• Musslan

Sover era bebisar i sina vanliga kläder eller använder ni pyjamas?

Bara lite nyfiken på hur ni andra gör - byter ni till pyjamas på bebben innan sovdags eller får han/hon ha samma kläder dygnet runt?

Min bebis har samma kläder dygnet runt. Det känns bara onödigt att byta kläder innan läggdags. Man byter ju ändå kläder på bebisen nästan varje dag.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-25 15:14
    Vill tillägga att min bebis är 5 månader.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-25 17:09
    Ojdå, detta var tydligen ett väldigt känsligt ämne. Jag förväntade mig inte att få spydiga svar och att idiotförklaras. Jag kommer inte att läsa fler svar nu, jag tyckte att detta blev väldigt obehagligt. Jag utmålas ju som nån slags monster i många av era svar! Jisses!

• Svar på tråden Sover era bebisar i sina vanliga kläder eller använder ni pyjamas?
  • Aros

Pyjamas har använts på mina barn sen dem föddes (utom vid några tillfällen när sambon kommit undan med att sätta på en ren body istället). Tycker det är självklart då pyjamasen är en viktig del i kvällsrutinen som signalerar att det är kväll och dags att sova för natten. Sen tycker jag också att pyjamasen nästan alltid är mjukare och gosigare (även något tunnare) än vanliga kläder. Bättre och skönare att sova i helt enkelt.

Stolt mamma till Agaton (2004) och Ludvig (2008)
  • Mrs K

Vi har alltid använt pyjamas som en del av nattningen. Om dottern fattar att det är en pyjamas eller inte spelar inte så stor roll. känns bara bra att få med klädbytet i själva proceduren tycker jag. Men jag kan inte se att det skulle vara någon stor grej att inte använda pyjamas heller. Det finns nog betydligt viktigare saker att fundera över/diskutera när det gäller föräldraskap

• Kya
    voice skrev 2009-02-26 11:32:16 följande:
    Men va? Hahaha! Inte fattar grynet att det är just pyjamas som e på när de är så små... Min e 6 mån snart o har _alltid_ mjuka kläder som funkar finfint att sova i. Byter väl body ett par ggr om dan o nya mjukisbyxor var dag, alltid rent efter bad. Byter lakan i sängen flera ggr i veckan, det vet man ju själv hur skönt det e m renbäddat Hon får pyjamas om nån månad eller nåt, då tror jag hon e mer på golvytorna o det vill jag inte ha i sängen sen. Ett tag, typ 1-3 månader hade hon däremot pyjamas nästan alltid på dagtid för det verkade så skönt
    nej såklart att de inte fattar att det är en pyjamas, men de känner igen att när det här plagget kommer på, då börjar vi lugna ner oss och göra kväll. och så sover jag i sängen med mamma och pappa i det här plagget.

sen behöver man inte köpa en speciell pyjamas om man inte vill, men om man tar på barnet speciella kläder inför natten så är väl det som en pyjamas?
    27/10-08 föddes vår älskade Filip
  • Miss Lau

MalinEddie skrev 2009-02-25 22:41:16 följande:

Vi byter till pyjamas. Tycker det är en viktig del av kvällsrutinen. Dessutom vill jag att de ska känna sig rena och fräscha när de lägger sig. Jag sover inte heller i samma kläder jag haft hela dagen. Mina barn är nu 21 mån och 2 mån. Har bytt till pyjamas sen dag ett.
    Å andra sidan byter jag inte tröja 5-8 ggr per dag, så som vi fått göra på våra bebisar.
  • MalinEddie

Nej då är det kanske annat.

Miss Lau skrev 2009-02-26 19:44:32 följande:
    Å andra sidan byter jag inte tröja 5-8 ggr per dag, så som vi fått göra på våra bebisar.
  • MajaB

Vi har alltid använt pyjamas till våra barn på natten. Dagtid har de alltid sovit i kläder (mjuka byxor eller bara tröja och blöja) ovanpå täcket med filt ovanpå.

• Evangeline72

Jag byter alltid till pyjamas på kvällen. Tycker bara det känns bättre att göra det. Men man kan ju lika gärna byta till en body om de ligger under ett mysigt täcke. Grejen är att jag vill att hon ska ha fräscha kläder när hon ska sova plus att det redan nu ska vara en rutin att man tvättar henne och byter kläder på kvällen.

• fru edinge

har alltid kört dagkläder och sen pyjamas när det e nattinatt.. inte fan sover jag i mina kläder jag har på dagen, varför skulle mitt barn göra det, bara för att han e för liten för att byta kläder själv..

• fairyfloss

Min son brukade sova i bodyn han hade på sig, när han var mindre. Hade ju ändå bytt under dan och det kändes onödig att byta till ett nytt plagg (att bli av och påklädd är ju inte det roligaste heller!). Nu är han 9 månader och byter kläder, antingen till pyjamas eller väst (beroende på temperatur) när vi sätter på nattblöjan.

Svar på tråden Sover era bebisar i sina vanliga kläder eller använder ni pyjamas?