• johlinn

ryggmärgsbråck/mmc del 4

För oss med ryggmärgsbråck/mmc i omgivningen!
    Pepp- och stödtråd, men också en massa massa glädje för alla framsteg!

• Svar på tråden ryggmärgsbråck/mmc del 4
  • catmat

Hej
    Dreamrose:
    Vi har gjort om badrumet. Vi har tagit bort badkaret och lagt in duch. Det är höjt och sänkbart handfat. En handduch bakom toaletten. Handikappshandtag till toaletten. Framför allt plats till rullstol

• Tingeling1974

Dreamrose, christina77 : vi tog upp ombyggnation med arbetsterapeft! Det ligger på kommuens ansvar att huset blir anpassat! Här kommer de anpassa hela huset nästan. Ska få in hiss osv men kommunen står inte för renovering utan återställer bara till likvärdigt( sitter det kakel i badrum - får de sätta nytt kakel när de byggt ut badrummet ,flyttar den en vägg kanske det blir en fondvägg istället för att tapetsera hela rummet osv osv.. typ..)enligt tanten vi har kontakt med på kommunen. Vår arbetsterapeft hade även en "regelbok" över de mått som krävs för att han ska ta sig fram...mitt förslag är att kontakta HAB/arbetsterapeft för att få huset anpassat är en låång process åtminstone här...vi har haft MÅNGA möten med kommunen å arbetsterapeften och nu ska förslaget till någon nämd för beslut här så det är det vi väntar på för stunden...

• Tingeling1974

kan ju tillägga till mitt tidigare inlägg att förslaget som ligger hos kommuen innebär att de ska flytta en badrumsvägg , sätta in hiss, fixa ramp vid entrén , sätta upp automatiska dörröppnare vid ytterdörr, höj o sänkbart handfat etc... Vi bor i ett gammalt hus så här får de att göra ;)

• sunshine9

Hej!
    Vi köpte detta huset när F redan var född, o det är inte i ett plan, men allt finns på entreplanet, så vi tyckte inte att det spelade nån roll att det även är övervån o källare.
    Då tyckte de på kommunen att de inte behövde bekosta nånting, eftersom vi köpt ett hus som inte var anpassat när vi visste att vi behövde det!
    De ansåg att huset var byggt -61 o ej renoverat, så vi skulle ändå renovera, det kan jag hålla med om. Jag begär inte att de ska betala tapeter o golv, men flyttning av väggar, byte till bredare dörröppningar, flytta öppningar, utökad yta till badrummet , flyttat rör o avlopp i badrummet mm, såna snickartimmar hade vart skönt att få hjälp med!
    Vi har räknat på att detta kostat oss ca 80 000 men de ger oss inget. Vi kommer få en ramp till ytterdörren, o dörröppnare när hon blir äldre. Vi kommer också få ett höj o sänkbart handfat, men det är allt, ingenting på utsidan, plattgång eller ramp till altandörren.. trist, bra ändå att inte alla har sån otur m handläggare!

• sunshine9

Kan tiilägga att vi också hade möten m hab-arb.terapeuten o gjorde allt enligt deras normer o regler, Dreamrose: tack för att du lugnar en hönsig mamma! ;)

• Tingeling1974

suneshine9: Vi bor också i ett ammalt hus som är i stort behov av renovering! Men eftersom vi har badrum både på övre å undre plan så har V "rätt till övervåningen" som kommuntanten kallade det.Hade vi inte haft badrum uppe så skulle de ha byggt ut huset nere och han hade inte haft rätt till övervåningen där vi alla har våra sovrum...men det har inte varit någon lätt duell å det är inte riktigt i hamn än eftersom inte beslutet är klubbat men kommuntanten själv ser inget hinder i denna ombyggnation som tur är...

• catmat

Det var många möten innan vi fick renovering. Dörrposter gjordes bredare så A kommer fram överallt. Trösklar togs bort. Altandörren gjordes breddare så hon kommer ut på terasen. Det blev en hiss till övervåningen.
    Det gjordes även handikappsanpassat i trädgården

• Christina77

Eftersom att vi köpte huset efter L var född så behöver i kommunen betala all anpassning beroende på vad man har köpt för hus så därför var vårn arbteu med när vi var på visning.
    Det som vi har fått hjälp med är plattor på framsidan bar grusgång förut och ramp till ytterdörren, ramp till altanen från gräsmattan har Micke byggt själv.

Det vi har lite funderingar på är köket, så jag hade tänkt och hälsa på min syster på hennes jobb när det är dags för där har de helt handikappanpassade kök, kan vara bra att se. Vi har ett stort badrum så vi har satt in ett till handfat till L men det fick vi bekosta själva. Vi hade tur för kommunen gick med på att vi skulle få de billigast platorna men vi kunde lägg mellanskillnaden så att vi fick de som vi ville ha.

• V P E

Hej!

Kollar mmc-tråden ibland och läser om alla barns framsteg och er föräldrars glädje över framstegen. Om bekymmer och om de frågor ni har.

Eftersom den här tråden finns till för, citat: "oss med ryggmärgsbråck/mmc i omgivningen"
    så tar jag mig friheten att hänga med på ett litet hörn... hoppas att det är ok.

Familjen består av mig, min bättre hälft (som har mmc) och våra två småbusar. En av varje sort.

Jag har precis börjat plugga till sjuksköterska, en stor förändring i livet, men det är fantastiskt roligt!

Det var väl allt... tror jag.

Svar på tråden ryggmärgsbråck/mmc del 4