Romer
Jag vill veta mer om unga romers kultur och vanor, och hur de skiljer sig från den svenska resp traditionella romska kulturen.
Alla romer på fl! Berätta allt ni vet
Jag vill veta mer om unga romers kultur och vanor, och hur de skiljer sig från den svenska resp traditionella romska kulturen.
Alla romer på fl! Berätta allt ni vet
Hoppentoss. Intressant. Det är så spännande att höra gamla prata om förr i tiden. Min mormor var med i andra världskriget och det är spännande att lyssna på. Dock har jag lite svårt att förstå polska ibland, men ändå.
Hoppentoss:
Det var intressant
Ett tips skriv ner det dina äldre berättar för det är roligt att ha kvar sedan och det är en del i släktkrönikan.
Min far växte upp på 30-talet och han berättade att när zigenarna kom till byn så var det fest!
De kom en gång om år och med sig hade de ett tivoli. Det var ju en höjdpunkt för alla traktens barn och han berättade att de älskade att smyga tillbaka till lägret på kvällarna efter det att tivolit stängts. Det dansades och det spelades och de här småpojkarna låg gömda och tittade fascinerade på allt detta.
Han berättade också att man gärna lekte med barnen från lägret och att de tyvärr inte fick stanna längre än 7 dagar i byn för efter det så blev de bortkörda.
Otroligt lärorik tråd. Om jag ska vara ärlig så hade jag INGEN aning att romer hade det så "strängt" eller hur jag som inte är uppvuxen på det sättet. Att man skall udvika att passera män. Att kvinnor inte får vara på övervåningen för att det sk ainte vara över männen. Och att allt var så hygieniskt i köket.
Det ända uppfattning jag har haft om zigenare/romer är att det är väldigt högljuda, gör mycket "affärer" och sedan Finska zigenarnas kännetecken det stora klänningarna, och att kvinnorna alltid springer efter och tar hand om barnen medans männen sitter och skrattar dricker o har trevligt (speciellt på finlandsbåtarna)
Men nu har hela min zingernar/romer bild förändrats, tack så jätte mycket alla som svarat på alla frågor. Mycket lärorikt :D
Har läst hela tråden nu och det har varit jätteintressant! Synd bara att det blev lite negativt där på slutet.
Känns som om jag lärt mig mycket nytt. Jag heter Lindgren i efternamn och har tattarsläkt men vet inte så mycket om den släkten vilket är lite tråkigt. Någon som vet om svenska resande levde ungefär som zigenarna? Dvs, liknande regler med tex tvätt osv, blev tvugna att flytta från en plats till en annan för att de inte fick stanna? Vet att fördomarna varit i princip likadana iaf och jag vet inte hur många ggr jag hört någon säga jävla tattare till någon ^^ Då brukar jag säga att jag har tattarsläkt och då är det folk som frågar vad tattare är för något! De trodde bara att detvar något taskigt man sa till någon annan utan att det betydde något haha. Sen tex "kan jag få tatta en cigg" har man hört många ggr med.
#556.
Ja alla gör nog olika.
Funfactory:
Nu får ni andra uräskta mig lite att jag tar detta upp igen!
Men jag blev så upprörd av det du skrev om din mamma och hennes fd pojkvän....som jag ser det så ändrar du historien varje gång någon hoppar på dig om att du är otrevlig, har negativ inställning till romer och låter rasistisk, klart att att det var ni som har sagt till er mamma att han var rom osv och inte var så bra för din mamma...och som det låter så var det tyvärr ni som tog beslutet åt henne.
Om han inte var så bra för henne men hon var ändå med honom så var det något kanske hon gillade hos honom....hehehhehe kan tänka mig en sak!!! Romer är så bra på det!!!!!!!
Var han en dålig människa pga att han var rom/zigenare????
Jag tycker att du inte ska trampa på folk som du inte ens känner...och vet hurdan dem är...hur skulle världen se ut om vi skulle vara likadana och se ut på samma vis allihop!