• Svar på tråden VI från Linköping Del 3!!!!
  • Firstandhappy
    Leos och Vincents mamma skrev 2009-04-09 14:31:12 följande:
    Aha, ok
    ja sen ska man ju ha läplighetsintyget med så klart, men för att få övningsköra privat så måste man ha handledarutbildning.
    dinana skrev 2009-04-09 14:38:41 följande:
    Åh, önskar sambon också slutade tidigt idag.. men men, får se när han dyker upp. Igår tog han ställningarna här hemma. Tog med sig dottern och handlade på Maxi medan mamma fick ligga och sova (så snällt av honom). Ibland önskar man att de var hemma förjämnan, men nån måste ju jobba och tjäna ihop brödkassan. Någon som vet när man kan börja få in föräldrapenningen? Måste man jobba för havandeskapspenning? Känns så fel att gå på a-kassa när jag inte kan jobba liksom.
    tror det är 418 gången vi säger samma som alltid, JA man måste jobba för att få HP.
    Fp får du som sagt ta 60 dagar innan BF så det är väl nu i dagarna för din del.
  • Leos och Vincents mamma
    SmileyMalin skrev 2009-04-09 14:55:40 följande:
    Leos och Vincents mamma skrev 2009-04-09 14:52:53 följande: Åhh vad bra! hoppas det är så fortfarande! När jag var gravid med Nellie (-06) hade jag en kompis som också var gravid som var sur för att hon var tvungen att börja plocka föräldradagar typ en månad i förväg! Så trodde det var så för alla. Det måste jag verkligen kolla upp! Man vill ju kunna vara hemma så länge som möjligt med barnen!
    Men vad konstigt. Det låter ju hel fel, vad ska man då leva på lixom innan bebisen är född? Men i så fall har de nog tagit bort det nu, för som sagt så var det inte så förra året.
    Stolt & lycklig mamma till Leo 050315 & Vincent 080325
  • dinana

Jag får nog ta och kolla med försäkringskassan i så fall. Skall till BM nästa vecka så skall prata med henne då. Vore ju bra om man kunde få sjukskrivning fram till bebisen kommer och sen börja köra på föräldrapenningen. 65 dagar till beräknad förlossning idag. Men mycket talar ju för att det mindre.. men man skall ju inte hoppas för mycket. En del de går ju över två veckor.. =)

Molly ?061216 (¯`°?.¸ ♥ BF 13 juni
  • Firstandhappy
    dinana skrev 2009-04-09 15:27:31 följande:
    Jag får nog ta och kolla med försäkringskassan i så fall. Skall till BM nästa vecka så skall prata med henne då. Vore ju bra om man kunde få sjukskrivning fram till bebisen kommer och sen börja köra på föräldrapenningen. 65 dagar till beräknad förlossning idag. Men mycket talar ju för att det mindre.. men man skall ju inte hoppas för mycket. En del de går ju över två veckor.. =)
    ja FK har en alldeles ypperligt bra hemsida där man kan kolla det mesta, har man sen E-legitimation med så kan man begära, planera och se utbetalningar av FP.
  • Skorpan08
    Stolt Enbarnsmamma skrev 2009-04-09 08:47:17 följande:
    skorpan08: Håller alla mina tummar och tår för lilla Elin! Hur går det för henne på förskolan? Och hur mår du
    Det går superbra med inskolningen. Jag mår ganska ok, lite förkyld.
    Jessica901001, Pernilla 940419, Ida 950223, Elin 080324,Liten BF 28 september
  • Skorpan08

Tack alla för att ni hållit tummar och tår.
    Hålet var nästan slutet, nästa kontroll blir inte förrän hon är 5 år.
    Nu kom mitt besök!

Jessica901001, Pernilla 940419, Ida 950223, Elin 080324,Liten BF 28 september
  • dinana

Mm.. så här stod det på FKs sida..

Sjukpenning under graviditeten

Om du inte kan arbeta på grund av sjukdom när du är gravid har du rätt till sjukpenning. Det gäller oberoende av hur lång tid det är kvar till den beräknade förlossningen.

Om du har rätt till sjukpenning under graviditeten avgörs alltid genom en individuell prövning. Både läkaren och Försäkringskassan ska ta hänsyn till förhållandena i varje enskilt fall.

• dinana

Skall dock inte till läkaren förräns den 27e april.. det är ju en evighet tills dess. Men skall kolla med BM nästa vecka.

• Firstandhappy
    dinana skrev 2009-04-09 15:38:05 följande:
    Mm.. så här stod det på FKs sida.. Sjukpenning under graviditeten Om du inte kan arbeta på grund av sjukdom när du är gravid har du rätt till sjukpenning. Det gäller oberoende av hur lång tid det är kvar till den beräknade förlossningen. Om du har rätt till sjukpenning under graviditeten avgörs alltid genom en individuell prövning. Både läkaren och Försäkringskassan ska ta hänsyn till förhållandena i varje enskilt fall.
    precis, sjukpenning har man rätt till under hela om man inte kan jobba, men många läkare vill inte sjukskriva om man kan få HP eller ta ut FP, jag blev sjukskriven till den 20 april nu, sen har jag 10 dagar innan min HP träder i kraft o dom 10 dagarna får jag ta FP eller gå utan pengar eller ev kanske få min sjukpenning förlängd.
  • dinana
    Firstandhappy skrev 2009-04-09 15:52:19 följande:
    precis, sjukpenning har man rätt till under hela om man inte kan jobba, men många läkare vill inte sjukskriva om man kan få HP eller ta ut FP, jag blev sjukskriven till den 20 april nu, sen har jag 10 dagar innan min HP träder i kraft o dom 10 dagarna får jag ta FP eller gå utan pengar eller ev kanske få min sjukpenning förlängd.
    Det där med ersättning är ett virrvarr för mig... massa papper som skall fyllas i.. *suck* Inte konstigt att jag får högt blodtryck..... jag får nog smita in på försäkringskassan nästa vecka och kolla vad de vill ha för något.
Svar på tråden VI från Linköping Del 3!!!!