• TBS

Romer

Jag vill veta mer om unga romers kultur och vanor, och hur de skiljer sig från den svenska resp traditionella romska kulturen.

Alla romer på fl! Berätta allt ni vet

• Svar på tråden Romer
  • PetraD

romani beauty skrev 2009-03-28 23:40:37 följande:

ja verkligen! men tyvärr så tror gärna männen att de ska vara boss!! t.ex. min man är mer traditionell än mig o jag är lite friare i synen på könsroller o så..men nog tycker han att jag ska anpassa mig o hälla käft typ..hoppas jag stavar rätt, har varit ute på pub med mannen o är inte helt nykter hihi
    de tror tyvärr det ja. beror väl till stor del på hur de är vana vid... går att "skylla" en stor del på uppfostran...
    min man är väl inte riktigt så som många är där han kommer ifrån, men visst är det en del åt det hållet. också beroende på om vi är själva eller har gäster eller nåt och vem det är....
    hoppas ni hade kul
  • romani beauty
    PetraDeliu skrev 2009-03-28 23:44:45 följande:
    romani beauty skrev 2009-03-28 23:40:37 följande: de tror tyvärr det ja. beror väl till stor del på hur de är vana vid... går att "skylla" en stor del på uppfostran...min man är väl inte riktigt så som många är där han kommer ifrån, men visst är det en del åt det hållet. också beroende på om vi är själva eller har gäster eller nåt och vem det är....hoppas ni hade kul
    haha..ja, ofta så blir de mer viktigt för dem att man "uppför" sig framför andra..serverar o är snäll haha..min man är ju urkass på att göra nåt hushållsarbete..den biten står jag till 99% för..men det bekymrar mig inte så mycket..det är ändå rätt soft att sköta ett hushåll i sverige med tvätmaskin, diskmaskin etc..

jodå..jag drack 1 öl o en drink o är packad HAHAHA..han drack cola..han ska köra lite gypsy cab ikväll *asg*
  • PetraD

romani beauty skrev 2009-03-28 23:48:41 följande:

haha..ja, ofta så blir de mer viktigt för dem att man "uppför" sig framför andra..serverar o är snäll haha..min man är ju urkass på att göra nåt hushållsarbete..den biten står jag till 99% för..men det bekymrar mig inte så mycket..det är ändå rätt soft att sköta ett hushåll i sverige med tvätmaskin, diskmaskin etc..jodå..jag drack 1 öl o en drink o är packad HAHAHA..han drack cola..han ska köra lite gypsy cab ikväll *asg*
    ja, det är ofta en oerhörd skillnad hur man "ska" vara framför andra och hemma själva..
    haha, det är min också. eller nej.. han kan vara superduktig, för noga ibland. när han väl gör något, fast tyvärr blir det ju inte så ofta. pga. mycket jobb och träning
    jag tar också gärna det mesta av hushållsarbetet, fast kanske annorlunda om jag jobbat lika mycket som han (är ju mammaledig nu), men önskar man fick mer uppskattning för allt. han som inte gör lika mycket av allt som behövs vet inte vilken tid det tar...
    trevligt kul att du drack men inte han. men han måste väl "offra" sig lite också
  • romani beauty
    PetraDeliu skrev 2009-03-28 23:54:26 följande:
    romani beauty skrev 2009-03-28 23:48:41 följande: ja, det är ofta en oerhörd skillnad hur man "ska" vara framför andra och hemma själva..haha, det är min också. eller nej.. han kan vara superduktig, för noga ibland. när han väl gör något, fast tyvärr blir det ju inte så ofta. pga. mycket jobb och träningjag tar också gärna det mesta av hushållsarbetet, fast kanske annorlunda om jag jobbat lika mycket som han (är ju mammaledig nu), men önskar man fick mer uppskattning för allt. han som inte gör lika mycket av allt som behövs vet inte vilken tid det tar...trevligt kul att du drack men inte han. men han måste väl "offra" sig lite också
    min man är faktiskt bra på att uppskatta..han berömmer maten o att jag städat haha..han är nog en ovanlig man som faktiskt ser ner jag bytt gardiner osv. Men han jobbar ju mycke också med sitt..han har sina affärer med bilar o metall som faktiskt tar en massa tid..själv jobbar jag 75%..men jag gör det jag hinner med..sen har jag lärt barnen att hjälpa till..romska pojkar brukar inte göra så mycke hemma men jag har lärt våra en hel del..att de får plocka undan själva i sitt rum, de hjälper mig med maten mm. Jag tycker inte bara flickor ska kunna sånt..kankse de blir bättre på att hjälpa hemma än min man hihi
  • PetraD

romani beauty skrev 2009-03-28 23:57:39 följande:

min man är faktiskt bra på att uppskatta..han berömmer maten o att jag städat haha..han är nog en ovanlig man som faktiskt ser ner jag bytt gardiner osv. Men han jobbar ju mycke också med sitt..han har sina affärer med bilar o metall som faktiskt tar en massa tid..själv jobbar jag 75%..men jag gör det jag hinner med..sen har jag lärt barnen att hjälpa till..romska pojkar brukar inte göra så mycke hemma men jag har lärt våra en hel del..att de får plocka undan själva i sitt rum, de hjälper mig med maten mm. Jag tycker inte bara flickor ska kunna sånt..kankse de blir bättre på att hjälpa hemma än min man hihi
    vad skönt att han är bra på det
    min har blivit lite bättre. dags efter snart tio år tillsammans kanske min jobbar också mycket och det som ger inkomst ska man ju inte behöva dra ner på. för pengar behövs ju. precis; man får ju göra det man hinner. man kan ju inte göra mer än sitt bästa
    likadant där han kommer ifrån ju, är ju tjejerna som ska göra allt. jag har tre söner och en dotter. men de får alla lära sig att hjälpa till. det kommer jag inte göra någon skillnad på så mina kommer nog också göra mer hemma än sin far är mer beroende på ålder hur mycket mina gör.
  • romani beauty
    PetraDeliu skrev 2009-03-29 00:01:45 följande:
    romani beauty skrev 2009-03-28 23:57:39 följande: vad skönt att han är bra på detmin har blivit lite bättre. dags efter snart tio år tillsammans kanske min jobbar också mycket och det som ger inkomst ska man ju inte behöva dra ner på. för pengar behövs ju. precis; man får ju göra det man hinner. man kan ju inte göra mer än sitt bästalikadant där han kommer ifrån ju, är ju tjejerna som ska göra allt. jag har tre söner och en dotter. men de får alla lära sig att hjälpa till. det kommer jag inte göra någon skillnad på så mina kommer nog också göra mer hemma än sin far är mer beroende på ålder hur mycket mina gör.
    ja, jag vet hur albnsk kultur ser ut ockås..har många albanska vänner ..bodde hos en romsk familj från kosovo då jag var yngre också..de pratade albanska, inte romani..så jag lärde mig albanska hos dem..o träffade en hel del albaner genom dem..romer o albaner brukar ju inte vara så nära vänner jämt men vi bodde i en liten stad då o umgänget var begränsat..

ja, man gör det man hinner..vi är ju t.ex. noga med tvättenmen nog får jag erkänna att jag slängt ihop kläder som egent5ligen inte ska blandas då jag haft ont om tid..efteråt får jag ångest haha..men jag tänker att så länge jag separerar tvätten från köket och det som rör ansiktet från övrigt så är det lugnt..har jag tid så separerar jag mer men jobbar jag mycke o tvätthögen växer så blandar jag hejvilt med kvinnors, mäns o brnas kläder..vad ska man göra om man inte hinner???

10 år tillsammans?! inte dåligt! vi har bara 2 haha. Igår ville han dessutom läman mig..jag har vatit en häxa senaste veckan..han var SÅ less..så nu får jag allt skärpa mig
  • romani beauty

hahaha..vilken stavning jag har!

• PetraD

romani beauty skrev 2009-03-29 00:26:08 följande:

hahaha..vilken stavning jag har!
    du är förlåten
  • romani beauty
    PetraDeliu skrev 2009-03-29 00:33:29 följande:
    romani beauty skrev 2009-03-29 00:26:08 följande: du är förlåten
    haha..jag tål verkligen inte alkohol!!! men så dricker vi romska kvinnor inte så mycket heller så ofta

förresten, har du varit till din mans hemland???
  • PetraD

romani beauty skrev 2009-03-29 00:06:45 följande:

ja, jag vet hur albnsk kultur ser ut ockås..har många albanska vänner ..bodde hos en romsk familj från kosovo då jag var yngre också..de pratade albanska, inte romani..så jag lärde mig albanska hos dem..o träffade en hel del albaner genom dem..romer o albaner brukar ju inte vara så nära vänner jämt men vi bodde i en liten stad då o umgänget var begränsat..ja, man gör det man hinner..vi är ju t.ex. noga med tvättenmen nog får jag erkänna att jag slängt ihop kläder som egent5ligen inte ska blandas då jag haft ont om tid..efteråt får jag ångest haha..men jag tänker att så länge jag separerar tvätten från köket och det som rör ansiktet från övrigt så är det lugnt..har jag tid så separerar jag mer men jobbar jag mycke o tvätthögen växer så blandar jag hejvilt med kvinnors, mäns o brnas kläder..vad ska man göra om man inte hinner??? 10 år tillsammans?! inte dåligt! vi har bara 2 haha. Igår ville han dessutom läman mig..jag har vatit en häxa senaste veckan..han var SÅ less..så nu får jag allt skärpa mig
    en hel del verkar ju likna varandra också
    så lär man ju sig språket bäst; om man har det runt sig hela tiden.
    precis, man kan inte göra mer än det man hinner
    så det har du?? hehe
    skulle aldrig hinna dela upp allt...
    fast visst kan jag säga att jag oftast, om blir någorlunda fulla maskiner, tvättar handdukar och sängkläder (sängkläder tar ju nästan två maskiner med 6sängar) för sig, underkläder strumpor för sig, delar upp barnens och våra en del också om blir fulla maskiner. men är ju oftast mer för att barnens ofta är mer smutsiga och mer ofta behöver varmare och förtvätt
    10 år ja hoppas på många till ;-9 2 är inte illa heller.. man måste ju börja någonstans. kan ju inte bli 10 direkt. hihi
    vill de inte lämna en då och då... haha... vi dem också kanske. men så länge det bara är i stundens hetta så
    skärpning nu då

dags för mig att sova så orkar med morgondagen

god natt