• blåhimmel

bonusbarn i vår säng?

har en snart 8 årig bonusdotter som bor hos oss varannan vecka. vi har inga problem med varandra, vi kommer bra överens men när det gäller läggdags kommer det. Hon börjar gråta och skrika om hon inte får sova i vår säng. MIn sambo försöker förklara för henne att hon är stor flicka nu och att det är dags för henne att sova i sin egen säng. men det tycks inte hjälpa. när hon börjar gråta är det som att min sambo ger med sig. hon somnar i vår säng sen får han bära över henne i sin säng för ja har sagt att ja inte vill ha barn i sängen. det tycker ja är jätte bra men ja skulle vilja att hon även somnar i sin egen säng. sen mitt i natten kommer hon in till oss igen.Jag gillar inte detta. Vad ska vi göra för att få henne att sova i sin egen säng o även stanna kvar där hela natten. hon säger att hon är rädd. hon vill inte va ensam. vad ska man säga o göra? för egentligen vill ingen av oss att hon ska va i vårt sovrum vid läggdags.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-24 12:25
    tycker endel inlägg inte har något sammanhang med mitt problem......men ja tror vi kommer lösa problemet nu genom tips från er. tack!

• Svar på tråden bonusbarn i vår säng?
  • linhen

Oj, vilken konstig mening jag fick till där... ...eller är det din inställning till barnet som skapar... Så ska det ju stå.

• Gremlin666

linhen skrev 2009-02-24 19:49:11 följande:

Gremlin666 skrev 2009-02-23 21:31:13 följande:
    Är det barnet som får pappa att bli sur eller är det din till barnet inställning som skapar pappas surhet? Han måste ju vet vad du tycker om han son. Situationen måste ju vara outhärdlig för honom. För övrigt känns det väldigt konstigt att det bara finns negativa sidor och egenskaper hos ett nioårigt barn?!? Det låter ju som det är något gigantiskt fel i ditt bemötande av pojken - en nioåring som inte beter sig på ett sätt så han förtjänar din respekt. Det är ett rätt litet barn vi pratar om.
    Stor nog att inte vara charmig då han gapar, välter grejer och lägger sig i.

Han är en enerverande varelse som inte vet vad "lyssna" innebär, han vet inte vad "komma ihåg enkla regler är" inte heller "vuxna vill inte ha ett barn iglandes i knät utan behöver andrum någon minut under dagen" "din åsikt styr inte världen" eller "du bestämmer inte över alla, smått som stort"

Jag tror att barnet i sig är den som får pappan sur först och främst men självklart så blir han surare när han vet delar av hur jag känner inför hans barns beteenden, även ifall han troligen blir mest sur på sig själv som inte lyckats bättre vare sig rent dna-mässigt men även uppfostringsmässigt.

Jag kan inte se några positiva egenskaper hos barnet då han stör min familj varannan vecka, får min sambo ur balans som direkt drabbar vår annars positiva anda i hemmet samt drabbar vårat barn negativt genom stress och surerier.
    Hur skulle jag kunna se något positivt i det när t.o.m min sambo har svårt för det många gånger?
    Hans egen MAMMA får ångest av att ha honom, hon går hos psykolog för att klara av det.

Allvarligt, du vet inte ens en mikroskopisk del, du har inte sett mer än en flinga på ett isberg och kommer här och tror att du skulle kunna göra någon form av förändring genom att förklara för MIG att "det är ett rätt litet barn"

Allvarligt...

Hur värderar du människor i din omgivning egentligen, tror du på allvar att du vet något som inte andra kan räkna ut med lilltån?
  • fam kaos
    Gremlin666 skrev 2009-02-24 20:59:41 följande:
    linhen skrev 2009-02-24 19:49:11 följande:
    Stor nog att inte vara charmig då han gapar, välter grejer och lägger sig i.Han är en enerverande varelse som inte vet vad "lyssna" innebär, han vet inte vad "komma ihåg enkla regler är" inte heller "vuxna vill inte ha ett barn iglandes i knät utan behöver andrum någon minut under dagen" "din åsikt styr inte världen" eller "du bestämmer inte över alla, smått som stort"Jag tror att barnet i sig är den som får pappan sur först och främst men självklart så blir han surare när han vet delar av hur jag känner inför hans barns beteenden, även ifall han troligen blir mest sur på sig själv som inte lyckats bättre vare sig rent dna-mässigt men även uppfostringsmässigt.Jag kan inte se några positiva egenskaper hos barnet då han stör min familj varannan vecka, får min sambo ur balans som direkt drabbar vår annars positiva anda i hemmet samt drabbar vårat barn negativt genom stress och surerier.Hur skulle jag kunna se något positivt i det när t.o.m min sambo har svårt för det många gånger?Hans egen MAMMA får ångest av att ha honom, hon går hos psykolog för att klara av det.Allvarligt, du vet inte ens en mikroskopisk del, du har inte sett mer än en flinga på ett isberg och kommer här och tror att du skulle kunna göra någon form av förändring genom att förklara för MIG att "det är ett rätt litet barn"Allvarligt...Hur värderar du människor i din omgivning egentligen, tror du på allvar att du vet något som inte andra kan räkna ut med lilltån?
    Oj, får gåshud när jag läser ditt inlägg och tänker stackars stackars pojk som måste stå ut med någon som avskyr honom så mycket för att få vara med sin pappa.
    Det som gör mig mest ledsen är att de känslor du beskriver för pojken verkar vara desamma som merparten av styvmammorna på Fl känner för sina bonusbarn. Man tänker på hur de barnen blir som vuxna när de tvingas växa upp med så mycket avsky runt sig.
  • Gremlin666

fam kaos skrev 2009-02-24 21:09:52 följande:

Oj, får gåshud när jag läser ditt inlägg och tänker stackars stackars pojk som måste stå ut med någon som avskyr honom så mycket för att få vara med sin pappa.Det som gör mig mest ledsen är att de känslor du beskriver för pojken verkar vara desamma som merparten av styvmammorna på Fl känner för sina bonusbarn. Man tänker på hur de barnen blir som vuxna när de tvingas växa upp med så mycket avsky runt sig.
    Jag känner mer stackars stackars mamma, hon är den som lider mest tror jag.

Fast kanske inte är så konstigt, jag hade också mått dåligt av att vara i hennes situation.
    Jag kommer rätt billigt undan jämför med henne, jag har ju inte varit med och skapat honom.

Och det är ironiskt att så många tror att man är genuint elak och någon form av jävul i vardagen bara för att man inte tycker om/avskyr/hatar sitt "bonus"barn.

Tror ni på fullaste allvar att en förälder hade stannat ifall ens partner var så elak och vidrig som ni i era huvuden har skapat?

Ni behöver lite distans och tänka lite längre än så.
    Det är inte lätt att ta er på allvar som tror att barnet är något Bobbyoffer bara för att det skrivs och kräks på ett intenetforum.

Om jag skriver moln så tänker ni störtregn.
    Skriver jag flis tänker ni redwoodträd, skriver jag att jag känner så tänker ni överdrift i handling.

Märkligt att det finns så många utav er, har innan trott att majoritet är det som visar vad som är bäst men jag har helt ändrat inställning till det.

Det finns inget stackars barn i mitt hem, han får mer än han förtjänar och mer därtill.

Men ni vill se störtregn, ni vill se redwood men framförallt:

Att mina känslor ohämmat skapar handling av den grövre sorten.

Suck...
  • fam kaos
    Gremlin666 skrev 2009-02-24 21:33:27 följande:
    Jag känner mer stackars stackars mamma, hon är den som lider mest tror jag.Fast kanske inte är så konstigt, jag hade också mått dåligt av att vara i hennes situation.Jag kommer rätt billigt undan jämför med henne, jag har ju inte varit med och skapat honom.Och det är ironiskt att så många tror att man är genuint elak och någon form av jävul i vardagen bara för att man inte tycker om/avskyr/hatar sitt "bonus"barn.Tror ni på fullaste allvar att en förälder hade stannat ifall ens partner var så elak och vidrig som ni i era huvuden har skapat?Ni behöver lite distans och tänka lite längre än så.Det är inte lätt att ta er på allvar som tror att barnet är något Bobbyoffer bara för att det skrivs och kräks på ett intenetforum.Om jag skriver moln så tänker ni störtregn.Skriver jag flis tänker ni redwoodträd, skriver jag att jag känner så tänker ni överdrift i handling.Märkligt att det finns så många utav er, har innan trott att majoritet är det som visar vad som är bäst men jag har helt ändrat inställning till det.Det finns inget stackars barn i mitt hem, han får mer än han förtjänar och mer därtill.Men ni vill se störtregn, ni vill se redwood men framförallt:Att mina känslor ohämmat skapar handling av den grövre sorten.Suck...
    Jo det finns ett stackars barn i ditt hem men du är för hatisk mot det för att se.
    Tror du att en nioåring är helt hjärndöd? Självklart märker han att du tycker så illa om honom och det kan väl knappast kallas att ha allt man förtjänar?
    Jag som mamma hade också mått fruktansvärt dåligt om jag tvingades lämna bort mitt barn varannan vecka till någon som hatade barnet så djupt.
  • Gremlin666

fam kaos skrev 2009-02-24 21:38:02 följande:

Jo det finns ett stackars barn i ditt hem men du är för hatisk mot det för att se.Tror du att en nioåring är helt hjärndöd? Självklart märker han att du tycker så illa om honom och det kan väl knappast kallas att ha allt man förtjänar?Jag som mamma hade också mått fruktansvärt dåligt om jag tvingades lämna bort mitt barn varannan vecka till någon som hatade barnet så djupt.
    Fast om du inte har en aning, inte barnet heller, hur ska du då skydda barnet mot det som bara finns i ditt huvud genom att inte låta barnet få träffa sin pappa?
    Märklig filosofi.
  • nika

Det som gör mig mest ledsen är att de känslor du beskriver för pojken verkar vara desamma som merparten av styvmammorna på Fl känner för sina bonusbarn. Man tänker på hur de barnen blir som vuxna när de tvingas växa upp med så mycket avsky runt sig.
    Merparten? Nu får du sluta att smutskasta en hel medlemskategori med tvivelaktiga statistiska påstående:)
  • fam kaos
    Gremlin666 skrev 2009-02-24 21:47:39 följande:
    fam kaos skrev 2009-02-24 21:38:02 följande:
    Fast om du inte har en aning, inte barnet heller, hur ska du då skydda barnet mot det som bara finns i ditt huvud genom att inte låta barnet få träffa sin pappa?Märklig filosofi.
    Du har en ganska märklig människosyn måste jag säga. Du tror alltså att pojken är helt ovetandes om ditt starka hat mot honom? Du tror inte mamman vet att pojken inte har det sådär jättebra hos sin pappa? Nej det är klart, det är ju enklare att skylla mammans dåliga mående på en liten unge än på miljön hos pappan och hans hatiska sambo.
  • nika

blåhimmel skrev 2009-02-18 14:20:45 följande:

har en snart 8 årig bonusdotter som bor hos oss varannan vecka. vi har inga problem med varandra, vi kommer bra överens men när det gäller läggdags kommer det. Hon börjar gråta och skrika om hon inte får sova i vår säng. MIn sambo försöker förklara för henne att hon är stor flicka nu och att det är dags för henne att sova i sin egen säng. men det tycks inte hjälpa. när hon börjar gråta är det som att min sambo ger med sig. hon somnar i vår säng sen får han bära över henne i sin säng för ja har sagt att ja inte vill ha barn i sängen. det tycker ja är jätte bra men ja skulle vilja att hon även somnar i sin egen säng. sen mitt i natten kommer hon in till oss igen.Jag gillar inte detta. Vad ska vi göra för att få henne att sova i sin egen säng o även stanna kvar där hela natten. hon säger att hon är rädd. hon vill inte va ensam. vad ska man säga o göra? för egentligen vill ingen av oss att hon ska va i vårt sovrum vid läggdags.
    Ja, jag förstår dig till fullo. Barn ska sova i sina egna sängar och endast undantagsvis sova i andras sängar. Annars är det väl ingen idé att ha separata sängar om de ska stå tomma varje natt. Många anser att eget rum är viktigt för barn, men samtidigt ska de sova i någon annans säng??? En del familjer kör att alla ligger huller om buller i samma säng och andra inte. Det är väl olika för att man resonerar på olika sätt i olika familjer och så får det väl vara i styvfamiljer också.

Både du och din sambo vill inte ha barn i sängkammaren och barnet som är 8 år vill sova där hela tiden. Ni får helt enkelt göra det attraktivt för henne att sova i sin egen säng med alla de tips ni fått och konsekvent visa att det inte lönar sig att trilska sig till något annat. Om hon har svårt för att somna kan pappan eller du natta henne i hennes säng och vänta kvar tills hon har somnat och lämna dörren på glänt. Om hon vaknar mitt i natten gör om proceduren. På helgen om hon kommer och vill gosa med sin pappa på morgonen kunde du kliva upp och ta badrummet först kanske.

En dubbelsäng är inte anpassad för fler än två och om barnet sparkar och lever om i sömnen kan det förstöra ens nattsömn. Man måste få ha någonstans där man får vara ifred och som par ska man även kunna ägna sig åt sådant som barn inte bör bevittna. Jag har full förståelse för att ni vill ha er säng för er själva.
  • J3O

fam kaos skrev 2009-02-24 21:50:29 följande:

Du har en ganska märklig människosyn måste jag säga. Du tror alltså att pojken är helt ovetandes om ditt starka hat mot honom? Du tror inte mamman vet att pojken inte har det sådär jättebra hos sin pappa? Nej det är klart, det är ju enklare att skylla mammans dåliga mående på en liten unge än på miljön hos pappan och hans hatiska sambo.
    Ursäkta att jag lägger mig i er privata disskution.
    Jag håller inte på någon.. MEN..

Varför angriper du bonusmamman?
    Är det inte föräldrarnas fel att han "tvingas" leva med henne?
    Är det inte föräldrarnas uppgift att se till så han har det bra?
    Och skydda honom mot denna "hemska" människa?

Det är rätt lätt att peka finger mot den människa som (om man jämnför med föräldrarna) har minst ansvar över denna pojke och hans vällevnad (eller vad man nu ska kalla det)

Varför skriver du inte att det är synd om honom för att han nu har så kassa föräldrar som låter han leva med henne?

Nej för att du har bestämt dig för att ALLA styvmödrar är "den elaka styvmodern".. och dom ska lynchas.

DET ÄR INTE VÅRA HUVUDSAKLIGA ANSVAR ATT TA HAND OM DESSA BARN.. DET ÄR FÖRÄLDRARNAS.

Vi är det vår ansvar att behandla dem som vilken annan människa som helst. Med respekt och vänlighet.. Allt annat ser jag som en plus att man gör för dem... OM man vill.
Svar på tråden bonusbarn i vår säng?