• Minna72

Minnas XI

(Fortsättningstråd på Från Svårt till Väntar med + i aug/sept!, Minnas tjejer och Minnas tjejer II-X)

Hösten 2006 sökte jag andra som var i samma sits som jag själv, dvs som kämpat länge för att bli gravida och sedan äntligen nyligen blivit det. Vi var ca 20 tjejer som hittade varandra och vi har sedan följts åt genom graviditetskrämpor, förlossningar och föräldraliv. Våra små börjar snart närma sig 2 år och de utvecklas i rask fart. Några av oss är fortfarande mammalediga medan andra jobbar och pappa är hemma istället och/eller så har vi skolat in på dagis. Nu är flera av oss dessutom mirakulöst gravida igen med nummer 2 och vissa av Minna-barnen har t.o.m. hunnit få småsyskon.

Tråden är nu inte på sin elfte (!) version! Tråden är i första hand ett forum för de 20-talet ursprungliga "Minnatjejerna" men visst är du ändå välkommen att läsa i vår tråd och flika in med en hälsning, fråga eller kanske be om ett råd.

Så, låt nu Minna-tangenterna fortsätta glöda!

I: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m12469381.html
    II: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m15172866.html
    III: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m17930634-1127...
    IV: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m21252724-512....
    V: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m24210928-1.ht...
    VI: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m27283946.html
    VII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m30060536.html
    VIII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m33143188.html
    IX: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m35620754.html
    X: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m38604075.html

Aetti 26 mars 2007
  • Svar på tråden Minnas XI
  • Rossy
    Essi73 skrev 2009-03-22 09:16:31 följande:
    Morrn bejbs! En fråga till er vars barn är små bokmalar; läser, alltså "läser"/bläddrar de i bäckerna själva också ensama eller skall/måste alltid ni läsa böckerna för dem? Boll har ju hittat en ny kul grej och jag läser mer än gärna för honom men inte jämt-hela-tiden-varje-gång. Jag ser gärna att han bläddrar lite själv.Hur gör ni?Fisk jag fick inte sagt det igår men hurray för att skupunkturen har gett sådan bra effekt! Ang mat och mjölk.. ehm *ser bara konfus ut och kan inte svara på frågan *
    Maja *s* då är Viran som jag, skulle helst slippa! Nävars, härligt att hon får i sig det hela iaf. Massa krya på henne
    Igår var det lite spänande (mest smärtsamt om jag skall vara ärlig), jag hade 10min mellan värkarna 3 timmar på raken mitt på dagen, sen försvann de. Gör mig fortfarande inga illusioner om att ngt skall starta innan den 30e. Så nu är det nästsista söndagen innan Lillfisan, gud vilken konstig tanke/känsla!
    Okej, så jag kan vänta mig ett samtal om att infinna mig på förlossningen snart? Eller vara barnvakt, såklart, om ni hellre vill det. Det hoppas jag att ni förstår.

Bläddra själv i böcker är inget vi uppmuntrat utan det gör Tim till och från. Så där har jag tyvärr inga tips att ge. Men å andra sidan är han inte så "in to books" för tillfället. Det är mer måla, måla, måla som gäller och där ska man alltid vara med och rita något. Så den känslan förstår jag att "vara inte läsa/rita lite själv?".

Förväntan, kan trösta dig med (om det nu är ngn tröst) att jag också har gått upp 10 kg. Jag väger mer nu än dagen Tim kom , undrar också hur och var detta ska sluta. OCH jag har också drabbats av halsbränna. Inte konstant än så länge, men det dröjer nog inte.. Mycket tidigare än förra gången, är ju "bara" i v 24. Losec mups är värt varenda spänn .

Än så länge har vi inte behövt ge Tim pc. Men nu vet jag vad vi ska kräva att få den dagen det blir aktuellt .
  • Joffe

Hej på er!

Japp Losec är kanon, åt en sån om dagen + några andra tuggtabletter.
    Jag äter ju i vanliga fall Nexium pga mitt brock i magmunnern men de skulle jag helst inte äta under grav så det enda som hjälpte var losec + tuggisar.

Essi, jäkla värkar, kan det inte bara lugna ner sig, hon har ju fått ett datum så lite tålamod tack eller så får hon helt enkelt komma ut!
    Ang böcker så gör vi inget spec, han sitter helt enkelt i en liten vrå och läser i bland men det är på nått sätt inget vi uppmanat honom till, det bara blev så.

Men Maja vilken morgon och förbenade hosta

Här händer inte så mkt, har varit i väg en sväng på en kamrats företag, de hade öppet hus i dag och bjöd på våfflor  
    Sen var L & E´s farbror här en sväng.
    I går tittade minsann deras farmor & Faster också in minsann, farmodern dyker upp ca 2 ggr per år sen var vi på kalas hos min mor.
    I morgon har jag som plan att åka till L´s dagis och hälsa på men vi får väl se vad som händer

Leons tänder som är på g ställer till det minsann, han har så ont i bland

Kram alla

• maja under eken

God kväll!!

Stackars Leon, jag har aldrig märkt ett skit av Elviras tänder. Tror inte hon haft ont alls. Men man vet ju själv hur ont man kan ha om tandköttet bråkar lr när man fick visdomständer (ja, hur korkad jag än kan verka så har jag faktiskt fått dom... )

Min morgon var inte så farlig, fast d kan nog låta så. Jag tycker ju inte d e så farligt o kräkas. Men visst, jag e dödligt trött på denna hosta. Nu hostar jag så huvudet känns som om d ska sprängas. Måste ha hostat i 8 v nu lr nåt, o så börjar d OM igen!!

Sen e d ju en annan sak lite jobbig, minst sagt, känner mig nästan gråtfärdig över d: När man hostar lr spyr så kommer d tillslut ett par kissedroppar äv om man nyss kissat. D e fan inge roligt!! Ser inte fram emot ett litet linne i sommar o vita linnebrallorna... D får bli kjol o blöja. Jag skulle ju öva ordentligt på knipet f jag hade livmodern så långt ner så att den nästan tittade ut, d var risk f framfall. Hur ofta ska man knipa egentl? Funkar d o börja ordentligt m d nu lr e d för sent?

Fisk, du som har lite kontkater i sjukgymnastbranschen. Jag har ju gått mkt hos en Osteopat, vet inte om d e en kunskap som fler såna besitter lr om d e han. Han e så överläst så d skulle inte förvåna mig om d e i nån annan kurs..

Iaf, ska försöka förklara. När Viran var liten sa han att om hon får kolik ska du lägga henne över dina lår. Man ska sitta ner o sen köra m benen fram o tbax, typ gunga/vicka på bäckenet så att knäna åker fram o tbax växelvis. Alltså vågrätt, inte lodrätt. Hennes bröstkorg o mage skulle ligga över benen o när man gjorde så så skulle tarmarna sättas i arbete o nåt annat som jag nu tappat ordet för... typiskt. D e ju nåt i magen som dom små inte fått ordentlig fart på o mha detta så sätter man fart på d.

Har jag förklarat någorlunda förståligt? Hoppas d, kan ju va värt o testa o om jag inte fått fram d jag vill säga kanske du kan känna nån som kan hjälpa till o visa vad jag surrar om...?

D här m barn o leka o greja själva. Jag tror d kan va så att d oxå har m självständighet o egna individen o göra, fast dom ff e mkt för o hänga fast vid mamma/pappa. Dom vill ha koll på en o vill att man ska va delaktig i d mesta. Samtidigt som d i nästa sekund kan va tvärtom, dom SKA rita själva lr hålla boken själva. Nästa steg e att göra detta helt själva, ibland. Ha tålamod, d kommer! Jag skulle nog tetsa att föreslå att barnet ska gå iväg o läsa en stund, medans man själv gör nåt annat. Itsf att när dom kommer o vill att man läser försöka peppa dom t o läsa/rita själva. Då blir dom uppmuntrade o intresserade istf o känna sig bortvalda lr att man nekar t d dom vill att man gör. Sen e d ju en högst naturlig sak. Dom lär sig genom kommunikationen m en vuxen. Genom att göra saker tillsammans så lär dom sig. Så beteendet ligger nedärvt långt in i hjärnbarken.

Ne hörrni. Jag har väl gjort 20 hostpauser under inlägget. Nu blir d Cocillana o sängen!
    På tal om d, ni som tagit den har ni blivit muntorra av den? Jag tog den på em o efter d har jag druickit o druckit o inget har hjälpt. Måste ju va hostmedicinen?

God natt!!

Elvira - Livets Solstråle!
  • maja under eken

En fråga till:

Elvira skulle äta PC i 5 dar, 3 ggr/dag. Nu bytte hon PC efter precis halva tiden. Anses d va samma kur lr började vi om igår när vi bytte t den mindre äckliga varianten?

kram igen

• Essi73

G'morrn bejbs!

Maja *aha upplevelse* ja men faktist, när du lägger fram det så så låter det klokt det med de små och deras göra själv/göra med föräldrarna. Det tror jag på och när jag tänker efter så är det så Boll har gjort med böckerna. Han kommer med dem och vi läser, efter att ha läst samma bok en 7-8ggr uppmuntrar jag honom till att läsa själv. Att sätta sig bredvid mig här på soffan så läser han sitt och jag mitt. Fungerade lite två gånger. Ang knipet, jag fann en informativ tråd för ett tag sen, kan vara värt att kolla igenom:

www.familjeliv.se/Forum-9-193/m36380049.html

Handlar iofs om knipkulor men har för mig att det förklaras rätt bra om knip överhuvudtaget i tråden. Som tröst så droppar det lite här också vid nysningar, kräkningar, hostningar. It sucks.

Rossy jaaa du visst vore det ljuvligt coolt om jag fick ringa dig lagomt vid 02.37 en natt och säga "Nu är det dags, ses på DS!" Det här ÄR ändå lite spännande, vad kommer att komma först, hon eller snittdatumet.

Joffe, men LNosen då med alla tänder som spökar. Alltså de skall ju ha eloge för att stå ut med den dära kliande smärtan! Inte bara en tand, ohhh nej, ut med hela rubbet. Ett helt nytt garnityr.. så egentligen inte undra på att de blir en smula kinko, vem farao hade inte blivit det??

Och här är det tokvitt ute igen. Lekte med tanken igår att gå lös och tvätta fönster idag men mohahahaaa det blir inget med inte! Fick ett tokryck och bakade kanelbullar igår Nu finns det faktiskt inte mycket jag inte har provat vad gäller att "få igång förlossningen". Skulle vara dricka teér och äta ananas'er.
    Nu skall jag vänta på att sömnen kommer tbx oxh sen slumra en stund till.

• Joffe

Hej på er

Maja, jag hade samma problem som du under grav, fick knipa varje gång jag hostade, nös eller gjorde något annat ansträngande, frustrerande.
    Jag får inte till det med knipandet känns det som men man får väl träna på så gott det går, ska till BM i mitten på april så jag får ligga i tills dess.

Det är verkligen olika det där med vad barnen känner när de får tänder, här har varje tand varit en kamp och han har fått feber & blivit kass i magen varje gång.
    Som sagt man vet ju själv hur ont det gör, han har fingrarna i munnen och tuggar på dom så att han tom fått sår.

maja under eken skrev 2009-03-22 22:23:49 följande:
    En fråga till:Elvira skulle äta PC i 5 dar, 3 ggr/dag. Nu bytte hon PC efter precis halva tiden. Anses d va samma kur lr började vi om igår när vi bytte t den mindre äckliga varianten?kram igen
    Tyvärr inte en susning.

Essi, gott med lite bullar Jag ska nog också göra ett litet ryck så vi har inför Leons kalas.
    Fönstren tittade jag också på i går och det får bli ett ryck snart men det får vänta tills jag bara har ett barn att hålla ögonen på
    Får ladda ångtvätten

Om en stund tänkte jag ta en tur till Leons nya förskola, ska tala lite med dom om inskolningsstart.
    Måste bara säga att jag är glad över hur bra det egentligen gått under denna första tid och att ha Leon hemma på heltid, trodde jag skulle vara ett vrak
  • maja under eken

Halloj!

Jag e ledig, Skalman vab:ar o han o Viran sover. Skalman på mage här i soffan m Kungen på ryggen, sover han oxå. Skalman hade sagt på jobbet att han skulle vab:a idag oxå han e minst sagt inte sugen på o gå tbax t jobbet...

Kl 15 ska vi va på dagis f utvecklingssamtal innan Elviras älskade Anna slutar. Rädd f att jag kommer grina, tycker d e sååå tråkigt när bra fsklärare slutar!

Tack f länken Essi, jag ska lusläsa den. Kan man köpa knipkulor o anv nu under grav?
    Putsa fönster.... Oh my.. Baka bullar.... Du e galen! Men jag e bra sugen på o komma t dig o äta nybakta bullar o dricka mjölk!

Så härligt att d gått så bra Joffe! Skönt för er allihop. Ska bli spännande o höra va du tycker om nya dagiset!!

D där m PC-kuren jag frågade om igår... Jag räknade inte m att Skalman hade koll på d men d hade han visst!! På Apot hade dom sagt att vi skulle hålla på i tot 5 dar, trots byte. Ibl får man sig en näsknäpp, han hajar o vet mer än man tror...

Kram så länge, nu ska jag njuta av tystnaden (bortsett fr en viss persons snarkningar...)

• Nafrung

Sambon målar, sonen sover, ensamstund framför datorn!!! SÄLLSYNT!

Var hos dr idag. Inget nytt, bara samtal. Det positiva är att hon lovade att hon kunde skriva till sjukhuset att om min förlossning inte kommit igång naturligt på typ 41+6 eller 42+0 (eller tidigare datum också) så ska jag slippa bli igångsatt och få göra planerat kejsarsnitt. Mycket bra tycker jag, för jag vill inte att det ska sluta som förra gången, trots att jag mycket gärna vill föda vaginalt igen.

Så det låter som om man kan bestämma lite som man vill! Mkt bra ställe det där.

Hon förstod helt och fullt att jag INTE vill att nån ska dra ut även den nya bebben med 10 dragningar med sugklocka. (Nåt som hon sa att hon själv inte skulle ha gjort om hon varit där.) Så nu känns allt bra i alla fall!

Men annars så tittade hon inte på bebben, vilket jag helst hade velat, men det var ju bara två veckor sedan som vi var och gjorde kub.

strax tillbaka...

• Nafrung

Angående penicillindiskussionen så har T bara käkat heracillin (som han hatade, och som absolut inte gick ned), vi bytte därefter till cefadroxil, som gick ned om man blandade med frukt eller käk. Men detta var ju mot svinkoppor och då har man tydligen andra pc-sorter än mot öroninflammation och sånt. Andra bakterier antar jag... Men tydligen så gick det bra att byta sort. Vi fick dock börja en helt ny kur på tio dagar.

När det gäller böcker så är T superintresserad, men vi måste läsa med/för honom hela tiden. Han vill liksom peka och vi ska berätta vad det är, eller så ska vi läsa och han ska peka. ´Men böcker är tydligen en hit för honom i alla fall. Det här med att rita och måla har han nog inte helt greppat, för det är inte så skoj tydligen.

Men nu till den stora frågan, vart tog våren vägen???

• cirkel

Naffe: Här är våren! Solen skineer, fåglarna kvittrar och 7 grader varmt.

Svar på tråden Minnas XI