Romer
Jag vill veta mer om unga romers kultur och vanor, och hur de skiljer sig från den svenska resp traditionella romska kulturen.
Alla romer på fl! Berätta allt ni vet
Jag vill veta mer om unga romers kultur och vanor, och hur de skiljer sig från den svenska resp traditionella romska kulturen.
Alla romer på fl! Berätta allt ni vet
Ja och de var ju de som sågs som fel. att man drar parallelen zigenare = dålig människa = göra slut.
Börja med att läsa tråden från start. Jag har iaf lärt mej otroligt mycke även om jag inte kan säga att jag hade några direkt negativa tankar från början.
Jo jag förstod att det såg som fel. Att jag trampade någon på tån. Ursäkta mig så ytters mycket. Jag har inte skrivit "Jag tycker alla Zigenare är dåliga människor"
Men folk ser vad de vill se...
Men herregud du måste ju se att de är så de ser ut när du uttrycker dej på de viset?
Om din mamma tyckte om denna man (ja jag förstog oxå att de var massa aspekter som gjorde att ni inte tycker om honom, men jag antar att din mamma gillade honom iaf) och sen "får veta" att han är zigenare och därför gör slut. De är väl precis samma sak som att säga att alla zigernare är dåliga människor? Varför skulle man annars gör slut med någon man tycker om för att man får veta detta?
Går lite OT nu kanske. Men de gör mej väldigt irriterad, även om jag inte har någon som helst koppling till romer. De är väl bättre att lämna tråden om de ska vara så, så de slipper bli en så tråkig, negativ tråd som alla andra. Jag vill gärna få lära mej lite mer i en positiv ton.
Den här tråden var väl inte till för att tjafsa i? Angående mamman som gjorde slut med sin kille, kan ni diskutera det utanför tråden?
Mamma tyckte inte om honom nej, och vill ni veta mera så fråga min mamma. Vad vet jag vad hon tänkte eller inte tänkte. Jag är inte min mamma. Som Brio skriver - Nu har tråden spårat ut, lustigt nog om min mamma haha. Så kanske ska vi glida tillbaka på vägen nu utan tjafs.
www.familjeliv.se/Forum-4-51/m42251426.html
Hittade en annan tråd som passar med denna. En som läser med intresse/ S
Hej
Tycker att många har väldigt mycket fördomar om andra människor. Tänkte om den här flickan som steg på och spela dragspel. Vad härligt att hon våga för det hade inte jag gjort. "Tänk att gå in och se alla dessa positiva glada människor som sitter där. på tåget eller bussen". Alla ser så tråkiga ut. Det behövs lite stämmning och glad musik piggar upp.
Jag åkte med en busschafför som sa i högtalaren. oh vad ni ser glada och positiva ut. har ni sålt smöret och tappat pengarna. Nä sa han nu sjunger vi lite. och då börja alla titta på varandra. vad gör han prinicip. Men efter ett tag lite trögstartat i början så börja nästan hela bussen att sjunga och skratta till. Och många sa sedan det var nog den trevligaste bussresan de hade gjort. Tänk vad lite det behövs.
Tulipanen.
Haha vad lustigt, var hände detta någonstans?
När jag åker spårvagn/buss så njuter jag av min musik från mp3-spelaren. Speciellt på morgonen när jag helst av allt inte vill prata med någon.
Denna tjejen spelade för att tigga pengar. Dessutom så lät det inget bra, det vara 4 toner efter varandra. Det värsta med det hela var ju att hon stannade vid varje person och tittade på en och tyckte säkert att man var en dålig människa som inte gav henne pengar. När jag är med om sådana situationer så känner jag bara -skaffa dig ett jobb om du vill ha pengar- även om det kanske inte är relevant för denna tjejen.
Jag har varit med om en gång på lucia-dagen då ett bar stjärngossar från universiteten och Chalmers började sjunga, enbart för att önska oss alla på spårvagnen en trevlig Lucia. De sjöng väldigt bra och häftigt.
Har ni föresten varit med om när de "delar" ut rosor. Jag vet inte om de är romer eller Zigenare eller om de bara är några människor, det spelar ingen roll. Men det är lite lustigt. De går runt med en rosbukett och delar ut rosor "Varsågod en ros till dig". När personerna har tagit emot rosen helt chockade och säger "åh tack så himla mycket" så säger ros-bäraren 25kr tack och räcker fram handen. Oj oj oj vad många som blir irriterade då. Många får skuld känslor och betalar fast de inte längre vill ha rosen. De känner sig lurade på ett konstigt och obehagligt sätt. Jag har aldrig tagit emot någon ros för jag vet vad som händer.
Ni får ursäkta om jag låter så "negativ" men detta är min erfarenhet. Därför tycker jag det är väldigt intressant och läsa tråden. Man vet så lite om Romer. Jag vet ingenting alls när jag tänker efter haha.
Nu ska jag inte skriva mer negativa saker i tråden, bara lyssna och lära =)
Men somsagt, jag har inte skrivit att jag inte tycker om romer eller Zigenare, det är bara fördomar som flugit ut. Kanske för att alla mina erfarenhet inte varit så positiva.