• Licens To Kiss

vuxna med adhd add as

Länk för Föräldrar till barn med ADHD
    beta.familjeliv.se/Forum-3-60/m40166290.html

Länk för Vuxna anhörig till ADHDARÈ
    beta.familjeliv.se/Forum-4-51/m39833594.html

{#lang_emotions_flower} Hej och välkommen till oss. {#lang_emotions_flower}

Vi är ett gäng som håller ihop. Ibland blir vi osams men oftast är vi bara snälla och gulliga {#lang_emotions_innocent} Dela med dig utav dina härliga och skitdagar. härliga och skitdagar.

Välj en signatur då du vill vara anonym.

I min tråd tillåts OT-inlägg.

INFORMATIONSLÄNKAR (ADHD, ADD)
    spexor.homestead.com/files/kriterier.htm
    attention.vgl.se/index.php&task=view&id=37&Itemid=29
    psychcentral.com/addquiz.htm
    www.expressen.se/1.682011
    sv.wikipedia.org/wiki/ADHD
    www.nyfikenvital.org/
    www.adhdforum.se/

INFORMATIONSLÄNKAR (AS)
    aspergerkontakt.mylava.net/
    www.psykologitest.se/test/asperger.php
    sv.wikipedia.org/wiki/Aspergers_syndrom

ALLA MÖJLIGA FUNKTIONSHINDER (CHATT)
    www.klubbfh.se/
    Mamma Flata och Partner
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-12 19:57
    Forum för oss i tråden! Glöm inte att behålla din signatur så du har samma i forumet som här på FL.

vimedadhdaddas.forum24.se/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-19 16:26
    NY TRÅD!! TYDLIG OCH FINARE!! VÄLKOMMEN IN:

www.familjeliv.se/Forum-11-308/m43990781.html
  • Svar på tråden vuxna med adhd add as
  • Felicia6
    Anonym (ADHD?!!) skrev 2009-05-11 20:59:20 följande:
    hejbörjade du äta 18 mg concerta och hur länge??kännde du av några biverkningar av det? jag har varje gång påbörjat 18 mg concerta sen efter 1 vecka så blir jag helt trött och orkar inte. ökade till 27 mg och fick ännu mer trötthet och somnade efter 4 timmar som en klubbad säl. och fick lite ökad ångest. ökade till 36 mg EN dag bara och höll på att slå ihjäl nån av ilska, nerverna hängde utanpå och kunde inte varva ner alls. va svårt dt är med alla medeciner. Dom funkar kanon precis så som jag vill första veckan men sen blir jag bara trött.dt står ju att man kan få utmattningsymtom men ska man bryta då tro eller vad?har din läkare sagt nått till dig?kram
    Jag åt 18mg i en vecka, sen höjde jag till 36mg o åt det i en vecka och sen höjde jag till 54mg och har nu ätit det i en vecka. Ska till läkaren i morgon så ska vi väl se om jag ska fortsätta här ett tag lr höja igen.

På 18mg så började jag få saker gjorda på dagarna ist för att skjuta upp allt och  må dåligt över det (få gjort saker= kanske 1-2grejjer under hela dagen). Behövde inte vila mitt på dagen som innan utan klev upp vid 09 o klarade av att vara uppe hela dagen. Fick lite hjärtklappning/ångest på afton och lite huvudvärk. Bägge försvann dock snabbt igen. Vid middagstid blev jag lättirriterad o sur så fort min man råkade säga lr göra det minsta fel.
    Märkte oxå att jag inte fick tvärutbrott av ilska lika ofta, men blev mer ledsen inombords ist. (det är dock en positiv sak för mig. Hellre ledsen i misjälv än få utbrott på min familj som inte ens förtjänar det)
    Trött som ett as på afton o kvällen men då jag väl skulle sova så kunde jag inte

På 36mg så kom ångestattacken o det redan 30-60min efter jag tagit dosen och gick sen över inom 60min oxå. Även det var relativt lindrigt. Jag kunde typ fortsätta med det jag gjorde. Fortfarande var jag lättirriterad vid middagen och trött som sjutton på kvällen men inte kunde sova då det var dags

Nu på 54mg får jag oftare och oftare ångestattacker som är starkare så jag måste sluta med det jag håller på med för jag kan inte fokusera på något annat än att det känns som om kaoset o stressen ska explodera genom bröstkorgen på mig och jag darrar o har en riktigt jobbig ångestattack.  Väldigt dålig matlust (hade jag redan innan jag började med medicinen men med takt att jag trappat upp medicinen har jag fått sämre matlust) och jag som är viktopad måste få i mig mat så det blir en stor krock där men jag kämpar på.
    Muntorr har jag blivit nu på 54mg oxå och sover dåligt fortfarande. Var på semester större delen av tiden på 54mg och gjorde ju massa saker varje dag, men vet inte om det var pga medicinen som jag orkade det lr om det var för att man var på semester.. Sen vi kom hem har jag varit trött o orkeslös o knappt orkat något.

Vet inte om detta hjälpte dig något. Har svammlat på i flera dagar nu då jag försöker skriva saker för jag är som så trött o så.

Jo, en sak till förresten. Jag känner mig lite "trögare" i huvudet sen jag började med medicinen men det är väl lite så det ska vara. Jag ska ta lite längre tid på mig att tänka så jag inte gör så mkt saker förhastat (har otroligt dålig impulskontroll)
    Gbp 26/2-08 || felicia6.blogspot.com
  • Anonym (ADHD?!!)

Tack för ditt svar
    jag känner ju oxå att jag kommer igång lättare med 18 mg och tar mig för saker. så jag tycker det är så synd att jag ska behöva sluta nu pga tröttheten. och svullnaden oxå jag fått i kroppen. har lite dåligare syn oxå på ena ögat och muskelryckningar i höger öga, dt är irriterande. har alltid haft bra syn. jag vet inte om dt bara är att köra på trots biverningar, vet du?
    kram

• Felicia6
    Anonym (ADHD?!!) skrev 2009-05-11 21:52:45 följande:
    Tack för ditt svar jag känner ju oxå att jag kommer igång lättare med 18 mg och tar mig för saker. så jag tycker det är så synd att jag ska behöva sluta nu pga tröttheten. och svullnaden oxå jag fått i kroppen. har lite dåligare syn oxå på ena ögat och muskelryckningar i höger öga, dt är irriterande. har alltid haft bra syn. jag vet inte om dt bara är att köra på trots biverningar, vet du?kram
    Det jag hört om biverkningar är att dom brukar gå över efter 2-4veckor och har man kvar det fortfarande efter det så ska man diskutera med läkaren om det är läge att byta till något annat så jag kommer försöka äta det ett tag till o se om det lindras lr fortsätter. Ska dock till läkaren i morgon oxå så jag får höra lite vad han säger oxå naturligtvis
  • ensamhemma
    Felicia6 skrev 2009-05-11 21:55:36 följande:
    Det jag hört om biverkningar är att dom brukar gå över efter 2-4veckor och har man kvar det fortfarande efter det så ska man diskutera med läkaren om det är läge att byta till något annat så jag kommer försöka äta det ett tag till o se om det lindras lr fortsätter. Ska dock till läkaren i morgon oxå så jag får höra lite vad han säger oxå naturligtvis
    jag har ätit CS i snart 2 månader och det är fan inte lätt att hitta rätt nivå....
    nu tänker jag ta 20mg ritalin på morgonen o sen 10mg på e.m eventuellt 10 mg senare om det behövs.
    det känns som jag går i en bubbla som att det är en glasskiva mellan mig och verkligheten.
    har inte haft ork att göra något utanför hemmet.
    kom på snilleblixten att man kan storhandla via nätet så det gjorde jag nu på morgonen,,,hehehe vem har sagt att man måste konka på kassar nu förtiden???
    nää nöden har ingen lag,,,mat måste man ju ha och gå runt i en mataffär lockar inte.
  • Anonym (Ironiskt?)

I dag är det dags för min utredning! Nervös som attan och orolig att inte bli tagen på allvar.

Jag är ju dessutom psykolog själv så det känns lite "skumt" att gå till en annan psykolog....men det ska bli skönt att få igång utredningen och sen hoppas jag att de kommer fram till att jag har ADHD så jag kan få medicin och psykogiskt stöd så jag kan hantera alla mina svårigheter bättre.

• HellviHumle

Anonym (Ironiskt?) skrev 2009-05-12 08:26:35 följande:

I dag är det dags för min utredning! Nervös som attan och orolig att inte bli tagen på allvar. Jag är ju dessutom psykolog själv så det känns lite "skumt" att gå till en annan psykolog....men det ska bli skönt att få igång utredningen och sen hoppas jag att de kommer fram till att jag har ADHD så jag kan få medicin och psykogiskt stöd så jag kan hantera alla mina svårigheter bättre.
    Du blir en bättre psykolog se'n! Du har en egen erfarenhet att bygga på.
  • Anonym (Ironiskt?)

Ja det hoppas jag.

Jag är ju väl medveten om mina svårigheter, och arbetar ju själv med att utreda barn med misstanke om olika utvecklingsavvikelser så känner igen mig i många av barnen.

Det är ju bra att få veta hur det är att sitta på "andra sidan" hos en psykolog, vad man känner/tänker etc...

• Anonym (fia)

Anonym (Ironiskt?) skrev 2009-05-12 08:34:16 följande:

Ja det hoppas jag. Jag är ju väl medveten om mina svårigheter, och arbetar ju själv med att utreda barn med misstanke om olika utvecklingsavvikelser så känner igen mig i många av barnen. Det är ju bra att få veta hur det är att sitta på "andra sidan" hos en psykolog, vad man känner/tänker etc...
    bra inställning! jag skulle definitivt välja en psykolog med egen erfaring framför en utan! Lycka till idag!
  • Felicia6
    ensamhemma skrev 2009-05-12 08:03:02 följande:
    jag har ätit CS i snart 2 månader och det är fan inte lätt att hitta rätt nivå....nu tänker jag ta 20mg ritalin på morgonen o sen 10mg på e.m eventuellt 10 mg senare om det behövs.det känns som jag går i en bubbla som att det är en glasskiva mellan mig och verkligheten.har inte haft ork att göra något utanför hemmet.kom på snilleblixten att man kan storhandla via nätet så det gjorde jag nu på morgonen,,,hehehe vem har sagt att man måste konka på kassar nu förtiden???nää nöden har ingen lag,,,mat måste man ju ha och gå runt i en mataffär lockar inte.
    Min läkare sa från början att det kan ta låång tid innan man hittar rätt nivå med dessa mediciner så jag har ju det i bakhuvudet hela tiden, och med tanke på att jag gått i 1½år redan med "tusen" olika medicinbyten o doser som aldrig hjälpt så är jag van

Det är bra att man kan storhandla via nätet men som "tur" är så finns det inte i min stad för det skulle nog isolera mig mer än vad det hjälpte :S  min ångest är jävligt snabb på att "föröka" sig (haha, det där lät sjukt men du fattar).
    Får den grepp om något o jag låter den göra det så blir det sju resor värre.. Kan knappt svara i telefon längre, och jag var telefonsurraren nummer ett förut :S

Ska till läkaren nu klockan 14 så får vi se vad han säger om medicinen oxå, tur han är vettig o man kan diskutera fram bra lösningar med honom
  • Licens To Kiss

Jag var hos läkarn på vårdcentralen idag. Han skulle skriva läkarutlåtande inför sjukersättning. Såg även var läkarn på öppna psyk hade skrivit och resultat utav testerna jag gjorde. Uppfyller inte kriterier alls på nåt utav dom jag gjorde förut add/adhd. Läkarn på vårdcentralen sa att det är ju de vi har misstänkt hela tiden. Troligtvis add trots min hyperaktivitet. Jag uppfyller inte hyperaktivitet i testerna. Vi får se. Den problematiken har jag ialla fall och de ska hamna på papper snart!!

Svar på tråden vuxna med adhd add as