• Ulrika1

hepatos

Hej!
    Någon som vet hur snabbt värdena kan stiga? Jag testade mig för lite drygt en vecka sedan och det visade inget men nu har det börjat klia rejält och jag har inte ny tid förrän på fredag vilket innebär två veckor mellan provtagningarna. Funderar på om jag ska ringa och höra om jag kan komma tidigare.

• Svar på tråden hepatos
  • iii83

13 i gallsyra kommer min läkare tveksamt tillåta mig ha, utan sätter igång.... när den dagen nu kommer, heja snart i v. 19!

• Fröken Juni
    WilliamNellyJamie skrev 2009-05-15 08:52:13 följande:
    Det är hemskt. Jag har haft hepatos med alla tre. Med min första så var det hemskt. Jag sov inte mer än 3-4 timmar på morgonen under 5 veckor trots att jag fick sömntabletter. Vaknade av det ändå runt 0.00 och satt sen uppe hela natten och kliade och grät. Jag tog maxdos Tavegyl och så åt jag Ursofalk, baddade med nån sprit men det sved som eld då jag hade öppna sår så det gjorde jag bara en gång.

Till slut så blev jag igångsatt var då i v.37.

Andra gången blev jag tvungen att bli igångsatt eftersom gallsyran var för hög. Föddes i v.36 för 3 år sen idag.

Tredje pendlade det fram och tillbaks. När klådan var som värst så sjönk värderna och när den lugnade sig så steg värderna. Fick olika beslut från läkarna om snitt allt ifrån v.32 till vaginal normal förlossning när det satte igång av sig självt.
    Jag blev igångsatt åter igen, men inte pga hepatosen som största anledningen utav pga gallan i v.38.
  • Fröken Juni
    iii83 skrev 2009-05-15 09:10:31 följande:
    13 i gallsyra kommer min läkare tveksamt tillåta mig ha, utan sätter igång.... när den dagen nu kommer, heja snart i v. 19!
    13 i gallsyra är lågt och jag tror inte de sätter igång än. Jag hade 14 och som högst 54 och då däremot och då var jag tvungen.

SöS och DS har gräns på 40 då igångsättning är medicinskt nödvändigt.
  • iii83

nää inte inte nu, är bara i v. 19!
    Men mina läkare är väldigt nogsamma och vill inte påfresta min lever det minsta mer än den redan är men förhöjda alat osv.

• Love2009

Tack för gratulationer!

Jag lägger in bild i galleriet på Nova :)

• Fröken Juni
    Love2009 skrev 2009-05-15 14:32:25 följande:
    Tack för gratulationer!Jag lägger in bild i galleriet på Nova :)
    Åhh, vad söt lilla Nova är
  • iii83

Det är bara jag kvar i tråden som inte fått bebis ännu va?

• iii83

Näää, sådär...
    nu har jag fått högt blodtryck OCKSÅ! Plus foglossning, var hos BM idag, hon var inte jättenöjd...
    Igår hade jag 160/120 i blodtryck och är i v. 20!
    Hepatosen känns som det minsta nu

• mirrebusan

jag e kvar med, sitter och väntar på att spec mvc ska ringa mej nu så de kan bestämma i gångsättning. hatar den här klådan och att bara få sova 4 timmar

• LindaPalm

iii83
    låter som en tuff graviditet!
    Det är märkligt vad kroppen kan ställa till med men framförallt skapa. Helt otroligt hur fort man glömmer bara pyret är ute.
    Vi hejjar på dig här bortifrån. Håller tummar o tår för att alt ska gå bra.

• iii83

Gud så skönt, vilken vecka kommer du vara i då?

• mirrebusan

37+0 ska till spec mvc i morgon. men läkaren satte datum genom telefonen i och med att jag inte klarar utav att sova. känns nästan så jag hoppas att de blir tidigare så man slipper denna hemska klåda.

iii83 skrev 2009-06-06 19:48:06 följande:
    Gud så skönt, vilken vecka kommer du vara i då?
  • iii83

Ja, hoppas det för din skull!
    Vad ligger dina värden på?

• mirrebusan

de var helt otroligt normala sist jag kollade (5), men de ska ta nya prover på måndag i fall de har stigit igen. men de e inte för barnets skull som de sätter i gång utan för att jag ska orka med förlossningen och inte vara genom trött.

iii83 skrev 2009-06-06 19:51:45 följande:
    Ja, hoppas det för din skull!Vad ligger dina värden på?
Svar på tråden hepatos