• Treasures

Templista för oss pergopinglor 4

Här är vår temp list tråd!

Listan tillhör oss som hänger här inne i pergopinglornas tråd och tempar, så vill ni lägga in er så förväntar vi oss att se er där inne:

www.familjeliv.se/Forum-7-125/m39594188.html

Syftet med tråden är inte diskution utan en plats för oss att bara länka våra temp kurvor och diskutera ämnet tempning.

EN FANTASTISK & FENOMENAL GUIDEBOK SOM PÅ SVENSKA FÖRKLARAR ALLA VIKTIGA BEGREPP, TERMER OCH FÖRKORTNINGAR:
    www.familjeliv.se/Forum-1-3/m11445097.html

När vi sen fått våra efterlängtade + så hoppar vi på små rosa moln över till denna tråd www.familjeliv.se/Forum-11-237/m37690250.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-26 12:45
    Ny plustråd! www.familjeliv.se/Forum-11-237/m40717469.html

• Svar på tråden Templista för oss pergopinglor 4
  • Sassahed

Här händer det ju massor.

Först ock främsts grattis till Fjällräven! Och sen är du ju självklart också välkommen över i fortsättningstråden för oss pinglor som plussat.

Välkommen hit både Utlandssvenskan och Sagn. Detta är bara en sån super tråd som man inte kan slita sig ifrån. Började bli lite glest bland aktiva tempare med så lite nytt blod skadade absolut inte

Sagn: När jag åt min 1:a dubbelkur pergo (jan -08) så trodde jag inte heller att jag skulle få ÄL. Var och lämnade prog.prov på dag 25 och då hade jag inte haft ÄL men sen eftersom jag tempade den cyklen så visade kurvan att jag haft ÄL dag 30 så jag fick komma in och lämna ett till prog.prov som sen visade att jag hade haft ÄL iaf fast senare i cyklen. Skulle också fått gå över på trippelkur men eftersom jag fick ÄL fast sent så fortsatte vi med bara dubbelkur och cyklarna efter så kom ÄL helt i rätt tid. Lyckades sen även plussa ostimulerad under pergopaus.

Hejar på er alla!
    Kramar

• Sagn

Sassahed skrev 2009-01-21 09:45:43 följande:

Här händer det ju massor.Först ock främsts grattis till Fjällräven! Och sen är du ju självklart också välkommen över i fortsättningstråden för oss pinglor som plussat.Välkommen hit både Utlandssvenskan och Sagn. Detta är bara en sån super tråd som man inte kan slita sig ifrån. Började bli lite glest bland aktiva tempare med så lite nytt blod skadade absolut inte Sagn: När jag åt min 1:a dubbelkur pergo (jan -08) så trodde jag inte heller att jag skulle få ÄL. Var och lämnade prog.prov på dag 25 och då hade jag inte haft ÄL men sen eftersom jag tempade den cyklen så visade kurvan att jag haft ÄL dag 30 så jag fick komma in och lämna ett till prog.prov som sen visade att jag hade haft ÄL iaf fast senare i cyklen. Skulle också fått gå över på trippelkur men eftersom jag fick ÄL fast sent så fortsatte vi med bara dubbelkur och cyklarna efter så kom ÄL helt i rätt tid. Lyckades sen även plussa ostimulerad under pergopaus.Hejar på er alla!Kramar
    Åh, vad skönt att höra någon mer som har haft sen ÄL, jag trodde knappt att man kunde få det så sent. Tänkte att blåsorna skrumpnar efter ett tag. Ja det här med att jag ska ta trippelkur gör mig lite förvirrad, när jag tog enkelkur första gången funkade det inte, när jag tog andra gången fick jag fortsätta äta pergo några dagar extra och fick då ÄL med hjälp av Ovitrelle. Även fast det funkade med enkel fick jag gå över till dubbel och första omgången dubbel fick jag oxå äta några dagar extra för att sedan ta Ovitrelle. Nu senaste dubbelkuren åt jag pergo några dagar extra men som sagt så var det inget ägg som hade tagit "ledningen" så därför fick jag ingen ovitrellespruta. Varför tycker min gyn att jag ska ta trippel även fast det funkar med dubbel? Kan det vara för att blåsorna växer för sakta?! (anledningen till att jag får äta pergo några dagar extra). Tycker man läst om många där cykeln efterhand har blivit kortare och kortare med pergo, min cykel ligger på runt 32 dagar (denna gången blir det ju över 40). Hur länge åt du pergo innan din cykel blev "normal"? Fortsatte den att vara "normal" även när du inte åt pergo?

Ökar risken för t.ex. överstimulering med trippel?

Kramar!
  • Sassahed

Sagn: Jag har 1 pergobarn sedan innan som blev till med hjälp av enkelkur pergo behövde bara äta 2 kurer då sen fick jag pluss. Trodde när det blev tal om syskon att det skulle vara lika "enkelt" om man nu kan säga så när man fått gå igenom denna karusell som det faktiskt är.

Men iaf så började jag med enkelkur denna gång som jag inte fick någon ÄL av.

Då gick vi direkt över på dubbelkur och det var också den cyklen som jag började tempa. I min chart overlay så finns alla mina kurvor och den längsta var ju den som jag fick ÄL på dag 30 så då hade jag ju en cykel på 44 dagar. Och prog.provet som jag tog dag 35 visade ett värde på 73 så jag hade ju haft ÄL då. Kan bara säga att det var tur att jag tempade annars så hade jag nog inte haft någon aning om att jag hade ÄL. Hade fått direktiv av gyn om att vänta till dag 35 och om ingen mens kommit så skulle jag grav testa (för säkerhets skull) och sen börja med primolut. Och när nästa mens skulle komma så var det trippeldos som var nästa försök. Men eftersom jag fick så sen ÄL så ville gyn att vi skulle prova en dubbel till för att se om kroppen "kommit igång" nämnde också för gyn  att jag gått upp i vikt men jobbade på att gå ner dom 10 kg som jag lagt på mig efter min 1:a graviditet. Eftersom jag har pco så tyckte han att jag skulle få prova metformin för att få lite extra hjälp med vikten och det kunde även hjälpa till med ÄL.

Så jag fortsatte med dubbelkur och började äta metformin som faktiskt fungerade på vikten för under våren gick jag ner ca 6 kg. Åt dubbelkur i 2 cyklar efter det och hade ÄL normalt runt dag 19-20 skulle sedan ta en pergo paus eftersom jag ätit pergo 4 cyklar i rad och fick oväntat ÄL och lyckades plussa den cyklen.

Att man får Äl sent med pero är visst inte så ovanligt. Det verksamma ämnet i pergotime gör så att det bildas mer FSH hormon. FSH stimulerar äggstockarna att bilda hormonet östrogen. Dessa hormoner påverkar äggblåsorna så att äggen mognar och lossnar. Så visst är dosen avgörande för när man får ÄL eller OM man får ÄL. Att du fått äta några dagar extra beror säkert på att din gyn läkare vill se så du inte får för stor dos heller. För visst ökar ju risken för överstimulering ju större dos man tar. Men eftersom du ändå fick ÄL så sent av dubbelkur + några extra tabletter så vill man nu kanske prova trippel i stället. Om man blir överstimulerad så sen man ju oftast det vid VUL och då kan man få sexförbud i stället.

• Minnie69

Grattis Fjällräven! Häääääääääääärligt!

• Minnie69

Själv är jag ledsen och övertygad om att det har gått snett igen. Efter mina lite starkare symtom har det än en gång "dött ut" och nu är det stendött, känns ungefär som vid mf:et, jag fick dessutom lite rosafärgad flytning igår och har som lite lättare mensvärk i magen nu. Väntar bara på att det ska börja blöda så jag får börja gråta.

• icka76

NEEJ Minnie!! Det får inte hända Håller allt vad jag har att den lill* bara vill skrämmas lite men ändå stannar kvar.

• Fjällräven

Minnie69: Neeej vad tråkigt! Hoppas det är som Icka säger, att h*n bara skräms lite!
    Vilken vecka är du i? Ursäkta om du redan skrivit det tidigare..

• Minnie69

Tack gullet . Just nu känns det bara jobbigt, man kan ju bara vänta och se dessvärre, men någonting inom mig säger att det har hänt något. Jag blev oroad av den lilla råsa fläcken och sedan vaknade jag i natt och bara kände att det var över. Vi får se, även om jag inte börjar blöda så får jag ju "titta in" på fredag och se vad som gäller. Skönt det iaf. Men antagligen börjar jag väl blöda i dagarna

Svar på tråden Templista för oss pergopinglor 4