Jahapp. Här sitter man och filar på ett svar till just hemligt, får besök mitt i, och när man sätter sig igen så har någon annan precis skrivit det jag tänkte skriva. Ord för ord! Word!

Tussiluskan skrev 2009-02-02 17:34:12 följande:
Hemligt, jag vet inte riktigt vart du vill komma med dessa påståenden, men jag skulle vilja bemöta dem ändå. Jag är så glad över att äntligen har hittat en religiös människa som faktist törs diskutera evolutionen. Hejja dig! De kan inte förklara:"Varför människan har ett inre system där man vill vara odödlig."Evolutionsläran förklarar detta genom att de som vill leva kämpar för att överleva och överlever därför i högre grad än de som inte vill leva. De organismer som inte har en överlevnadsinstinkt överlever helt enkelt och därmed förs inte deras gener vidare. Hela evolutionen hänger ju på att individen/organismen har överlevnadsinstinkt. Då blir det svårare att förklara varför en gud skulle ha skapat alla arter på det sättet att de kämpar för överlevnad fast han ändå bara ska låta alla dö på de mest gruvliga sätt. Inte så snällt va?"Varför vi utvecklas fram till 30 och sen vänder och går mot döden."Rent fysiskt så kan man säga att vi utvecklas tills vi är ca 21 år gamla, sedan vänder det och vi vissnar sakta. Alla levande organismer dör efter det att de fört sina gener vidare, det ovanliga i att människan lever tillräckligt länge för att hjälpa till att uppfostra även barnbarnen förklaras enligt evolutionsläran med att de som gjort detta för sina barnbarn har gett de barnbarnen ett överlevnadsförsprång vilket i sin tur lett till att detta beteende överlevt.Då undrar jag hur man förklarar detta med en gud?"Varför vi inte andvänder hela våran hjärna."Vi använder hela vår hjärna, detta är en myt, du har helt enkelt fel. Eller snarare, vi VET inte exakt vad vi använder hela hjärnan till, vi är inte klara med kartläggningen ännu. Men forskarna har kommit långt på väg och det sker framsteg varje dag.Det här vet jag inte alls faktiskt vad det skulle ha med en gud att göra. Om det VORE så att vi inte använder hela vår hjärna skulle väl gud ha gjort fel? Men nu är det ju inte så..."Vad meningen med livet är."Eftersom att vi bara är överlevnadsmaskiner som byggts upp av våra gener så finns det inte någon mening med livet, inte något syfte eller mål. De gener som överlever sprider sina egenskaper vidare, de som inte överlever gör inte det. Varför tror du att det skulle finnas en mening med livet? Blandar du ihop det med att du VILL att det ska finnas en mening med livet? Vad skulle meningen med livet vara enligt dig, då? Skulle allt liv på jorden och allt elende och lidande skapats med flit av en gud för att han ska ha något att göra? Blev det för långtråkigt att sitta uppe i himlen själv, eller?"Varför Bibeln finns, och den är världens mest spridda bok."Den här frågan har ju inte något med evolutionen att göra igen, och därför kan jag bara svara ur ett helt personligt perspektiv. Bibeln finns därför att religiösa människor i en viss del av världen var skrivkunniga och såpass rika att de hade tid och möjlighet att sitta och skriva ner sina tankar och myter och legender och regler. Att den blev så populär har mycket med marknadsföring att göra - vet inte hur många som blivit slaktade, torterade och fängslade för att man skulle påtvinga dem bibeln? Evolutionsläran har heller inte direkt något svar på varför Harry Potter blev en sådan bestseller, så din fråga känns lite irrelevant i sammanhanget..."sist men inte minst.. Varför Gud svarar på mina Böner om han nu inte finns! ;)"Jag tror personligen inte att gud svarar på dina böner, men jag tror att du tror det. Många människor har upplevelser i sin fantasi - så därför är det ju verkligt för dem. Men om man tänker vetenskapligt så vill man ha lite mer på fötterna än så, man vill ha något sorts opartiskt bevis som alla kan ta del av, inte att någonting har hänt i någons fantasi. Skillnaden mellan fantasi och verklighet är att om något händer i verkligheten så kan det mätas och ses och höras osv av alla. Charles Manson må ha varit övertygad om att han fick order att mörda människor av en Chäfer, men personligen tror jag att det hände i hans sinnesförvirrade hjärna och inte i verkliga livet. Nu menar jag inte att du är sinnesförvirrad, snarare så tror du så mycket på något att du upplever saker som inte finns, ungefär som de som tror på spöken och tycker sig se dem överallt.