• Musslan

Sover era bebisar i sina vanliga kläder eller använder ni pyjamas?

Bara lite nyfiken på hur ni andra gör - byter ni till pyjamas på bebben innan sovdags eller får han/hon ha samma kläder dygnet runt?

Min bebis har samma kläder dygnet runt. Det känns bara onödigt att byta kläder innan läggdags. Man byter ju ändå kläder på bebisen nästan varje dag.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-25 15:14
    Vill tillägga att min bebis är 5 månader.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-25 17:09
    Ojdå, detta var tydligen ett väldigt känsligt ämne. Jag förväntade mig inte att få spydiga svar och att idiotförklaras. Jag kommer inte att läsa fler svar nu, jag tyckte att detta blev väldigt obehagligt. Jag utmålas ju som nån slags monster i många av era svar! Jisses!

• Svar på tråden Sover era bebisar i sina vanliga kläder eller använder ni pyjamas?
  • JosefinsMamma

Min sover i pyjamas... eller i bara blöja...
    Vill inte hon ska sova i kläderna hon lekt i hela dagen och kanske spillt mat på. Har dessutom som rutin ett bad på kvällen och då åker pyjamas på efter ju...

Josefin 010622 Julia 071214 Liten BF 090416
  • 1814

Vår tjej brukar byta till pyjamas så fort det är efter middag och vi vet att vi inte ska ut mer den dagen. Det brukar gå så mycket kläder ändå, det är sällan det inte är matfläckar eller smuts på kläderna vid dagens slut, då vill vi ju inte att hon ska sova i dem... Men om hon fortfarande har vanliga kläder på sig på kvällen och somnar så skulle jag aldra väcka henne bara för att ta på pyjamas!

• ninnione

förstår din tanke men vi har gjort så att vi signalerar att inför kvällen byter man till pyjamas efter kvällstvättnignen o ren blöja. för att visa henne att nu kommer det hända något annorlunda o att i framtiden så vet hon att när pyjamasen kommer på så är det snart dags att sova.

• ims67

Har alltid bytt till pyjamas.Sover du oxå i samma kläder som du haft på dagen?

• näradig

RENA kläder, självklart. sängen ska vara ren och fräch.

• Lady Morpheus

Byter till pyjamas efter kvällsbadet (och är det inte bad ngn kväll byts det efter kvällsmaten). Vill göra tydligt för bebisen att det är kväll och då ska man varva ner och ta det lugnt. Tycker det är viktigt med rutiner och att byta till pyjamas är en del av rutinen.

Skulle inte själv vilja sova i samma kläder som jag haft hela dagen.

• mammatill2härligavildar

Bebis sover inte i sina vanliga kläder, för det gör ju inte vi. Vill absolut inte att han ska sova i sina kläder som han smutsat ner under dagen genom att åla runt på golvet m.m. Å så är det ju en bra signal om att nu är det kväll o sovdax när pyamasen åker på.

• Lady Morpheus

Ska tillägga att min bebis är 8 månader men vi har alltid gjort så här och vi gjorde så med brorsan från början också.

• Lilla trynet

Byter inte. Håller med dig ts. Min tjej är i och för sig bara två månader men man byter ju ibland fem gånger per dygn pga spyande så råkar hon vara ren när det är dags att lägga sig så hänger bodyn med som nattplagg. Har hon annat än body på sig byter jag i och för sig för blöjan sitter bäst med body över. Gjorde lika med sonen tills han var ett antal månader. Senare kan jag fatta poängen med nattkläder och "kvällsritualer".

• näradig

om vi är på tex öppna fsk eller på golvet hos någan annan eller så så byter jag kläder när vi kommer hem.

så små barn har ju fullt med bakterier och lort på kläderna efter att ha ålat/kryt på golv mm.

och jag skulle aldrig sätta på lortiga kläder efter att de tagits av tex, vid tvättning , kissning/blöjbyte.

jag undrar också om ts själv sover i lortiga (rullat på golvet) kläder och om det känns skönt?

Svar på tråden Sover era bebisar i sina vanliga kläder eller använder ni pyjamas?