• Bellabimba

Tror du på Darwins evolutionsteori?

Detta stod att läsa p åAftonbladets hemsida, och 86% hade svarat ja, resten nej.

Men hur kan man i moderna Sverige INTE tro på evolutionsläran? Är den inte tillräckligt "sexig"?

? "Orsaken är att Darwins teori har politisk kraft, säger Fredrik Sjöberg (Aftonbladet). Att religiösa människor backar inför det naturliga urvalet är kanske inte så förvånande. Darwins värld är blodig, styrs av blinda krafter och har inget mål. Där finns ingen plats för några gudar, och människan är bara en djurart bland andra."

Jag blir alltid lika irriterad då människor förkastar evolutionsläran därför att den inte passar in i deras rosa-fluffiga sockersöta dröm om ett himelskt liv bortom detta och en snäll farbror Gud som tar hand om oss alla.

• Svar på tråden Tror du på Darwins evolutionsteori?
  • Eisa
    AstraTrillian skrev 2009-02-02 23:13:08 följande:
    Precis, helt okrångligt. Jätte basic Darwin.
    Haha skönt att höra att någon håller med, då kanske jag inte tänker helt galet.
  • Eisa
    Quintus Zebra skrev 2009-02-02 23:01:03 följande:
    Visst, Richard Dawkins är ingen främling för mig. Men vart kommer den ifrån? Fanns den själviska genen från början. Har den tillkommit genom evolution? Hur fungerade evolutionen i så fall innan den själviska genen existerade?
    Vet inte om den fanns från början men nånstans på vägen dök den upp iaf
  • AstraTrillian

Eisa skrev 2009-02-02 23:16:08 följande:

Vet inte om den fanns från början men nånstans på vägen dök den upp iaf
    Mmm, och de stackare i början som kanske inte hade den är ju helt superdöda.
  • AstraTrillian

Men hur skriver jag Som jag vore 14 och allmänt väck. Går o lägger mig. Förlåt mina slarviga och konstigt formulerade inlägg.

• Eisa
    AstraTrillian skrev 2009-02-02 23:17:09 följande:
    Mmm, och de stackare i början som kanske inte hade den är ju helt superdöda.
    Yes, very dead.
  • Quintus Zebra

"Snabb evolution motsäga inte av evolutionsteorin även fast Darwin inte kunde föreställa sig det (faktiskt det enda där han var fel ute). Naturlig selektion verkar på variation, och variation kan uppkomma på flera sätt. För det mesta finns variationen redan i en population men annars kan även genflöde (migration) bidra till ökad variation (förutom mutationen såklart). Jag jobbar med just snabb evolution."

De lärare jag haft och de böcker jag läst är alla överens om att det är ett problem för teorin om naturligt urval att utvecklingen sker så fort, och det finns flera olika försök att komplettera darwins teorier för att förklara detta. Själv är jag som sagt förtjust i endosymbioshypotesen.

Och darwin var fel ute på ett par andra punkter. Men nu skall vi inte va petiga. om han hae haft helt rätt så hade det ju nästan varit skrämmande

knorpan skrev:

"Blind tro på evolutionen är lika illa som blind tro på religion" Där håller jag verkligen inte med. Evolution är så sjukt välstuderat och i princip varenda forskande biolog (seriös) lutar sig på just evolutionsteorin. Det är så välbelagt att man kan kalla det fakta. Religon å andra sidan.....ge mig ett enda evidens
    [/citat]

Nu missförstår du mig tror jag. En vetenskapsman som själv har studerat bevisen bakom evolutionsteorin tror ju inte blint, utan har oda skäl till sin tro. MEN det är viktigt att forskare ständit ifrågasätter sig själva och att de tillåts att ifråasätta även de mest heliga vetenskapliga sanningar, annars är vi farligt ute. Men jag syftar mest på alla som själva inte är insatta i hur evolutionen fungerar och som inte studerat bevisen, men som ändå högt förklarar att alla som inte tror på evolution är idioter. Denna tro tenderar ofta att bli på gränsen till religös, och det kan bli farligt. Kritiskt tänkande är som sagt alltid positivt...

• AstraTrillian

Men var har du läst? Och på vilken nivå? Det är ju upprörande om du har haft evolutionsbiologi och hört sånt!!

• Eisa
    Quintus Zebra skrev 2009-02-02 23:18:35 följande:
    "Snabb evolution motsäga inte av evolutionsteorin även fast Darwin inte kunde föreställa sig det (faktiskt det enda där han var fel ute). Naturlig selektion verkar på variation, och variation kan uppkomma på flera sätt. För det mesta finns variationen redan i en population men annars kan även genflöde (migration) bidra till ökad variation (förutom mutationen såklart). Jag jobbar med just snabb evolution."De lärare jag haft och de böcker jag läst är alla överens om att det är ett problem för teorin om naturligt urval att utvecklingen sker så fort, och det finns flera olika försök att komplettera darwins teorier för att förklara detta. Själv är jag som sagt förtjust i endosymbioshypotesen.Och darwin var fel ute på ett par andra punkter. Men nu skall vi inte va petiga. om han hae haft helt rätt så hade det ju nästan varit skrämmande knorpan skrev: "Blind tro på evolutionen är lika illa som blind tro på religion" Där håller jag verkligen inte med. Evolution är så sjukt välstuderat och i princip varenda forskande biolog (seriös) lutar sig på just evolutionsteorin. Det är så välbelagt att man kan kalla det fakta. Religon å andra sidan.....ge mig ett enda evidens[/citat]Nu missförstår du mig tror jag. En vetenskapsman som själv har studerat bevisen bakom evolutionsteorin tror ju inte blint, utan har oda skäl till sin tro. MEN det är viktigt att forskare ständit ifrågasätter sig själva och att de tillåts att ifråasätta även de mest heliga vetenskapliga sanningar, annars är vi farligt ute. Men jag syftar mest på alla som själva inte är insatta i hur evolutionen fungerar och som inte studerat bevisen, men som ändå högt förklarar att alla som inte tror på evolution är idioter. Denna tro tenderar ofta att bli på gränsen till religös, och det kan bli farligt. Kritiskt tänkande är som sagt alltid positivt...
    Du har så rätt och är så klok.
  • Quintus Zebra
    AstraTrillian skrev 2009-02-02 23:08:48 följande:
    En gen som gör att dess organism kommer vilja fortplanta sig (och därmed leva så länge, dvs överleva) kommer bli den mest framgångsrika genen på en gång. Alltså kommer den bli supervanlig mha naturlig selektion. Och vi som har den (allt från amöba till människa) vill leva.
    Som sagt. Försöker inte motbevisa evolutionsteorin. Det är möjligt att jag förklarar mig dåligt. Men jag är seriöst nyfiken på hur vår gen kan ha tillkommit genom evolution, med tanke på att genen i sig är helt nödvändig för att evolutionen skall fungera.
  • Tygtiiger

knorpan: tänk på att evolutionsteorin presenteras som i princip en religion i många svenska högstadieskolor, man förklarar sällan varför och hur, bara att. Det är skrämmande.

Och superdöd tycker jag var en underbar akademisk term. Får jag citera dig?

(när min systerdotter då 3½ för första gången såg min pytonorm döda en mus utbrast hon för övrigt, lyckligt - "nu är den JÄTTEDÖD!!" och det var den ju.)

Svar på tråden Tror du på Darwins evolutionsteori?