• Ulrika1

hepatos

Hej!
    Någon som vet hur snabbt värdena kan stiga? Jag testade mig för lite drygt en vecka sedan och det visade inget men nu har det börjat klia rejält och jag har inte ny tid förrän på fredag vilket innebär två veckor mellan provtagningarna. Funderar på om jag ska ringa och höra om jag kan komma tidigare.

• Svar på tråden hepatos
  • 08unge

Det är ju bara du själv som kan avgöra om du tycker att kliandet har tilltagit.Jag tycker absolut att du ska ringa och be om att få ta nya prover tidigare än fredagen.
    Värdena kan öka snabbt.Själv gick jag och tog nya prover en gång i veckan.Dem gick upp varenda gång.

• yllekofta

På mig upptäckte man förhöjda levervärden och tog därför ett gallsyreprov som visade på hepatos, sen fick jag lämna gallsyreprov en gång i veckan och på en vecka hade värdena ökat markant, jag kan inte säga exakt hur mycket. Dock har jag fått veta att gallsyrevärdena inte har med hur mycket det kliar att göra, värdena kan höjas även om det inte kliar mer.
    Tydligen ska värdena ligga under 10 och mina låg på 84 sist.

08unge: steg dina värden trots mediciner?

• Mjausan

Har ni fått Ursofalk utskrivet? Hjälpte det mot klådan och i sådana fall hur lång tid tog det innan det hjälpte?

• yllekofta

Jag har ätit Ursofalk i ungefär 3 veckor, 8 kapslar per dag och på kvällarna brukar jag få mina kliattacker, men det kändes som om det hjälpte ganska snabbt. Iallafall har det blivit bättre. (Om man försöker tänka bort att man äter isbjörnsgalla vill säga) :D

• Mjausan

Ok, vad bra då hoppas jag på det med. Jag började äta det igår och har planerad snittid på torsdag nästa vecka. Därför känns det ju onödigt om de inte hjälper ganska snabbt. Isbjörnsgalla? Låter ju sådär trevligt...

• 08unge

Medicinen som man får äta oftast är Ursofalk och antalet tabletter per dag varierar,men jag kan ju inte påstå att dem hjälper. (inte på mig iaf.)
    Jag provade även Tavegyl,Lergigan och kortison tabletter Prednisolon.
    Blev igångsatt eftersom värdena ökade varje vecka trots mediciner.

Men allt gick bra ändå.Och nu har jag nästan glömt hur mkt det kliade.

• LindaPalm

det är fruktansvärt vilken klåda man får!
    Jag har ätit Tavegyl som jag bara blev trött av mer än då hjälpte inte det. Nu är jag inne på min 4:e dag med Ursofalk och klådan är inte ett dugg bättre snarare tvärtom.

Hade förhöjda levervärden som steg kraftigt på bara en vecka. Gallsyrorna har man inte fått svar på än så det vet jag inte. Men mig vill de kolla 2 gånger i veckan nu i början för att sen eventuellt gå ner till 1 gång i veckan så tycker nästan du ska be om o få komma tidgigare. om inte annat så för o lugna sig själv lite.

• Hallonfrossa

hur vanligt e det att man får bli igångsat eller snittad tidigare pga hepatos?
    blir alla det eller kan det räcka att äta medeciner för det?

Nu e hon här MOLLY 071123, syskon väntas i april -09
  • LindaPalm

jag tycker det här med hepatosen är skitjobbig. Satt o sökte runt efter info på nätet igår o kom in på niomånaders hemsida. Efter att ha läst där är det nästan så jag ska kräva att de tar ut barnet SNART!
    Kan man bestämma sånt själv eller är det bara o fatta sig i läkarens beslut hur de än går sen?

Svar på tråden hepatos