"Snabb evolution motsäga inte av evolutionsteorin även fast Darwin inte kunde föreställa sig det (faktiskt det enda där han var fel ute). Naturlig selektion verkar på variation, och variation kan uppkomma på flera sätt. För det mesta finns variationen redan i en population men annars kan även genflöde (migration) bidra till ökad variation (förutom mutationen såklart). Jag jobbar med just snabb evolution."
De lärare jag haft och de böcker jag läst är alla överens om att det är ett problem för teorin om naturligt urval att utvecklingen sker så fort, och det finns flera olika försök att komplettera darwins teorier för att förklara detta. Själv är jag som sagt förtjust i endosymbioshypotesen.
Och darwin var fel ute på ett par andra punkter. Men nu skall vi inte va petiga. om han hae haft helt rätt så hade det ju nästan varit skrämmande
knorpan skrev:
"Blind tro på evolutionen är lika illa som blind tro på religion" Där håller jag verkligen inte med. Evolution är så sjukt välstuderat och i princip varenda forskande biolog (seriös) lutar sig på just evolutionsteorin. Det är så välbelagt att man kan kalla det fakta. Religon å andra sidan.....ge mig ett enda evidens
[/citat]
Nu missförstår du mig tror jag. En vetenskapsman som själv har studerat bevisen bakom evolutionsteorin tror ju inte blint, utan har oda skäl till sin tro. MEN det är viktigt att forskare ständit ifrågasätter sig själva och att de tillåts att ifråasätta även de mest heliga vetenskapliga sanningar, annars är vi farligt ute. Men jag syftar mest på alla som själva inte är insatta i hur evolutionen fungerar och som inte studerat bevisen, men som ändå högt förklarar att alla som inte tror på evolution är idioter. Denna tro tenderar ofta att bli på gränsen till religös, och det kan bli farligt. Kritiskt tänkande är som sagt alltid positivt...