Tussiluskan skrev 2009-02-02 18:04:07 följande:
Även jag har en hel del flummiga känslor och tankar som är svåra att sätta fingret på och förklara. Men jag skulle aldrig av dem dra slutsatsen att universum är skapat av en gud istället för på naturlig väg, förmodligen därför att jag har läst psykologi och vet hur hjärnan fungerar. Jag tror mest att våra hjärnor är mer komplicerade än vad vi själva klarar av att förstå, men det betyder inte att det finns övernaturliga grejjor med i spelet, jag tror mer att allt är helt naturligt, att alla våra upplevlelser är framkallade av en mängd kemiska grejjer i hjärnan, trots att det låter himla trist. Jag känner istället en stor vördnad för naturen och hela den otroliga kraft som finns. Det är som om att hela naturen liksom brummar och surrar av liv och små atomer och jag och du är en del av detta otroliga. Och att en dag är vi borta precis som allt annat biologiskt på den här planeten. Att vi inte är något särksilt, att vi bara är en pytteliten del av allt. *flum, flum*
Jag har också läst psykologi.

Och skulle också kunna nöja mig med alla de (utmärkta och logiska) förklaringar som finns till hands och jag förnekar dem inte, tvärtom. Vi är nog inte så olika egentligen, utom i vårt synsätt på vad som ligger bakom eller snarare OM någonting ligger bakom hela det här fantastiska bygget.

För mig är det ingen motsättning mellan det gudomliga och det vi kallar det "naturliga".
Det är verkligen ett intressant ämne det här, det är synd att det så ofta blir konflikter när man diskuterar det för jag tror att det är nyttigt för alla, troende som icke-troende, att ta del av andras perspektiv.