• KSB

Född v. 23+6 en orolig tid!

Fick en son den 10/12 han skulle inte tittat ut förens den 1/4. Han föddes 16 veckor för tidigt, det kom som en chock för oss båda och nu ligger han i respirator och kämpar!Vi har en lång tid kvar på sjukhuset och långt hemifrån.men vi vill inget annat än att vara vid hans sida!
    De jobbigaste är att inte veta om man får med honom levande hem, att man är ovetande om vad som kommer att ske, man går och väntar på bakslag efter bakslag..
    Han var en stor kille för sin ålder, vägde 695 gr och var 32 lång. Hoppas att han klarar detta.

Någon som varit med om något liknande?
    Som har några bra råd på hur man ska orka med dagarna?

• Svar på tråden Född v. 23+6 en orolig tid!
  • Emmy K

Jo, det är som de säger. Det är mer regel än undantag.
    Oftast så mår barnen bra de första dagarna och senare blir de trötta eller så kommer infektionerna. De är så duktiga på neo och de börjar ofta med en antibiotika som täcker flera infektioner. När de får svar på odlingarna som tar några dagar så kan de sätta in något som är mer preciserat på just den bakterien.

Våra tjejer hade flera infektioner och klarade sig igenom dem. Det är nog samma där, de flesta drabbas nog av infektioner någon gång.

Syrrorna sa att mina tjejer var några av de plingigaste de haft och det gick ju bra för dem...

Låt tiden gå lite fortare för alla prematurföräldrar!

Kramar till er

• LisetteWernholm

KSB skrev 2008-12-29 17:49:44 följande:

Fick en son den 10/12 han skulle inte tittat ut förens den 1/4. Han föddes 16 veckor för tidigt, det kom som en chock för oss båda och nu ligger han i respirator och kämpar!Vi har en lång tid kvar på sjukhuset och långt hemifrån.men vi vill inget annat än att vara vid hans sida! De jobbigaste är att inte veta om man får med honom levande hem, att man är ovetande om vad som kommer att ske, man går och väntar på bakslag efter bakslag..Han var en stor kille för sin ålder, vägde 695 gr och var 32 lång. Hoppas att han klarar detta.Någon som varit med om något liknande?Som har några bra råd på hur man ska orka med dagarna?
    Hej! Vi är några stycken som pratar i ett väldigt bra forum, det är vi som är föräldrar till prematura barn. Allt från vecka 23 till 28. Jag skickar länken så kan du läsa och fråga precis vad du vill. -->EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 12
  • Marline

Ja, det här med infektioner är verkligen skrämmande men tyvärr så vanligt. Läkarna på neo säger att man bör vara beredd på att en infektion kan komma. Dock säger de att så gott som alla barn klarar sig. Det är i a f lite tryggande att höra även om jag omöjigt kan sluta oroa mig konstant. Fick hålla sonen idag igen. Men när jag höll honom så fick jag några rysningar och är rädd att jag håller på att bli sjuk. Tänk om jag är på väg att få feber och smittaR min älskling med något? Mannen som suttit bredvid har nyst och hostat flera gånger och kände på eftermiddagen att febern kom krypandes. Tänk om vi själva smittat sonen med sjuka? Mannen har inte hållit honom något men ändå suttit bredvid då jag hållit honom. Om vi smittat honom så han blir sjuk skulle jag ju aldrig förlåta mig själv. Nu åkte vi hem tidigare än tänkt då vi vill känna efter innan vi sitter för nära honom.

Sen måste jag fråga hur ni gör med dagarna? Hur länge sitter ni hos era barn? Vi sitter varje dag ca 9 timmar men med paus för frukost och middag. Jag känner att det är ganska kämpigt. Nu när mannen är sjuk kommer jag måsta åka dit själv. Är det rimligt att jag ska sitta hos honom själv i ca 9 timmar? jag vill ju så gärna var med honom alla timmar på dygnet men samtidigt ska man ju orka i många veckor. Några tips eller råd?

• Frila2
    Marline skrev 2009-01-04 18:59:09 följande:
    Ja, det här med infektioner är verkligen skrämmande men tyvärr så vanligt. Läkarna på neo säger att man bör vara beredd på att en infektion kan komma. Dock säger de att så gott som alla barn klarar sig. Det är i a f lite tryggande att höra även om jag omöjigt kan sluta oroa mig konstant. Fick hålla sonen idag igen. Men när jag höll honom så fick jag några rysningar och är rädd att jag håller på att bli sjuk. Tänk om jag är på väg att få feber och smittaR min älskling med något? Mannen som suttit bredvid har nyst och hostat flera gånger och kände på eftermiddagen att febern kom krypandes. Tänk om vi själva smittat sonen med sjuka? Mannen har inte hållit honom något men ändå suttit bredvid då jag hållit honom. Om vi smittat honom så han blir sjuk skulle jag ju aldrig förlåta mig själv. Nu åkte vi hem tidigare än tänkt då vi vill känna efter innan vi sitter för nära honom. Sen måste jag fråga hur ni gör med dagarna? Hur länge sitter ni hos era barn? Vi sitter varje dag ca 9 timmar men med paus för frukost och middag. Jag känner att det är ganska kämpigt. Nu när mannen är sjuk kommer jag måsta åka dit själv. Är det rimligt att jag ska sitta hos honom själv i ca 9 timmar? jag vill ju så gärna var med honom alla timmar på dygnet men samtidigt ska man ju orka i många veckor. Några tips eller råd?
    Det är ingen idé att du oroar dig för om du har smittat honom med någoting. Är det så kan du ingenting göra nu ändå. Men om ni får ont i halsen eller feber ska ni inte åka dit.
    Ang. infektioner så säger de på neo här att man ska räkna med minst en till två infektioner innan man kommer hem.
    Hur länge man är där är nog väldigt olika. Vi är där ca 5 timmar om dagen, mer orkar vi inte just nu. Vi kommer oftast vid 13:30, tempar, byter blöja mm och tar ut henne till maten kl 14. Sitter till kl 17 och lyfter in henne till den maten. Matar på ca 20-30 minuter och sitter sedna kvar ett tag. Åker hem vid 18. Alternativet är att komma redan vid 10:45 inför 11-målet och vara kvar till 18 men det orkar inte jag just nu. Orkar inte ha dåligt samvete. Tror att Siri mår bättre av få timmar med glada föräldrar än fler timmar med trötta, nedstämda föräldrar. Vi har ingen bil så restiden är 45 minuter enkel väg så det tar sin tid det med. 
    Siri är redan här, tre månader tidigt. Lilla älsklingstjejen!!
  • JessAnn

Frila2
    Min son hade samma pulsfall som du beskriver. De följdes nästan alltid av att syresättningen föll. Till mig sa de att de har i regel dessa pulsfall fram till v 33.(ungefär)På min son försvann de mellan v 33 och 34. Jag vet vilken jobbig tid det är.
    Han hade också CPAP med följd av mycket luft. Men så fort CPAPen åkte försvann detta.
    Idag är han 3 veckor korr. Okokk 3 mån och 3 veckor.

• Frila2
    JessAnn skrev 2009-01-04 20:39:02 följande:
    Frila2Min son hade samma pulsfall som du beskriver. De följdes nästan alltid av att syresättningen föll. Till mig sa de att de har i regel dessa pulsfall fram till v 33.(ungefär)På min son försvann de mellan v 33 och 34. Jag vet vilken jobbig tid det är.Han hade också CPAP med följd av mycket luft. Men så fort CPAPen åkte försvann detta. Idag är han 3 veckor korr. Okokk 3 mån och 3 veckor.
    Åh, vad skönt att höra att det försvann sedan. 3-4 veckor till kan jag stå ut med att bli skrämd, så länge jag vet att det kommer bli bättre. Bra att veta att besvären med luft i magen försvann i samband med CPAPen. Hur gammal var din son när CPAPen togs bort. Åh, lilla 3 veckor korrigerat. Jag har lite knappt 10 veckor kvar innan Siri ska födas Imorgon är hon exakt två veckor gammal, eller 30+4.
  • JessAnn

Frila2 skrev 2009-01-04 21:13:36 följande:

Åh, vad skönt att höra att det försvann sedan. 3-4 veckor till kan jag stå ut med att bli skrämd, så länge jag vet att det kommer bli bättre. Bra att veta att besvären med luft i magen försvann i samband med CPAPen. Hur gammal var din son när CPAPen togs bort. Åh, lilla 3 veckor korrigerat. Jag har lite knappt 10 veckor kvar innan Siri ska födas Imorgon är hon exakt två veckor gammal, eller 30+4.
    O föddes vecka 27. Jag vet hur rädd man blir när pulsfallen kommer. Jag kommer ihåg att när jag kom in till O på morgonen var det pulsfallen jag tittade efter i "protokollet". Ibland kunde han ha haft 5-10 st under en natt. Ofta kom det 2 st på raken, precis som han inte kom i takt med andning direkt efter.
    Han slutade med cpap i slutet av v 33. Det gick snabbt. Han började cpap vila runt 32. Det tog ca 1 vecka sen var den borta. Syrgas var inget problem då han inte haft det i capen på flera veckor innan. Jag tror han använde syrgasen på tratt i ett par dagar efter Cpap-en plockades bort.
    Jag kom ihåg de veckorna innan ca 30-32 var så sega. När de väl hade gått gick det fort. I vecka 35 kom vi hem med hemsjukvård.
    Har ni hemsjukvård på ert sjukhus?
  • Frila2
    JessAnn skrev 2009-01-05 09:51:13 följande:
    Frila2 skrev 2009-01-04 21:13:36 följande: O föddes vecka 27. Jag vet hur rädd man blir när pulsfallen kommer. Jag kommer ihåg att när jag kom in till O på morgonen var det pulsfallen jag tittade efter i "protokollet". Ibland kunde han ha haft 5-10 st under en natt. Ofta kom det 2 st på raken, precis som han inte kom i takt med andning direkt efter. Han slutade med cpap i slutet av v 33. Det gick snabbt. Han började cpap vila runt 32. Det tog ca 1 vecka sen var den borta. Syrgas var inget problem då han inte haft det i capen på flera veckor innan. Jag tror han använde syrgasen på tratt i ett par dagar efter Cpap-en plockades bort.Jag kom ihåg de veckorna innan ca 30-32 var så sega. När de väl hade gått gick det fort. I vecka 35 kom vi hem med hemsjukvård.Har ni hemsjukvård på ert sjukhus?
    Ja, just pulsfallen är det vi frågar om först när vi kommer. CPAP-vila, vad innebär det? Skönt att kunna sluta helt med CPAP i v 33, det siktar vi på nu Siri har inte haft någon syrgas alls de senaste två dagarna och jag hoppas att det håller i sig. Det visade sig att hon hade en liten infektion men nya prover igår kväll visade att infektionsvärdet nu var tillbaka på <5 och idag har hon inte alls haft så många puls och saturationsfall som tidigare dagar.
    Vårt hemsjukhus är Östra sjukhuset i Gbg och de har hemsjukvård så vi hoppas kunna komma hem lite tidigare med hjälp av dem.
  • JessAnn

Frila2 skrev 2009-01-05 16:44:36 följande:

Ja, just pulsfallen är det vi frågar om först när vi kommer. CPAP-vila, vad innebär det? Skönt att kunna sluta helt med CPAP i v 33, det siktar vi på nu Siri har inte haft någon syrgas alls de senaste två dagarna och jag hoppas att det håller i sig. Det visade sig att hon hade en liten infektion men nya prover igår kväll visade att infektionsvärdet nu var tillbaka på <5 och idag har hon inte alls haft så många puls och saturationsfall som tidigare dagar.Vårt hemsjukhus är Östra sjukhuset i Gbg och de har hemsjukvård så vi hoppas kunna komma hem lite tidigare med hjälp av dem.
    Jag vet hur det exakt känns, nedrans pulsfall. Men de kommer tt minska inom det närmsta.
    Cpap vila innebär att de tränar att vara utan den. Ska säkert gå bra med tanke på att hon inte har någon syrgas.
    O klarde sin sjukhustid utan någon infektion.
    Hur gamal och hur mycket väger hon idag?
  • Frila2
    JessAnn skrev 2009-01-05 18:20:33 följande:
    Frila2 skrev 2009-01-05 16:44:36 följande: Jag vet hur det exakt känns, nedrans pulsfall. Men de kommer tt minska inom det närmsta. Cpap vila innebär att de tränar att vara utan den. Ska säkert gå bra med tanke på att hon inte har någon syrgas. O klarde sin sjukhustid utan någon infektion. Hur gamal och hur mycket väger hon idag?
    Ok, O måste vara en av mycket få som klarar sig utan infektioner under neo-vistelsen. Imponerande. Ok, då fattar jag. Jag hopaps också att cpap-vilan kommer funka bra. Problemet är bara när hon blir hungrig eller de måste ta prover mm, hon blir så himla arg, och hon orkar egentligen inte bli så arg för efteråt gör hon alltid en dipp. Just nu behöver hon ingen syrgas ens efter dessa dippar men om hon itne har cpapen så undrar jag hur hon ska orkar. Men iof, när det väl är dags för cpapen att tas bort är hon ju äldre. Idag är hon exakt två veckor gammal eller 30+4 och väger in på 1035. Det är en liten tjej. 
Svar på tråden Född v. 23+6 en orolig tid!