Anonym (ADHD?!!) skrev 2009-05-11 20:59:20 följande:
hejbörjade du äta 18 mg concerta och hur länge??kännde du av några biverkningar av det? jag har varje gång påbörjat 18 mg concerta sen efter 1 vecka så blir jag helt trött och orkar inte. ökade till 27 mg och fick ännu mer trötthet och somnade efter 4 timmar som en klubbad säl. och fick lite ökad ångest. ökade till 36 mg EN dag bara och höll på att slå ihjäl nån av ilska, nerverna hängde utanpå och kunde inte varva ner alls. va svårt dt är med alla medeciner. Dom funkar kanon precis så som jag vill första veckan men sen blir jag bara trött.dt står ju att man kan få utmattningsymtom men ska man bryta då tro eller vad?har din läkare sagt nått till dig?kram
Jag åt 18mg i en vecka, sen höjde jag till 36mg o åt det i en vecka och sen höjde jag till 54mg och har nu ätit det i en vecka. Ska till läkaren i morgon så ska vi väl se om jag ska fortsätta här ett tag lr höja igen.
På 18mg så började jag få saker gjorda på dagarna ist för att skjuta upp allt och må dåligt över det (få gjort saker= kanske 1-2grejjer under hela dagen). Behövde inte vila mitt på dagen som innan utan klev upp vid 09 o klarade av att vara uppe hela dagen. Fick lite hjärtklappning/ångest på afton och lite huvudvärk. Bägge försvann dock snabbt igen. Vid middagstid blev jag lättirriterad o sur så fort min man råkade säga lr göra det minsta fel.
Märkte oxå att jag inte fick tvärutbrott av ilska lika ofta, men blev mer ledsen inombords ist. (det är dock en positiv sak för mig. Hellre ledsen i misjälv än få utbrott på min familj som inte ens förtjänar det)
Trött som ett as på afton o kvällen men då jag väl skulle sova så kunde jag inte
På 36mg så kom ångestattacken o det redan 30-60min efter jag tagit dosen och gick sen över inom 60min oxå. Även det var relativt lindrigt. Jag kunde typ fortsätta med det jag gjorde. Fortfarande var jag lättirriterad vid middagen och trött som sjutton på kvällen men inte kunde sova då det var dags
Nu på 54mg får jag oftare och oftare ångestattacker som är starkare så jag måste sluta med det jag håller på med för jag kan inte fokusera på något annat än att det känns som om kaoset o stressen ska explodera genom bröstkorgen på mig och jag darrar o har en riktigt jobbig ångestattack. Väldigt dålig matlust (hade jag redan innan jag började med medicinen men med takt att jag trappat upp medicinen har jag fått sämre matlust) och jag som är viktopad måste få i mig mat så det blir en stor krock där men jag kämpar på.
Muntorr har jag blivit nu på 54mg oxå och sover dåligt fortfarande. Var på semester större delen av tiden på 54mg och gjorde ju massa saker varje dag, men vet inte om det var pga medicinen som jag orkade det lr om det var för att man var på semester.. Sen vi kom hem har jag varit trött o orkeslös o knappt orkat något.
Vet inte om detta hjälpte dig något. Har svammlat på i flera dagar nu då jag försöker skriva saker för jag är som så trött o så.
Jo, en sak till förresten. Jag känner mig lite "trögare" i huvudet sen jag började med medicinen men det är väl lite så det ska vara. Jag ska ta lite längre tid på mig att tänka så jag inte gör så mkt saker förhastat (har otroligt dålig impulskontroll)