• TBS

Romer

Jag vill veta mer om unga romers kultur och vanor, och hur de skiljer sig från den svenska resp traditionella romska kulturen.

Alla romer på fl! Berätta allt ni vet

• Svar på tråden Romer
  • PetraD

romani beauty skrev 2009-03-29 00:34:43 följande:

haha..jag tål verkligen inte alkohol!!! men så dricker vi romska kvinnor inte så mycket heller så ofta förresten, har du varit till din mans hemland???
    jag dricker i princip aldrig, har aldrig varit full.
    ja, vi var nere sommaren 2006, var bara två veckor. så var ju inte så länge. får bli minst en månad nästa gång. hann ju bara med att åka runt och träffa släkt och så. inte ens alla. inte se så mycket annat av landet. pratat om i år, men vi får se hur det blir.
    hur går med era flyttplaner??

god natt igen (får fortsätta imorgon )

ursäkta ts för blivit en del ot, men inte enbart tycker jag. hihi
  • romani beauty
    PetraDeliu skrev 2009-03-29 00:39:07 följande:
    romani beauty skrev 2009-03-29 00:06:45 följande: en hel del verkar ju likna varandra också så lär man ju sig språket bäst; om man har det runt sig hela tiden.precis, man kan inte göra mer än det man hinnerså det har du?? heheskulle aldrig hinna dela upp allt...fast visst kan jag säga att jag oftast, om blir någorlunda fulla maskiner, tvättar handdukar och sängkläder (sängkläder tar ju nästan två maskiner med 6sängar) för sig, underkläder strumpor för sig, delar upp barnens och våra en del också om blir fulla maskiner. men är ju oftast mer för att barnens ofta är mer smutsiga och mer ofta behöver varmare och förtvätt10 år ja hoppas på många till ;-9 2 är inte illa heller.. man måste ju börja någonstans. kan ju inte bli 10 direkt. hihivill de inte lämna en då och då... haha... vi dem också kanske. men så länge det bara är i stundens hetta så skärpning nu då dags för mig att sova så orkar med morgondagengod natt
    haha, ja ibland vill man ju bara slippa dem (som nu, är skitnöjd över att få vara helt själv hemma (barnen är hos mormor o morfar) o få dricka öl o lyssna på hårdrock *asg*)

natti natti..sov gott
  • alma djrovic

blir inte din man sur om du blandar tväten då??

• Queen70

Finns det några finska romer/zigenare i tråden?? *orkar inte läsa igenom allt*

• romani beauty
    Queen70 skrev 2009-03-29 00:57:46 följande:
    Finns det några finska romer/zigenare i tråden?? *orkar inte läsa igenom allt*
    tror det finns nån..
  • alma djrovic

romani beauty skrev 2009-03-29 00:57:04 följande:

varför tror du det?
    blir han inte oren om hans kläder tvättas med dina??
  • Queen70

Oj är det så?? Man måste alltså kasta sig ur sängen och gå och duscha direkt? Man kan inte ligga kvar och klappa katten? ta en cigg eller ett glas vatten? Shit vad jobbigt det låter...Följer verkligen folk det där när man bara är ensamma hemma innanför trygga väggar där ingen ser att man bryter lagen?

romani beauty skrev 2009-01-13 23:54:44 följande:

den man är gift med får röra men ingen annan. Såklart får man röra på sig själv eller på sin man men man måste ju tvätta sig innan man rör vid annat.
  • romani beauty
    Queen70 skrev 2009-03-29 01:01:23 följande:
    Oj är det så?? Man måste alltså kasta sig ur sängen och gå och duscha direkt? Man kan inte ligga kvar och klappa katten? ta en cigg eller ett glas vatten? Shit vad jobbigt det låter...Följer verkligen folk det där när man bara är ensamma hemma innanför trygga väggar där ingen ser att man bryter lagen?romani beauty skrev 2009-01-13 23:54:44 följande:
    inte vet jag hur andra gör men själv skulle jag aldrig dricka ur ett glas om jag rört vid t.ex. mitt eller min mans könsorgan, eller vid fötterna innan
  • Queen70

Så om du är ute nånstans och inte har nån tvättmöjlighet så kan du inte typ klia dig på knät??

De flesta trosinriktingarna har ju mer eller mindre skumma regler som man om man följer dem bak i tiden ändå kan härleda till att från början ha haft ett syfte som på den tiden fyllde en funktion. Exampelvis omskärelse, inte äta griskött och såna saker. Har du nån teori eller vetskap varifrån den där underkroppsregeln härstammar ifrån?

romani beauty skrev 2009-03-29 01:02:59 följande:

inte vet jag hur andra gör men själv skulle jag aldrig dricka ur ett glas om jag rört vid t.ex. mitt eller min mans könsorgan, eller vid fötterna innan