB skrev 2009-01-08 21:32:41 följande:
    Hej igen!Hinner inte riktigt skriva så jätte ofta, eller hinner å hinner, de var nog en dålig ursäkt. Men ibladn orkar man bara inte, ni vet ju hur det är?!Men jag är inne här varje dag och kikar vad ni svarar och vet ni, med era ord blir jag stark och försöker tro att han följer med oss hem, vår lilla Melvin!Idag väger han 889 gr så det går åt rätt håll! Vi är så otroligt förvånade, han ligger fortfarande kvar i cpap, över 3 dygn nu! Vilken kämpe, säkerligen kanske han åker tillbaka, men ändå. Varje timma han stannar i den är så värdefull för hans lungor!TESSITA; Gud vad jag är glad för er skull att ni nästan tagit er i mål?! Eller känns det inte så? Jag upplever lite att när man väl kommer till sitt hemsjukhus måste det ju bli lite stabilare, att de inte är ”lika nära döden” eller hur man nu ska beskriva det, sen vet jag att de kan hända saker hela tiden, men om de inte tror att barnet ska klara sig kan de ju inte skicka en till hemsjukhuset?! Tycker de känns som en milstolpe, att nu är man nära?Ni bodde 7 veckor på sjukhus totalt då? Förstår att ni har haft en tuff väg? Håller tummarna för att allt går åt rätt håll..Alla andra, är så oerhört glad för att ni delar med er av era upplevelser och tankar, tänker på er alla!Jag tycker de är så oerhört jobbigt för jag vet hade han kommit som planerat så hade jag kunnat ta hand om mitt eget barn, nu ska jag stå och titta hur man gör med allt och jag är så otroligt rädd för att skada honom, att jag ska göra honom illa, när de vänder i kuvösen, jag vågar inte lyfta honom så. Är så otroligt barnslig och rädd. Jag vet hur man tar hand om ett barn, men nu får jag stå å titta på andra människor som bättre sköter mitt barn? Det känns så otroligt lustigt. Får dåligt samvete för att jag är så rädd. Men får lära mig mer och mer med tiden. SANDRAM85; Det var tur i oturen alltihopa, han kom för att moderkakan hade gått sönder, så hade han inte velat komma ut hade han dött i magen. Man såg tyvärr inte det på ultraljud eller så, utan han såg ut att ha det riktigt bra, det var först när han fötts som man såg det. Så vi ska nog vara glada att han kom när han kom och att han kämpar som han gör, läkarna satte in bricanyl för att dämpa värkarna, kanske var rena turen att de inte fungerade, eller att kroppen visste att han inte mådde bra av att vara kvar?!En annan sak jag har funderat över, en känsla som jag bär inom mig. När jag ser höggravida kvinnor, när jag ser kvinnor med nyfödda eller näst intill nyfödda barn blir jag nästan irriterad, jag skulle bara vilja gå å säga till dem att ta vara på sin gradivitet och ta vara på sin tid med barnet man vet aldrig vad som händer, jag känner att jag kommer ta vara på min tid väldigt mycket och aldrig mera ta något för givet. Som gravid, tog jag i allfall för givet att jag skulle gå 9 månader, ha en bra graviditet och förlösa på ett bra sätt, att jag skulle få barnet på magen och att allt skulle gå bra hela tiden. Efter de 12 första veckorna var jag lugn och tänkte hela tiden det här. Nu blir jag nästan arg för att man nog tar allt mer för givet att man inte tar vara på det bättre..vet inte hur jag ska förklara vad jag menar. Hade detta inte hänt mig hade jag ju inte känt så här, då hade jag fortsatt ta allt för givet. Kanske lite luddigt, hoppas ni hajar vad jag menar?!Kram
    Vad skönt att höra att vikten går uppåt och cpap i tre dagar, det orkade aldrig min tjej så tidigt, jättebra ju!
    Jag kommer ihåg när jag låg på rummet och väntade på att de skulle köra mig till op för snittet, på tv:n visades "nannyakuten" och jag var SÅ arg, hur kunde de gnälla över att deras barn var bråkiga, när mitt barn snart skulle dö?(jag trodde inte att hon skulle klara sig). Liksom du blev jag irriterad, om inte arg när jag såg höggravida eller folk med en liten bebis i barnvagnen, varför skulle de få det och inte jag? Jag tror (hoppas) att det är en naturlig del av processen, det är ju en slags sorgeprocess och den ter sig nog så, för jag är verkligen inte en arg person i vanliga fall!

Hoppas allt fortsätter bra för lillen
  • Tessita

Men KSB vilka underbara nyheter!! Klarar de 3 dygn i CPAP så brukar det vända!! Så kanske (håller tummarna) är det slut med respirator för er del nu då? Även om han åker tillbaka i resp igen så är det ett enormt framsteg. Han är riktigt stark. Jag har tänkt på er och är glad över dessa nyheter.

Trots att vi nu varit på sjukhus i 2 mån och vår tjej nu har blivit så stor att hon fördubblat sin vikt (vägde idag 900 g) så vågar jag knappt lyfta henne heller. Man är lite extra rädd från resp tiden då hon extuberades flera ggr av misstag då tuben aldrig satt riktigt bra. Men sen är man ju som du säger så rädd att skada henne också.  Men jag håller med det är en väldigt märklig känsla att andra tar hand om ens barn bättre än en själv.

Det känns inte som vi har tagit oss i mål men sista dagarna har vi faktiskt börja tänka lite framåt än dag för dag eller timme för timme som det var förrut. Hon har varit jätte stabil sen nyårsafton inga större dippar alls och kräver mindre o mindre syrgas. Vi är så lyckliga över att det går åt rätt håll även om vi försöker vara förberedda på bakslag.

Lycka till nu och meddela oss hur det går.

Kram

• Magggie

åhhhh hoppas allt går bra,fick själv en son i vecka 34 som låg med cpap i 3 dygn,men de är inget jämfört med er!!håll glöden uppe för lilla melvins skull!!han kämpar för er!!

• Emmy K
    En annan sak jag har funderat över, en känsla som jag bär inom mig. När jag ser höggravida kvinnor, när jag ser kvinnor med nyfödda eller näst intill nyfödda barn blir jag nästan irriterad, jag skulle bara vilja gå å säga till dem att ta vara på sin gradivitet och ta vara på sin tid med barnet man vet aldrig vad som händer, jag känner att jag kommer ta vara på min tid väldigt mycket och aldrig mera ta något för givet. Som gravid, tog jag i allfall för givet att jag skulle gå 9 månader, ha en bra graviditet och förlösa på ett bra sätt, att jag skulle få barnet på magen och att allt skulle gå bra hela tiden. Efter de 12 första veckorna var jag lugn och tänkte hela tiden det här. Nu blir jag nästan arg för att man nog tar allt mer för givet att man inte tar vara på det bättre..vet inte hur jag ska förklara vad jag menar. Hade detta inte hänt mig hade jag ju inte känt så här, då hade jag fortsatt ta allt för givet. Kanske lite luddigt, hoppas ni hajar vad jag menar?!Kram
    Jag kan också bli irriterad över andra föräldrar. Mest på dem som inte bryr sig om sina barn. De vet ju inte vad de kan gå miste om.

Ett exempel som grämer mig är något jag läste på aftonbladet.se . Det handlade om Gabriella 1,5 som misshandlades av sin mammas nya pojkvän. Hon kunde efteråt inte sitta stå eller gå och blev nästan blind.
    Mina tjejer har ju fått CP-skador till följd av att de föddes extremt tidigt och när jag tänker på hur någon medvetet gör så att ett barn får hjärnskador blir jag förbannad. Det är ju samma med Shaken baby. Att ge ett friskt barn en framtid med hjärnskador är så j-a onödigt. Att mina tjejern fick det var ju oundvikligt. Arghhh. Förstår ni eller är jag snurrig.

Det där med naiva gravida mammor, jag förstår precis vad du menar men jag som var lyckligt naiv med mina två största barn tycker att det är skönt att inte veta allt här i livet. Skulle mammor veta hur illa det kan gå innan det gör det så skulle det nog bli färre barn gjorda. Tänk att gå i 40 veckor och bara oroa sig. Nä, det är nog bara bra att inte veta. Samtidigt så kan man bli irriterad över att de istället bryr sig om petitesser som att de glömde att packa ner korsord i BB-väskan.
  • Lm71

Kikar bara in i tråden & vill önska all lycka till dig... De små är starkare än man tror. Nu har jag inte varit i exakt samma situation, då min yngste "bara" är född 1 mån för tidigt. men däremot vet jag allt om känslan att vara på väg att mista sitt barn. Min yngste föddes med en bukväggsdefekt, & blev svårt sjuk i sepsis. Vi låg inne i 3 månader, varav 2,5 på iva. Under 1 månad vakade vi dygnet runt då sonen var så dålig att utgångsläget var ovisst, han svarade inte på behandlingarna. Varken vi eller läkarna hade ngt större hopp om att han skulle klara det, men mirakel sker faktiskt . Som säkert många i tråden har upplevt, så även du, gäller det att ta dagen som den kommer, ibland får man ta en timme i taget. Jag är idag så fascinerad av att han ännu finns med oss, nu har tiden gått & jag har äntligen fått den distans som gör att man har svårt att förstå att han någonsin varit så dålig.
    Jag håller tummarna för er & hoppas han får fortsätta på samma bana nu...Han verkar ju vara en sann kämpe

• Lilybee

Vad skönt att höra att det går bra med honom. Förstår dig totalt när det gäller att inte kunna sköta sitt eget barn. Och liknande nu när vi väl har kommit. Planen var ju att komma hem med ett fullgånget barn och kunna leva hyfsat som vanligt direkt. Nu är det att hålla sig isolerad från andra väldigt länge. Känner att det kanske är en bagatell jämfört med din situation, men ändå.
    Håller tummarna att det fortsätter framåt för Melvin.

Var och vägde Justus i onsdags och nu väger han 2530 g och är 45 cm lång. Nästan som en "vanlig" bebis

• SandraM85

Jag blir typ svartsjuk när jag ser andra höggravida som mår så bra
    Jag skulle vilja att mina graviditeter vart bra.
    När jag hör att nån i närheten ska ha barn så blir jag typ svartsjuk , vet inte varför.

Hej igen! Hinner inte riktigt skriva så jätte ofta, eller hinner å hinner, de var nog en dålig ursäkt. Men ibladn orkar man bara inte, ni vet ju hur det är?! Men jag är inne här varje dag och kikar vad ni svarar och vet ni, med era ord blir jag stark och försöker tro att han följer med oss hem, vår lilla Melvin! Idag väger han 889 gr så det går åt rätt håll! Vi är så otroligt förvånade, han ligger fortfarande kvar i cpap, över 3 dygn nu! Vilken kämpe, säkerligen kanske han åker tillbaka, men ändå. Varje timma han stannar i den är så värdefull för hans lungor! TESSITA; Gud vad jag är glad för er skull att ni nästan tagit er i mål?! Eller känns det inte så? Jag upplever lite att när man väl kommer till sitt hemsjukhus måste det ju bli lite stabilare, att de inte är ?lika nära döden? eller hur man nu ska beskriva det, sen vet jag att de kan hända saker hela tiden, men om de inte tror att barnet ska klara sig kan de ju inte skicka en till hemsjukhuset?! Tycker de känns som en milstolpe, att nu är man nära? Ni bodde 7 veckor på sjukhus totalt då? Förstår att ni har haft en tuff väg? Håller tummarna för att allt går åt rätt håll.. Alla andra, är så oerhört glad för att ni delar med er av era upplevelser och tankar, tänker på er alla! Jag tycker de är så oerhört jobbigt för jag vet hade han kommit som planerat så hade jag kunnat ta hand om mitt eget barn, nu ska jag stå och titta hur man gör med allt och jag är så otroligt rädd för att skada honom, att jag ska göra honom illa, när de vänder i kuvösen, jag vågar inte lyfta honom så. Är så otroligt barnslig och rädd. Jag vet hur man tar hand om ett barn, men nu får jag stå å titta på andra människor som bättre sköter mitt barn? Det känns så otroligt lustigt. Får dåligt samvete för att jag är så rädd. Men får lära mig mer och mer med tiden. SANDRAM85; Det var tur i oturen alltihopa, han kom för att moderkakan hade gått sönder, så hade han inte velat komma ut hade han dött i magen. Man såg tyvärr inte det på ultraljud eller så, utan han såg ut att ha det riktigt bra, det var först när han fötts som man såg det. Så vi ska nog vara glada att han kom när han kom och att han kämpar som han gör, läkarna satte in bricanyl för att dämpa värkarna, kanske var rena turen att de inte fungerade, eller att kroppen visste att han inte mådde bra av att vara kvar?! En annan sak jag har funderat över, en känsla som jag bär inom mig. När jag ser höggravida kvinnor, när jag ser kvinnor med nyfödda eller näst intill nyfödda barn blir jag nästan irriterad, jag skulle bara vilja gå å säga till dem att ta vara på sin gradivitet och ta vara på sin tid med barnet man vet aldrig vad som händer, jag känner att jag kommer ta vara på min tid väldigt mycket och aldrig mera ta något för givet. Som gravid, tog jag i allfall för givet att jag skulle gå 9 månader, ha en bra graviditet och förlösa på ett bra sätt, att jag skulle få barnet på magen och att allt skulle gå bra hela tiden. Efter de 12 första veckorna var jag lugn och tänkte hela tiden det här. Nu blir jag nästan arg för att man nog tar allt mer för givet att man inte tar vara på det bättre..vet inte hur jag ska förklara vad jag menar. Hade detta inte hänt mig hade jag ju inte känt så här, då hade jag fortsatt ta allt för givet. Kanske lite luddigt, hoppas ni hajar vad jag menar?! Kram
Svar på tråden Född v. 23+6 en orolig tid!