• Musslan

Sover era bebisar i sina vanliga kläder eller använder ni pyjamas?

Bara lite nyfiken på hur ni andra gör - byter ni till pyjamas på bebben innan sovdags eller får han/hon ha samma kläder dygnet runt?

Min bebis har samma kläder dygnet runt. Det känns bara onödigt att byta kläder innan läggdags. Man byter ju ändå kläder på bebisen nästan varje dag.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-25 15:14
    Vill tillägga att min bebis är 5 månader.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-25 17:09
    Ojdå, detta var tydligen ett väldigt känsligt ämne. Jag förväntade mig inte att få spydiga svar och att idiotförklaras. Jag kommer inte att läsa fler svar nu, jag tyckte att detta blev väldigt obehagligt. Jag utmålas ju som nån slags monster i många av era svar! Jisses!

• Svar på tråden Sover era bebisar i sina vanliga kläder eller använder ni pyjamas?
  • Kya

ja, så byter vi om en stund innan för att han ska veta att det är kväll och han ska börja varva ner. då vet han att det snart är läggdags, men ett par gånger har han somnat ifrån oss, innan vi hann byta om då får man gilla läget, jag sliter inte upp en sovande bebis bara för att byta om på han.

27/10-08 föddes vår älskade Filip
  • Rulltrappa

det beror på. många av de vanliga kläderna har lite tjockare tyg än pyjamasarna och då byter jag. sen är de vanliga kläderna oftast rätt illaluktande av kräkrester lagom till läggdags (och flera gånger under dagen) så då känns det trevligast att byta.

• Eled

Pyjamas från första dagen i mina barns liv.
    Man ska inte underskatta barn de vet vilka rutiner man har innan läggdags. Då vet de att det är läggdags.
    Men alla får ju göra som de vill, så här gör jag iaf.

• allt och lite till

Eled skrev 2009-02-25 22:45:54 följande:

Pyjamas från första dagen i mina barns liv. Man ska inte underskatta barn de vet vilka rutiner man har innan läggdags. Då vet de att det är läggdags. Men alla får ju göra som de vill, så här gör jag iaf.
    hihi klart ^^ min son vet när han ligger i sin spjälsäng så ska han sova han skriker inget bara ligger där och somnar ^^
  • Rulltrappa

fast ni som tycker att det är själva rutinen som är viktig, inte tusan vet väl en bebi att det är just en PYJAMAS den får på sig och inte bara en ny outfit? eller ni kanske aldrig behöver byta kläder dagtid?

• Cynric

Alfons får en pjamas på kvällen och har alltid fått.
    Den sitter inte åt som vanliga kläder gör.

Om han somnar i bilen på kvällen så lyfter vi bara över han från bilstolen till sängen och han får då sova i sina kläder tills han vaknar för matning på natten, då byter vi blöja och tar på pyan.

Oftast när vi vet att vi ska komma hem sent så ar vi med pyan och byter till den innan vi åker hem.

• Kya
    Rulltrappa skrev 2009-02-25 22:48:05 följande:
    fast ni som tycker att det är själva rutinen som är viktig, inte tusan vet väl en bebi att det är just en PYJAMAS den får på sig och inte bara en ny outfit? eller ni kanske aldrig behöver byta kläder dagtid?
    en pyjamas brukar oftast ha annan form än en body och byxor... och visst sjutton känner barnen igen ett plagg, när de får på sig samma plagg varje kväll så känner de igen - "aha, det är det här plagget jag brukar sova i, då är det läggdags". underskatta inte barn och deras slutledningsförmåga.
  • Rulltrappa
    Kya skrev 2009-02-25 22:53:58 följande:
    en pyjamas brukar oftast ha annan form än en body och byxor... och visst sjutton känner barnen igen ett plagg, när de får på sig samma plagg varje kväll så känner de igen - "aha, det är det här plagget jag brukar sova i, då är det läggdags". underskatta inte barn och deras slutledningsförmåga.
    mhm. köper du bara pyjamasar som ser likadana ut då? och har barnen bara body och byxor på sig dagtid? en pyjamasdräkt kan ju lätt förväxlas med en långbent body eller en heldräkt och en tvådelad pyjamas är ju ärligt talat bara tunna byxor och tröja. så visst fan är det jävligt superpower av ett spädbarn att fatta såna grejer som många vuxna klantar tar fel på. ;)
  • Tullemi

Vi låter som sagt Milea sova i bodyn hon redan har på sig, förutsatt att den är ren och fräsch. Hon är inte glad i klädbyte så det är bara lite skönt att hoppa över detta med pyjamas - hon somnar ju ganska bra ändå tycker vi.

• Kya
    Rulltrappa skrev 2009-02-25 22:59:48 följande:
    mhm. köper du bara pyjamasar som ser likadana ut då? och har barnen bara body och byxor på sig dagtid? en pyjamasdräkt kan ju lätt förväxlas med en långbent body eller en heldräkt och en tvådelad pyjamas är ju ärligt talat bara tunna byxor och tröja. så visst fan är det jävligt superpower av ett spädbarn att fatta såna grejer som många vuxna klantar tar fel på. ;)
    jupp, bara en "långbent body" eller hur man nu ska förklara det, köper jag som pyjamas. det är oftast de som används på bebisar. och på dagen har han alltid body och byxor. ibland möjligtvis en extra tröja över bodyn.

hehe, inte är det många vuxna som tar fel på en pyjamas och vanliga kläder, och inte är det superpower. det är bara en vana som är lätt att ruta in
Svar på tråden Sover era bebisar i sina vanliga kläder eller använder ni pyjamas?