• Musslan

Sover era bebisar i sina vanliga kläder eller använder ni pyjamas?

Bara lite nyfiken på hur ni andra gör - byter ni till pyjamas på bebben innan sovdags eller får han/hon ha samma kläder dygnet runt?

Min bebis har samma kläder dygnet runt. Det känns bara onödigt att byta kläder innan läggdags. Man byter ju ändå kläder på bebisen nästan varje dag.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-25 15:14
    Vill tillägga att min bebis är 5 månader.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-25 17:09
    Ojdå, detta var tydligen ett väldigt känsligt ämne. Jag förväntade mig inte att få spydiga svar och att idiotförklaras. Jag kommer inte att läsa fler svar nu, jag tyckte att detta blev väldigt obehagligt. Jag utmålas ju som nån slags monster i många av era svar! Jisses!

• Svar på tråden Sover era bebisar i sina vanliga kläder eller använder ni pyjamas?
  • Zixi

LillaÄrtan skrev 2009-02-25 15:24:25 följande:

Jätteolika hur vi gjort när flickorna varit små! Har det varit bad på kvällen då har vi bytt till payjamas men annars har dom oftast sovit i samma body dom haft på dagen eller så. Här har det gått så många ombyten varje dag så barnen har ju alltid rena frächa kläder på sig o inte alls behövt ligga o sova med lortiga & fläckiga kläder Ni mammaor som tycker de verkar så hemskt att sova i samma body man haft på sig under em, byter inte ni kläder på era små om dom blivit just skitiga & fläckiga?
    Har inte barn än men jag hade gjort tvärt om. Satt på en ren body till kvällen och behållit den under dagen. Så gör jag ofta själv, på med sovstrumpor efter kvällsduschen och har på dem följande dag.
  • äiti

byter till pyjamas alltid till sängdags

och sedan rena kläder till nästa dag

så gör jag iallafall

alla får göra som de tycker och känns rätt!!!!!

• strojes

Så fort vi började få lite "hålltider" med längre sammanhängande sömn frammåt kvällen/natten började vi köra med pyjamas.

• ebben

då barnen var små bytte vi alltid till pyjamas/nattkläder......Så de skulle få in rutinen "NATT"!
    NU när de är större 3å o mer-så får de sova i den tröja de ska ha nästa dag. För att dels så går det snabbare då vi vaknar efter 05 på morron för att fara på dagis-då behöver jag bråka mindre om att byta kläder.

• LillaÄrtan

Båda min döttrar har då mååååånga gånger sovit i samma body som de haft på dagen. Nu är dom 16 månader & 3 år, OCH båda har överlevt detta traumatiska med bakterier & skit (som de sägs vara på kläderna) , I sängen!

• Milliam

Vi fick också byta kläder flera gånger per dag på S* när hon ännu ammade för hon kräktes lite men ofta. Men vi har ändå alltid bytt om till pyjamas när det blir kväll.

• konkelbär

Saga har alltid fått sova i pyjamas för att göra tydlig skillnad på natt och dag.

• Lilla trynet

Kan ju tillägga att jag bara badar lilltjejen ca 1 gång/vecka!!! Äckligt va? Tvättar henne förstås oftare eftersom hon är en spyare. När jag var på läkarbesök på bvc tyckte de att hon hade så fin hud. Jag svarade att det är väl bara för att hon aldrig får bada flickstackaren. Det tyckte läkaren lät klokt. Man ska inte hålla på och bada för mycket tyckte hon också. Jag gillar inte riktigt allt kladdande med krämer och så och det är ju ganska torrt ute på vintern så lite skit skyddar gott! Nu blev det lite väl ot men, men...

• LillaÄrtan
    Zixi skrev 2009-02-25 15:38:47 följande:
    Har inte barn än men jag hade gjort tvärt om. Satt på en ren body till kvällen och behållit den under dagen. Så gör jag ofta själv, på med sovstrumpor efter kvällsduschen och har på dem följande dag.Ja alltså, bodyn kan ju vara bytt efter kvällgröten om de blev extra kladdigt, igenomkissat eller kräk eller va sjutton som helst.
    Den kan ha varit bytt efter middagen likväl... Jag har som inga uppsatta regler för klädombyten på mina bebisar (När dom var det!)
    Utan bytte vid behov och samma har de fått sova i.. Utan att dö!
  • TheMother

Byter till pyjamas på kvällen (hör till kvällsrutinen), men har vi ingen ren blir det en ren body. Känns fräshast så.
    Är vi dock borta och klockan blir lite mycket så kan jag byta blöja där så jag slipper krångla väl hemma och då får han även sova i kläderna han hade på sig. Ibland byter jag dock till extrakläderna då, men beror på hur länge han haft de andra kläderna på sig under dagen.

Mamma till Anton 080920
Svar på tråden Sover era bebisar i sina vanliga kläder eller använder ni pyjamas?