• vindaloos

Övikstråden

Startar upp en ny tråd med rätt namn på, så att alla Övikingar hittar hit!
    Välkommen och skriv på.....

Här är länken till den gamla övikstråden som heter Öviks sjaltråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-28/m3280413.html

• Svar på tråden Övikstråden
  • Imoen

sthlmtjejen: Det finns ganska många trevliga områden i Övik. Jag gillar att bo lite närmare stan och känner därför inte till de områden som ligger längre söderut eller norrut(d.v.s. Husum, Bjästa, Köpmanholmen) och jag känner heller inte till de lite lantliga delarna av Övik heller så vill ni bo lite mer lantligt så får du bortse från mina favoritställen.

Jag gillar:
    - Varvet (ligger i gränslandet mellan domsjö och centrum, väldigt nära Hörnett). Det har gångavstånd till centrum och det finns rätt många fina lite större hus med fina tomter. En del hus har fungerat som personalbostäder för fabriksanställda och har därför ofta en lite annorlunda planlösning som kan vara väldigt charmig. Ett minus är fabrikslukten.
    - Bonäset ligger fint till och där många hus iaf kan skymta havet. Fast vissa delar har lite tråkig detaljritning där alla hus är lika varandra.
    - Gimåt ligger vid höglandssjön och ger många fina möjligheter till promenader runt sjön. Många hus är byggda i sluttning så det är mest sutteränghus.
    - Svartby/Brösta ligger mellan arnäsvall och centrum norr om staden och här ligger de flesta hus högt med utsikt över en stor del av övik. Det finns allt från villor från 50-talet till nybyggda hus. Brösta har många hus som ser exakt likadana ut, medan svartby till störst del har villor som är olika varandra. Här finns alla storlekar och åldrar på hus och tomter. Fast det är av naturliga skäl många sutteränghus.
    - Själevad/Myckling ligger söder om Övik och är också ett väldigt blandat område vad gäller storlek och ålder.

Jag gillar inte:
    - Ås som ligger inklämt mellan E4:an, järnvägen och åsberget. Finns inget fint alls med det.
    - Hörnett som ligger alldeles för nära fabriken för min smak.
    - Sund, av samma orsak som hörnett.
    - Centrum för att det är så trångt och för att det inte finns någon villaområdeskänsla *ler*.
    - Husum. Husumfabriken och för att det är alldeles för långt bort.

Om man jämför storleken på områden så är Domsjö, själevad, arnäsvall, Järved/bonäset ganska jämbördiga. Varvet, Svartby och Gimåt är lite mindre områden fast de ligger i direkt anslutning till andra så det är mer som ett avskilt område i ett större sammanhang. Men jag vet inte hur många som bor i respektive område.
    Vad gäller affärer så finns det mest storköp i den här staden (iaf när alla byggen är färdiga) och då hamnar de flesta norr om Övik strax innan Svartby, men det finns ju fortfarande lite mindre affärer på övriga ställen också. Skolor finns iaf i Domsjö, Bonäset, Hörnett, Arnäsvall, Själevad, Gullänget...

Nu kommer jag inte på något mer, men fråga gärna så svarar jag om du undrar något mer.

• Imoen

Glömde visst skolorna i Sund, Gene och Högland (område som ligger mellan Svartby och Gimåt).

• Sanber

jag vill oxå va med!!!
    Är en av de (som det verkar) få gravida i Övik som är här!...
    Men det blir ju bra -då kan ni Alla erfarna svara på alla underliga frågor å komma med alla möjliga smarta tips!!

Vindaloos: Ingen fara att den ligger under föräldrar - vi gravida hittar väl hit så smånigom! Vårt rykte får spridas

• Justess

Hej, sthlmstjejen!

Här kommer min syn på Övik med omnejd .

Jag bor i Själevad, Österalnäs. Själevad är ett trivsamt område som består av flera olika "byar"; Myckling, Österalnäs, Hampnäs, Själevad (centrala) och Översjäla. Inom Själevad finns Ica, Konsum, Statoil, Posten, två skolor, fyra förskolor, vårdcentral, tandläkare, frisörer, blomaffär, tv-service, motorservice, grillkiosk, två pizzerior/restauranger mm.

Jag trivs jättebra i Själevad. Det är ett lugn och "välordnat" område. Här finns villor i alla prisklasser.

Jag är dock uppväxt i Åmynnet, mellan Köpmanholmen och Bjästa. Vad jag kan säga om Bjästa är att det är fint och trivsamt. Här finns också alla bekvämligheter, precis som i Själevad. Dock har det varit en hel del strul i Bjästa/Köpmanholmen de senaste åren. Mycket fyllekörning, droger och mycket fylla långt ned i åldrarna. Även en del inbrott och vandalisering har förekommit. Trots detta trivs jag jättebra i dessa trakter, har även min mamma där och vistas en hel del i Åmynnet. Tror mig ana en viss förändring vad gäller de negativa trenderna. Det har flyttat in mycket nytt folk i Köpmanholmen och det området har börjat bli väldigt populärt. Nära till både bekvämligheter och natur.

Bjästa ligger ca 2 mil från Övik, Köpmanholmen ca 2,5-3 mil och Själevad ca 4-8 km, beroende på var i området man bor. Bussar till och från Köpmanholmen/Bjästa går relativt regelbundet, ca var och varannan timme. På helgerna går dock få bussar. Till och från Själevad går bussar varje halvtimme. På helgerna ca 1 ggr/timme.

• Tesssan82

Fy vilket väder
    Man blir ju ba såå deppad, jag som tänk att plocka blåbär med Cajsa idag, men HUR KUL är det att traska runt i skogen en sån här dag???

Så nu är Cajsas kompisar Sanna o Ronja här idag istället...

Hoppas på bättre väder imorron istället!!!

• MiaE

Ja, det hoppas jag med på... bättre väder... för vi har en 50-åring i familjen... för er som missade det snygga fotot i ÖA idag

• SofiaM

Hej hej på er!
    Sitter och planerar lilla Alvas dop.. Tänkte att jag kan ju fråga er här, eftersom jag förstått att en del av er döpt era barn nu..
    Vart beställde ni era doptårtor ni som beställde, vad kostade de och blev ni nöjda?
    Mitt huvud snurrar det runt i, då jag får planera det mesta själv eftersom Micke jobbar hela dagarna..

Nu bara det svåraste, komma fram till vad lillan ska få heta mer än bara Alva.. Papperna ska vara inskickade förde den 25:e!! Tiden går så fort, tyckte att jag hade gott om tid på mig att komma på namnen..

• Chino

Vi köpte smörgåstårta på Östra Livs...supergoda...
    sen hade vi färdiga jordgubbstårtor oxå...

har inte du något släktnamn som Alva kan få som andra namn??

• SofiaM

Vi har bara tråkiga Anna som farmors mor hette, farmor, men faster, jag & min kusin.. förstfödda döttrarna i famlijerna har det varit tradition att de ska heta Anna, gemensamt fika på namnsdagen.. men alla heter Elisabet, dock inte jag, men även min mamma heter det.. så farmor och faster heter elisabet i andranamn, mamma har det som tilltalsnamn, så det blir nog Elisabet istället för anna.. käns som att traditionen ändå lever kvar då..

Så Alva Elisabet, men vi vill ha ett till, det är det som är ett frågetecken just nu..
    Det namn jag hade till henne innan hon föddes känns inte alls som att det är hon, det var antingen Nova eller Novali(e) (Nova-Li(e)) oklart med stavning där..

• SofiaM

Ett annat vi tänkte på var Johanna, som mickes mamma heter..
    Alva Johanna Elisabet, eller Johanna Alva Elisabet

Svar på tråden Övikstråden