• TBS

Romer

Jag vill veta mer om unga romers kultur och vanor, och hur de skiljer sig från den svenska resp traditionella romska kulturen.

Alla romer på fl! Berätta allt ni vet

• Svar på tråden Romer
  • lokisse
    VulgusProfanum skrev 2009-03-11 15:07:28 följande:
    Så har jag uppfattat det också. De tillhörde inte Resandefolket som ju är en specifik grupp av olika släkter. Utan Vallonerna reste dit jobben fanns och eftersom att de var duktiga smeder och bergsmän spred de sig över Europa och till de järnbruk som var i behov av smeder.
    inte bara smeder utan även glamästare och byggare hantvärkare helt enkelt...
    De omnibus rebus et nonullis aliis
  • VulgusProfanum
    lokisse skrev 2009-03-11 15:13:17 följande:
    Läckert
    Don´t pee on my leg and tell me it´s raining
  • VulgusProfanum
    lokisse skrev 2009-03-11 15:13:17 följande:
    Oj postade lite väl fort

Är du själv vallonättling?
  • lokisse
    VulgusProfanum skrev 2009-03-11 15:14:46 följande:
    Oj postade lite väl fort Är du själv vallonättling?
    jupp gröna ögon och svart själ sa altid gammelmorfar...
  • VulgusProfanum
    lokisse skrev 2009-03-11 15:18:13 följande:
    jupp gröna ögon och svart själ sa altid gammelmorfar...
    hahaha
  • romani beauty

Vad jag hört så har en del svenskar med zigenarsläkt/resandesläkt sagt sig vara valloner istället för det är mindre skämmigt

• lokisse
    romani beauty skrev 2009-03-11 17:08:38 följande:
    Vad jag hört så har en del svenskar med zigenarsläkt/resandesläkt sagt sig vara valloner istället för det är mindre skämmigt
    Det har jag oksa hört!!
  • romani beauty
    Svar på #497
    o med tanke på hur fördomarna mot oss romer är (kolla bara in FL, med de underbara kommentarerna att det inte finns något bra alls i romsk kultur!) så förstår jag dem
  • lokisse
    romani beauty skrev 2009-03-11 17:15:35 följande:
    o med tanke på hur fördomarna mot oss romer är (kolla bara in FL, med de underbara kommentarerna att det inte finns något bra alls i romsk kultur!) så förstår jag dem
    Jag vet vad du menar!!!! fy farao vilken dubbel moral folk har!
  • funfactory

Här jag bor har vi ett par familj som är Romer. Första gången jag såg dem fick jag en chock och trodde de kom från någon teater. De hade på sig jätteklänningar som ser ut att komma från 1700-talet. Sådär stod jag och sa till min kompis "kolla, undra vad de spelar för pjäs" och började asgarva och sa "Men hallå, har du aldrig sett Romer förr? Akta dig för dem säger jag bara"