• Musslan

Sover era bebisar i sina vanliga kläder eller använder ni pyjamas?

Bara lite nyfiken på hur ni andra gör - byter ni till pyjamas på bebben innan sovdags eller får han/hon ha samma kläder dygnet runt?

Min bebis har samma kläder dygnet runt. Det känns bara onödigt att byta kläder innan läggdags. Man byter ju ändå kläder på bebisen nästan varje dag.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-25 15:14
    Vill tillägga att min bebis är 5 månader.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-25 17:09
    Ojdå, detta var tydligen ett väldigt känsligt ämne. Jag förväntade mig inte att få spydiga svar och att idiotförklaras. Jag kommer inte att läsa fler svar nu, jag tyckte att detta blev väldigt obehagligt. Jag utmålas ju som nån slags monster i många av era svar! Jisses!

• Svar på tråden Sover era bebisar i sina vanliga kläder eller använder ni pyjamas?
  • ErikaCC

Självklart byter vi till pyjamas. En bra kvällsritual samt är pyjamas mycket mysigare att sova i än kläder!! Tycker då ja i alla fall !!!

• Miss Lau

Ni som tycker att pyjamas är mysigare än "kläder", vad är skillnaden mellan det som i butiker kallas pyjamas och tex en bodysuit eller en vanlig body? På vilket sätt är det som kallas pyjamas bättre?

• fru edinge

min åsikt e att pyjamaser e lite tunnare i tyget och e mjukare än då tex bodysuits.

varför tycker DU inte att det e någon skillnad??

• Angel Face

Min son kan inte somna om han inte får op sig sin jamme. Det är en rutin i hans vardag, när han inte får på sig den den tiden som han vill sova så håller han sig vaken så länge han orkar och sen somnar han men vaknar bara efter en stund igen och å hålle de påp så tills han har fått på sig en jamme.

• TheFamily

Det beror på vilken "form" hon är i så att säga...Ibland hinner hon somna innan jag bytt på henne då får hon ligga i bodyn tills hon ska ha mat på natten. Ikväll tex har hon varit grinig hela kvällen och slocknade i mina armar framför tv:n...går då inte in och "väcker" henne genom att byta kläder....Min tjej använder iof bara bodyn en dag sen åker den i tvätten plus att hon inte är nån kräkbaby...

• Spidey

Jag tycker att barn i pyamas är typ det sötaste som finns i hela världen, så jag byter oftast om på dottern till kvällen (mest för min skull alltså). Tror inte att hon bryr sig ett dugg, hon förstår ju inte att det är ett sovplagg. Om hon råkar somna för natten i dagkläderna lägger jag henne i dom, och hon sover lika bra för det!

• 2barn88

Min yngsta dotter 3 månader har pyjamar på sig =) men den äldsta hatar pyjamas.. eller kläder överhuvudtaget... så hon ligger i bara blöja.

• tamate

vi har väldigt varmt i sovrummet så oftast har lillebror (6.5 mån) sin body på sig och sedan grobagen. funkar fint för oss =) det är först när gumman var större som vi körde ordentligt med pyjamas varje kväll. Har aldrig haft några problem med nattsömn på någon av ungarna utan dom har sovit hela natten igenom sedan dom föddes båda två =)

- det som inte dödar härdar!
  • Cecci78

vi byter till pyjamas, det blir för varmt med vanliga kläder tycker jag, pyjamasen är tunnare och luftigare/rymligare

• Nellabus

Första månaden hade vi inte så mycket annat än myskläder. Då var det inte så stor skillnad på dag och natt. Men från och med att han började sova på natten så blev det naturligt med pyjamas.

En skön pyjamas är nästan det viktigaste plagget för mig, gärna med fötter på

• Jävelunge

Inget av mina barn har pyamas. Det är typ världens onödigaste plagg. Vi försökte kanske käcka oss lite när ettan var ny men han blev bara genomsvettig och irriterad. Så vi lade ned det fåniga pyamaseriet. Ser ingen mening med det alls. Numera sover storebror 3 år alltid naken (någon gång i kallingar och t-shirt)Lillasyster på 6 månader sover i blöja å body eller bara i blöja.

Min erfarenhet är att pyamasstökandet bara är till för föräldrarna. I princip vilken t-shirt/body som helst är ett mjukare och skönare sovplgg än en jobbig pyamas full med knappar och dragkedjor som sluter tätt runt hela kroppen.

• YoCheri

Alla våra småtroll har haft pyjamasar. Stora fladdriga mysiga såna. 

Kan själv inte se mig sova en hel natt i samma kläder jag hade under dagen och gör då också lillan fräsch som en nyponros inför natten.
    Då mer än ett av våra barn gärna tagit av sig blöjan och gjort blurk i sängen så har vi insett att hel pyjamas, stor sådan, vänd bak och fram har varit enklaste sättet. Det blev så mycket tvätt innan ;)
    Har läst förr om mammor o pappor som inte fräschade upp sina barn inför natten. Tror inte jag någonsin riktigt förstod varför. Med en baby, som kanske nyss fick rena kläder, är det lättare att förstå men samtidigt..  Är det inte lätt att man fortsätter och låter sitt barn somna i dagens kläder även när h*n blir äldre?
  • Miss Lau

fru edinge skrev 2009-02-27 15:14:09 följande:

min åsikt e att pyjamaser e lite tunnare i tyget och e mjukare än då tex bodysuits.varför tycker DU inte att det e någon skillnad??
    För att de kläder jag haft till mina bebisar varit minst lika mjuka och "mysiga" som de plagg butiker väljer att benämna pyjamasar.

Förövrigt förstår jag inte varför så många säger att ja, jag skulle ju aldrig sova i mina kläder. Nej, det skulle inte jag heller men så brukar jag inte ha en mjuk body eller en tunn bodysuit på mig heller.
  • Joje

Vi byter till pyjamas. (men visst har det hänt att barnen somnat innan vi hunnit byta)

♥ Mamma till ♂ 17 april 2007 & ♀ 12 juli 2008 ♥
  • kejsarinnan

När hon var mindre så sov hon i sin body för hon somnade oftast när hon ammade, nu är hon snart 11 mån och har sovit i pyjamas ett bra tag, mysig ritual att byta om innan läggdags.

• Sarita

Oj vad mycket upprörda känslor i denna tråd!

Min barn sover i mjuka kläder. Vad de kallas är egalt. Somnar bebisen i body och "hårda" byxor lirkar jag av byxorna utan att väcka. När kläderna blir smutsiga byter jag dem så snart det är möjligt med hänsyn till mat, lek, utevistelse etc etc etc. Om det är morgon eller kväll eller eftermiddag kvittar. Själv har jag slutat använda pyjamas och sover även jag i mjuka DAGkläder... som jag byter till inför natten. Men så hinner jag själv ju inte somna innan jag går och lägger mig...

• zweedsmeisje

min dotter (3 mån) sover i det hon har på sig för tillfället.. tar alltid av byxor å strumpos så hon bara sover i bodyn, gillar inte pyamasar.. vill inte att hon ska sova i nåt med ben. Spelar väl ingen roll hur man gör, man gör som man vill, ingen som tar skada av det. Får ändå in kvällsrutinerna även utan pyamas.. först skötbordet, byta blöja, ta av byxor å strumpor, sätta sig i sängen med en jättesvag nattlampa och ge flaskan, sen lägga henne i sängen å gå där ifrån.. hon somnar alltid inom närmsta halvtimmen när man lagt henne.

Svar på tråden Sover era bebisar i sina vanliga kläder eller använder ni pyjamas?