• Minna72

Minnas XI

(Fortsättningstråd på Från Svårt till Väntar med + i aug/sept!, Minnas tjejer och Minnas tjejer II-X)

Hösten 2006 sökte jag andra som var i samma sits som jag själv, dvs som kämpat länge för att bli gravida och sedan äntligen nyligen blivit det. Vi var ca 20 tjejer som hittade varandra och vi har sedan följts åt genom graviditetskrämpor, förlossningar och föräldraliv. Våra små börjar snart närma sig 2 år och de utvecklas i rask fart. Några av oss är fortfarande mammalediga medan andra jobbar och pappa är hemma istället och/eller så har vi skolat in på dagis. Nu är flera av oss dessutom mirakulöst gravida igen med nummer 2 och vissa av Minna-barnen har t.o.m. hunnit få småsyskon.

Tråden är nu inte på sin elfte (!) version! Tråden är i första hand ett forum för de 20-talet ursprungliga "Minnatjejerna" men visst är du ändå välkommen att läsa i vår tråd och flika in med en hälsning, fråga eller kanske be om ett råd.

Så, låt nu Minna-tangenterna fortsätta glöda!

I: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m12469381.html
    II: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m15172866.html
    III: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m17930634-1127...
    IV: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m21252724-512....
    V: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m24210928-1.ht...
    VI: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m27283946.html
    VII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m30060536.html
    VIII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m33143188.html
    IX: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m35620754.html
    X: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m38604075.html

Aetti 26 mars 2007
  • Svar på tråden Minnas XI
  • Betty2

Maja: Jag gjorde en snabb sökning och hittade detta:
    "Tyvärr går det inte att göra stolpiller av alla läkemedel eftersom vissa mediciner, som till exempel penicillin, får sämre effekt om de tas via ändtarmen." (kopierat från www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp )
    Det hade jag nog redan fattat, men jag skulle vilja veta VARFÖR eftersom jag blev så nyfiken nu. (Om det t ex har med dåligt upptag, dålig hållbarhet osv att göra.) Får väl söka lite till. Om inte någon annan redan vet?

• Minna72
    Betty2 skrev 2009-03-20 21:05:43 följande:
    Maja: Jag gjorde en snabb sökning och hittade detta:"Tyvärr går det inte att göra stolpiller av alla läkemedel eftersom vissa mediciner, som till exempel penicillin, får sämre effekt om de tas via ändtarmen." (kopierat från www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?cate... )Det hade jag nog redan fattat, men jag skulle vilja veta VARFÖR eftersom jag blev så nyfiken nu. (Om det t ex har med dåligt upptag, dålig hållbarhet osv att göra.) Får väl söka lite till. Om inte någon annan redan vet?
    Du är nog HELT rätt kvinna på rätt plats! Jag menar om du blir helt fascinerad av sådana saker (med tanke på ditt yrke)!

En sak som jag har tänkt om supp (som vi brukar använda om Öki är sjuk, dvs Panodil) är att det väl fins en risk att allt inte tas upp eftersom suppen gärna orsakar pruttar och ibland startar en bajsreflex.

Kul att läsa om dina pojkar Betty!
    Aetti 26 mars 2007
  • Betty2

Ok, nu hittade jag mer. Det hade med upptaget att göra. Fenoximetylpenicillin (aktiva substansen i kåvepenin) tas inte upp tillräckligt mycket via ändtarmen. Trots mycket jobb har de inte lyckats få det att funka tillräckligt bra...

• Pess

Måste lägga mig i lite Även Amimox (Amoxicillin) är ett väldigt smalt penicillin som faktiskt anses som helt okej att skriva ut. Håller till fullo med om att man måste hålla nere antibiotikaförskrivningen. Men VARFÖR bråka med små, små barn som är sjuka? Vi vuxna som springer till doktorn stup i kvarten får ta vårt ansvar och låta infektionerna läka ut av sig själva, men INTE de allra minsta. Och då inte heller ge dem pc som smakar SKIT och som gör dem svåra med medicinintag för lång tid framöver.

• Betty2

Pess: Jag säger inte emot , och är inte tillräckligt påläst själv för att veta säkert hur viktigt det är att prova Kåvepenin som förstahandsmedel för så små barn. (Dvs de som "måste" ta det i flytande form och därmed känner den äckliga smaken.) Ville bara visa lite vad det är som avgör varför ett visst läkemedel rekommenderas och inte ett annat, att det inte bara handlar om mutresor. (För mutresorna brukar väl snarare göra att läkarna väljer att skriva ut läkemedel som INTE rekommenderas, med tanke på att rekommendationerna kommer från mer producentobundet håll.)
    En idé hade ju kunnat vara att använda Kåvepenin som förstahandsmedel till alla som är tillräckligt stora för att äta tabletter (hela). När det gäller att avvakta med antibiotika (i stället behandla symtomen) så gäller det väl aldrig barn under 2 år (om jag har fattat rätt)?

• JJ 75

Morgon, kort inlägg om pc - för Julias förkylning (eller vad det nu är) vill de avvakta med antibiotika. Nu kanske det också handlar om hur sjuk barnet är och inte bara en tvåårsgräns, men 40 grader, ingenmurade ögon och näsa och slemhosta var läskigt när det var som värst. Å andra sidan var fröken pigg och drack ordentligt, så gissar att hon klarade av det... Går åt rätt håll nu, febern mer eller mindre borta, nu är jag bara nervös att Olivia ska få viruset...

Sedan kort kommentar till Essi - även om du redan fått många kloka. Vilket oerhört sårande svar från syster, att bjuda in ngn i en så privat sfär och bli avfärdad med sådant argument, hua.. För att försöka förstå , kan hon blivit rädd eller nervös, osäker och rädd för vad som skulle förväntas?

...och så ett stort GRATTIS till Cirkel!

• Betty2

JJ: Det var inte bara så att de avvaktade för att det inte verkar vara bakterieinfektion då? (Antibiotika hjälper ju inte om det enbart är virusinfektion.) För så har det varit för oss flera gånger, att vi går till läkaren med grabbarna när de är sjuka (hög feber osv) och får svaret "bara virusinfektion, inget vi kan göra". Det är inte förrän de har haft konstaterad bakterieinfektion som de har fått penicillin. Och just det gäller nog för alla åldrar. (Undantag lunginflammation, för där läste jag att man ofta ger antibiotika även om man misstänker att det beror på virusinfektion, eftersom det tydligen lätt övergår i bakteriell lunginflammation.)
    Vad skönt att Julia börjar må bättre nu. Håller tummarna för att Olivia inte skall bli smittad.

Jag kom att tänka på en annan sak när det gäller små barn (att undvika kåvepenin), utöver de argument Pess tog upp. Det kan ju knappast vara bra för resistensutvecklingen att ge kåvepenin i de fallen när de resulterar i att barnet inte får i sig hela dosen, och kanske blir tvungen att sluta efter halva kuren och börja om med en helt annan antibiotika. Så med det jag vet nu (utan att vara helt påläst alltså) håller jag med om att man borde kunna ha ett annat förstahandsalternativ till små barn...

Nu åker vi strax iväg till min farmor och bor/umgås hos henne under helgen. Skall bli trevligt för vi träffas bara 2-3 gånger per år. Där är jag helt datorlös men vi får väl se om jag orkar in sent på söndag kväll när vi kommer hem. Trevlig helg allihop!

• Minna72

Jag tycker det är så coolt att vi här i tråden genom våra yrken besitter en massa expertkunskap som man kan dela med sig av här inne! Det var jätteintressant att läsa om dina unedrsökningar och tankar kring pc, Betty (och även era andras inlägg). Ha en skön helg!

(Och ja, Öki fick ju pc vid lunginflammationen utan att de utredde ordentligt om det var virus eller bakterie, så det stämmer nog som du säger.)

Aetti 26 mars 2007
  • Essi73

Morrn !

En än så länge solig morgon och en hittills såå tung morgon. Shit pommes, om det var jobbigt att vara ensam med Boll under illamående så är det lika jobbigt att inte vara mobil

JJ!! Hur gjorde du med j när du var ensam med henne sista tiden? Jag tänker på din imobilitet pga. fogarna + stor gravidmage med sd:ar? Jag känner mig helt låst och tålamodet är nere på noll eftersom jag bara fasar för att behöva böja mig ner, bära, lyfta etc.
    Ja du min systers svar... dessvärre så tror jag att det hela helt har att göra med total tankelöshet typ. Eller så ÄR det en rädsla hon inte ids ge uttryck för (vilket isf vore mycket bättre och mindre ledsamt att höra). Nej, släkten är knepig!

Åh herregud är Amimox den dära Amoxicillin?? Det var den som var roten till det onda här sist, även om den fick väck bihåleinflammationen. Vad bra att barnen gillar den och INTE mår illa utav den, yeeih! Jag kanske skall be om den i flytande form med fruktsmak om det blir fler gånger ?!

Betty ha en alldeles superskön helg! Låt er skämmas bort och njuta av gott sällskap

Svar på tråden Minnas XI