• Licens To Kiss

vuxna med adhd add as

Länk för Föräldrar till barn med ADHD
    beta.familjeliv.se/Forum-3-60/m40166290.html

Länk för Vuxna anhörig till ADHDARÈ
    beta.familjeliv.se/Forum-4-51/m39833594.html

{#lang_emotions_flower} Hej och välkommen till oss. {#lang_emotions_flower}

Vi är ett gäng som håller ihop. Ibland blir vi osams men oftast är vi bara snälla och gulliga {#lang_emotions_innocent} Dela med dig utav dina härliga och skitdagar. härliga och skitdagar.

Välj en signatur då du vill vara anonym.

I min tråd tillåts OT-inlägg.

INFORMATIONSLÄNKAR (ADHD, ADD)
    spexor.homestead.com/files/kriterier.htm
    attention.vgl.se/index.php&task=view&id=37&Itemid=29
    psychcentral.com/addquiz.htm
    www.expressen.se/1.682011
    sv.wikipedia.org/wiki/ADHD
    www.nyfikenvital.org/
    www.adhdforum.se/

INFORMATIONSLÄNKAR (AS)
    aspergerkontakt.mylava.net/
    www.psykologitest.se/test/asperger.php
    sv.wikipedia.org/wiki/Aspergers_syndrom

ALLA MÖJLIGA FUNKTIONSHINDER (CHATT)
    www.klubbfh.se/
    Mamma Flata och Partner
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-12 19:57
    Forum för oss i tråden! Glöm inte att behålla din signatur så du har samma i forumet som här på FL.

vimedadhdaddas.forum24.se/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-19 16:26
    NY TRÅD!! TYDLIG OCH FINARE!! VÄLKOMMEN IN:

www.familjeliv.se/Forum-11-308/m43990781.html
  • Svar på tråden vuxna med adhd add as
  • Anonym (sjuk?)

Ysta. Ta inte detta på fel sätt för det är absolut inte menat så utan mer en liten tanke om en eventuell reflektion från en annan vinkel av det du skriver.

Kan det vara så att du tar åt dig tusen gånger mer då han säger mindre positiva saker så att dom positiva sakerna lite "glöms bort" av dig?

För så är det för mig. Ibland tycker jag det är skitjobbigt. Min man bara klagar på mig hela tiden och är sur och grinig på mig och jag blir tokledsen för jag känner att jag inte kan göra nåt som duger osv..

Men då jag sansar mig och försökter titta på det hela "utifrån" så vet jag ju egentligen att han faktiskt säger positiva saker oxå men att han måste säga typ 10positiva saker för att väga upp 1negativ sak just för att jag förstorar upp det negativa man säger till mig till skyarna..

• Ysta

Anonym (sjuk?) skrev 2009-04-05 20:16:25 följande:

Ysta. Ta inte detta på fel sätt för det är absolut inte menat så utan mer en liten tanke om en eventuell reflektion från en annan vinkel av det du skriver. Kan det vara så att du tar åt dig tusen gånger mer då han säger mindre positiva saker så att dom positiva sakerna lite "glöms bort" av dig? För så är det för mig. Ibland tycker jag det är skitjobbigt. Min man bara klagar på mig hela tiden och är sur och grinig på mig och jag blir tokledsen för jag känner att jag inte kan göra nåt som duger osv.. Men då jag sansar mig och försökter titta på det hela "utifrån" så vet jag ju egentligen att han faktiskt säger positiva saker oxå men att han måste säga typ 10positiva saker för att väga upp 1negativ sak just för att jag förstorar upp det negativa man säger till mig till skyarna..
    Oj jag blev alldeles kallsvettig och inställd på världens kritik efter din början *s*. Men när jag läst igenom det två gånger så kan jag säga att du till viss del har helt rätt...

Jag har så lätt att ta åt mig av negativa saker men inte det som är bra. Men han är heller inte speciellt bra på att ge mig bekräftelse heller... Så det är ett problem som ligger hos oss båda.

Men jag har extremt svårt att ta kritik och om jag till slut inser att det faktiskt var befogat så mår jag jättedåligt för att jag gjort fel, igen och ber om ursäkt en miljon gånger och känner mig som världens sämsta människa.
  • Anonym (sjuk?)
    Ysta skrev 2009-04-05 21:26:20 följande:
    Anonym (sjuk?) skrev 2009-04-05 20:16:25 följande: Oj jag blev alldeles kallsvettig och inställd på världens kritik efter din början *s*. Men när jag läst igenom det två gånger så kan jag säga att du till viss del har helt rätt...Jag har så lätt att ta åt mig av negativa saker men inte det som är bra. Men han är heller inte speciellt bra på att ge mig bekräftelse heller... Så det är ett problem som ligger hos oss båda.Men jag har extremt svårt att ta kritik och om jag till slut inser att det faktiskt var befogat så mår jag jättedåligt för att jag gjort fel, igen och ber om ursäkt en miljon gånger och känner mig som världens sämsta människa.
    Du låter precis som mig. Det är som att jag kunde ha skrivit det svaret till migsjälv typ.
    Är det något ni har pratat om? Att det är bägges fel lr är det oftast att en sitter o "anklagar" den andre? Då jag tar åt mig av allt negativt så exploderar jag. mitt humör kommer på 2sek o jag hinner inte tänka klart och då spyr jag bara galla över min karl men vi har faktiskt suttit ner och pratat då vi inte haft problem med det hela eftersom det är då man kan se nyanserat och förklara att man  är skitdålig på att överdriva det negativa man får höra men att partnern samtidigt gärna får tänka lite längre och försöka överdriva det positiva och visa lite extra bekräftelse.

Men det är otroligt svårt för oftast (iaf inte jag) så blir jag galen och då ser jag inte mitt "fel" i det hela utan det gör jag sen då ilskan gått över
  • Kaldorei

Jävla skit! ringde till kommunen idag å hörde mig för om dagisplatsen, eftersom jag inte hört nåt från dem å jag har skrivit behovsdatum 4 maj....
    tydligen har jag inte sökt dagisplats i tid, så det kommer ju bli ramaskri ifrån soc.... fyfaaaan. jag pallar inte mer. å psyk verkar inte fatta att det e så allvarligt att jag gråter VARENDA jävla dag för att jag har sån ångest över att föräldrapenningen tar slut å sånt skit... att jag måste gå på arbetsförmedlingen å söka jobb å kanske hamna i nån åtgärd som jag IAF vet att jag kommer misslyckas med.... Jag PALLAR inte fler misslyckanden nu!

• Aquagreen
    Kaldorei skrev 2009-04-06 11:02:49 följande:
    Jävla skit! ringde till kommunen idag å hörde mig för om dagisplatsen, eftersom jag inte hört nåt från dem å jag har skrivit behovsdatum 4 maj....tydligen har jag inte sökt dagisplats i tid, så det kommer ju bli ramaskri ifrån soc.... fyfaaaan. jag pallar inte mer. å psyk verkar inte fatta att det e så allvarligt att jag gråter VARENDA jävla dag för att jag har sån ångest över att föräldrapenningen tar slut å sånt skit... att jag måste gå på arbetsförmedlingen å söka jobb å kanske hamna i nån åtgärd som jag IAF vet att jag kommer misslyckas med.... Jag PALLAR inte fler misslyckanden nu!
    HEMSKT, men kan inte kommuen ta hänsyn till din dignos, att du inte skickade in i tid, lite fngertopps känsla måste de väl ha? *Kraaam*

Vilken skillnad de är från kommuner o psykvården, jag upplever att jag får världens stöd o allt rullat på frt, nästan lite för fort, förra veckan fick jag 2 diagnoser, idag på morgonen ringer dom från psyk o säger att jag fått läkar tid nästa vecka då jag ska få höjd dos concerta o Litium, sen har hon bokat tid på soc för att få dem att trycka på kommunen i fråga om lite utökad tid på dagis för mig son.
    Att jag ska få kontaktperson mm, kan inte klaga känns som jg är enormt uppbackad,
    Precis så de borde vara för oss alla med problematik, varför ska de skilja var man bor.
  • Ysta
    Aquagreen skrev 2009-04-06 15:30:42 följande:
    Vilken skillnad de är från kommuner o psykvården, jag upplever att jag får världens stöd o allt rullat på frt, nästan lite för fort, förra veckan fick jag 2 diagnoser, idag på morgonen ringer dom från psyk o säger att jag fått läkar tid nästa vecka då jag ska få höjd dos concerta o Litium, sen har hon bokat tid på soc för att få dem att trycka på kommunen i fråga om lite utökad tid på dagis för mig son. Att jag ska få kontaktperson mm, kan inte klaga känns som jg är enormt uppbackad, Precis så de borde vara för oss alla med problematik, varför ska de skilja var man bor.
    Det känns ju lovande eftersom jag väntar på tid här i stan.. Hoppas att jag får ett lika bra bemötande när jag väl får komma dit
  • Kaldorei

Har ju inte fått någon diagnos än... =( står ju fortfarande i kö... å den kön verkar ALDRIG röra på sig.... =/ suck.

Ska till min samtalskontakt igen den 15e, får se vad hon säger om kön.

Jag känner mig så jävla puckad också, blev erbjuden KBT en gång i tiden, men ville inte gå, eftersom grupperna skulle vara på tisdagar, å då hade jag musik på folkhögskolan, å just musiklektionerna var det enda som fick mig att må bra då.... det enda som höll hoppet uppe så att säga..... så jag sket i det... VARFÖR! suck, hade jag gått dit hade dem kanske upptäckt allt det här tidigare.....

Just nu har jag så jävla ont i huvudet så jag vill bara att nån ska klubba ner mig å lägga mig i ett badkar fyllt med vatten å låta mig ligga där tills jag drunknar eller nåt... bläää.

Å inte blir saken bättre av att min son är på gnällgnällgnäll-humör idag heller.... tror han har lyckats göra sig illa på ALLT som man inte tror att man kan göra sig illa på plus en massa annat idag.

Han har klämt fingrarna i toalocket, klämt ena fingret på ett träpussel(han stod med ena knät på pusslet å försökte lyfta det, å ja, det gick ju inte så bra), halkat på sin snuttefilt, slagit huvudet i spegeln när han stod å pratade å hade kul med *pojken i spegeln*. Sen har han precis kommit på att man kan öppna alla mammas kökslådor å riva ut AAAAALLT som är i dem. suuuck.

Aquagreen skrev 2009-04-06 15:30:42 följande:
    HEMSKT, men kan inte kommuen ta hänsyn till din dignos, att du inte skickade in i tid, lite fngertopps känsla måste de väl ha? *Kraaam*Vilken skillnad de är från kommuner o psykvården, jag upplever att jag får världens stöd o allt rullat på frt, nästan lite för fort, förra veckan fick jag 2 diagnoser, idag på morgonen ringer dom från psyk o säger att jag fått läkar tid nästa vecka då jag ska få höjd dos concerta o Litium, sen har hon bokat tid på soc för att få dem att trycka på kommunen i fråga om lite utökad tid på dagis för mig son.Att jag ska få kontaktperson mm, kan inte klaga känns som jg är enormt uppbackad,Precis så de borde vara för oss alla med problematik, varför ska de skilja var man bor.
  • Aquagreen
    Ysta skrev 2009-04-06 15:37:48 följande:
    Det känns ju lovande eftersom jag väntar på tid här i stan.. Hoppas att jag får ett lika bra bemötande när jag väl får komma dit
    Hoppas jag med, blir nästan lite rörd över det stödet jag känner från hon på psyk som gjort min utredning, hon har ringt 2 gånger idag o berättat vad hon börjat ta tag i o sa att jag skulle ringa henne om de var ngt.
    Hon berättade att det finns en lag, LSS heter den som jag skulle anv mig av till max, nyttja vid körkorts tagning, jobbsökande osv, att jag ska få kontakt person mm.
    Är allt detta fr min AS diagnos el har alla med ADHD rätt till detta?
  • Fjärilen72
    Aquagreen skrev 2009-04-06 16:56:27 följande:
    Hoppas jag med, blir nästan lite rörd över det stödet jag känner från hon på psyk som gjort min utredning, hon har ringt 2 gånger idag o berättat vad hon börjat ta tag i o sa att jag skulle ringa henne om de var ngt. Hon berättade att det finns en lag, LSS heter den som jag skulle anv mig av till max, nyttja vid körkorts tagning, jobbsökande osv, att jag ska få kontakt person mm. Är allt detta fr min AS diagnos el har alla med ADHD rätt till detta?
    I LSS personkrets 1 (som bland anant du och jag tillhör ) så räknas "autism och autismlikande" diagnoser in. ADD/ADHD och Asperger är ju visserligen "släkt" men det är fr´ån din AS diagnos det härstammar skulle jag tro.

Hmm, använda det när man tar körkort? Ja, då får man väl snabba på för det senaste jag hörde var ett lagförslag om att personer med NPF diagnoser inte skulle få ta körkort. :S
  • minoosmamma

Hej alla!

Idag var jag på bedömningssamtal och kvinnan jag träffade bedömde att jag absolut ska göra en utredning.
    Hon sa att prata med mig var som att läsa ett informationshäfte om ADHD.
    Det känns bra...kanske ÄNTLIGEN kan få svar på varför jag är som jag är=)
    Tråkigt bara att själva utredningen inte kommer igång förren till hösten. Men men...det är ju på gång iallafall.

Var bara TVUNGEN att dela med mig=)

Trevlig kväll!

Svar på tråden vuxna med adhd add as