• Musslan

Sover era bebisar i sina vanliga kläder eller använder ni pyjamas?

Bara lite nyfiken på hur ni andra gör - byter ni till pyjamas på bebben innan sovdags eller får han/hon ha samma kläder dygnet runt?

Min bebis har samma kläder dygnet runt. Det känns bara onödigt att byta kläder innan läggdags. Man byter ju ändå kläder på bebisen nästan varje dag.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-25 15:14
    Vill tillägga att min bebis är 5 månader.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-25 17:09
    Ojdå, detta var tydligen ett väldigt känsligt ämne. Jag förväntade mig inte att få spydiga svar och att idiotförklaras. Jag kommer inte att läsa fler svar nu, jag tyckte att detta blev väldigt obehagligt. Jag utmålas ju som nån slags monster i många av era svar! Jisses!

• Svar på tråden Sover era bebisar i sina vanliga kläder eller använder ni pyjamas?
  • SanTan

Tycker det är en självklarhet att byta till pyamas när det är natt. Då vet bebisen om att nu är det snart dax för sängen och att sova!

Tycker du det är jobbigt att byta eller varför gör du det inte?

Inför kvällen tvättar vi alltid lite extra (eller badar), smörjar in och byter till pyamas. Dom små måste ju få några rutiner och signaler på när kvällen närmar sig!

• LillaÄrtan

Jätteolika hur vi gjort när flickorna varit små! Har det varit bad på kvällen då har vi bytt till payjamas men annars har dom oftast sovit i samma body dom haft på dagen eller så. Här har det gått så många ombyten varje dag så barnen har ju alltid rena frächa kläder på sig o inte alls behövt ligga o sova med lortiga & fläckiga kläder

Ni mammaor som tycker de verkar så hemskt att sova i samma body man haft på sig under em, byter inte ni kläder på era små om dom blivit just skitiga & fläckiga?

• näradig

LillaÄrtan skrev 2009-02-25 15:24:25 följande:

Jätteolika hur vi gjort när flickorna varit små! Har det varit bad på kvällen då har vi bytt till payjamas men annars har dom oftast sovit i samma body dom haft på dagen eller så. Här har det gått så många ombyten varje dag så barnen har ju alltid rena frächa kläder på sig o inte alls behövt ligga o sova med lortiga & fläckiga kläder Ni mammaor som tycker de verkar så hemskt att sova i samma body man haft på sig under em, byter inte ni kläder på era små om dom blivit just skitiga & fläckiga?
    skit och bakterier behöver inte synas. har barnet haft på sig tröjan ett tag så är den inte ren även om det inte finns fläckar på den. jag byter inte vid matfläckar eller liknande på dagen eftersom det inte är skadligt på något sätt och vi vill tvätta kläder så lite som möjligt för att skona vår planet. det ser jag som mitt ansvar.
  • Hallonsocka

Här sover dottern i pyjamas Inga byxor som sitter åt och så, (helkroppspyjamas eller sovpåse) Dessutom för att signalera att det börjar bli dags för kväll och att det snart är dags att sova

• tjocksockan

Min bebis har nästan alltid pyjamasar på sig, på dagen med. Hela pyjamasar med fot tycker jag sitter så så bra och verkar så skönt.
    När vi ska bort tar jag på henne andra "finare" kläder.

• Lady Morpheus

Jätteolika hur vi gjort när flickorna varit små! Har det varit bad på kvällen då har vi bytt till payjamas men annars har dom oftast sovit i samma body dom haft på dagen eller så. Här har det gått så många ombyten varje dag så barnen har ju alltid rena frächa kläder på sig o inte alls behövt ligga o sova med lortiga & fläckiga kläder Ni mammaor som tycker de verkar så hemskt att sova i samma body man haft på sig under em, byter inte ni kläder på era små om dom blivit just skitiga & fläckiga?
    Jag förstår inte riktigt varför man byter kläder flera gånger varje dag. Vad gör era bebisar för att bli så skitiga eller byter nu varje gång dom spillt lite mat på tröjan eller vad? Jag byter i princip enbart på dagen om bebis har blivit ordentligt blöt. Lite matfläckar är okej och även lite amnings/ersättningskräk.
  • Lilla trynet

näradig skrev 2009-02-25 15:29:03 följande:

skit och bakterier behöver inte synas. har barnet haft på sig tröjan ett tag så är den inte ren även om det inte finns fläckar på den. jag byter inte vid matfläckar eller liknande på dagen eftersom det inte är skadligt på något sätt och vi vill tvätta kläder så lite som möjligt för att skona vår planet. det ser jag som mitt ansvar.
    Men att lägga barnet i de kläderna är tydligen jätteäckligt???
    Fattar inte din logik riktigt.
  • Hallonsocka

Här dregglas det som tusan, och blir det för blött eller har vi inte satt på dreggelhaklapp måste vi byta rätt ofta för att hon inte ska bli kall. Ibland kräks hon, ofta bajsar hon igenom blöjan, m.m. Ett par byten per dag får vi absolut räkna med.

Lady Morpheus skrev 2009-02-25 15:32:51 följande:

Jag förstår inte riktigt varför man byter kläder flera gånger varje dag. Vad gör era bebisar för att bli så skitiga eller byter nu varje gång dom spillt lite mat på tröjan eller vad? Jag byter i princip enbart på dagen om bebis har blivit ordentligt blöt. Lite matfläckar är okej och även lite amnings/ersättningskräk.
  • LillaÄrtan

näradig skrev 2009-02-25 15:29:03 följande:

Men herregud... I sitt eget hem?!
    Hur gör man på dagen när barnen vilar då?
    Byter man till pyjamas då också så dom små inte besudlar sängen med alla hemska bakterier?
  • Lady Morpheus

Hallonsocka skrev 2009-02-25 15:37:17 följande:

Här dregglas det som tusan, och blir det för blött eller har vi inte satt på dreggelhaklapp måste vi byta rätt ofta för att hon inte ska bli kall. Ibland kräks hon, ofta bajsar hon igenom blöjan, m.m. Ett par byten per dag får vi absolut räkna med. Lady Morpheus skrev 2009-02-25 15:32:51 följande:
    Tack för svar! Jag har alltid undrat eftersom vi inte upplevt något sådan. Jo dreggel men då byter vi när det blir för blött (som jag skrev) annars har vi dreggelhaklapp på.
Svar på tråden Sover era bebisar i sina vanliga kläder eller använder ni pyjamas?