• Ulrika1

hepatos

Hej!
    Någon som vet hur snabbt värdena kan stiga? Jag testade mig för lite drygt en vecka sedan och det visade inget men nu har det börjat klia rejält och jag har inte ny tid förrän på fredag vilket innebär två veckor mellan provtagningarna. Funderar på om jag ska ringa och höra om jag kan komma tidigare.

• Svar på tråden hepatos
  • hjert

Var inne på förlossningen i fredags då jag hade hade ont i övre delen av magen o de misstänkte havandeskapsförgiftning men det var det ju inte. Min sambo var då ganska trött på all dålig information om hepatosen o frågade läkaren för vems skull man skulle sätta i gång mig i så fall nästa vecka. Då svarade läkare att det var ju för bådas skull. Jaha men vad är det då som är farligt för barnet eftersom ni har sagt att det inte är farligt för barnet. Ja det vet man inte riktigt svarade läkaren. Men sambon min fortsatte tjata och läkaren blev märkvärt irreterad. Tillslut sa hon att : ja jag vill ju inte säga det här men det är ju större risk för att den ska dö.
    Kände för att drämma till läkaren i ansiktet. Vadå är det inte våran rättighet och få veta vad som kan hända eller ska det hållas hemligt för oss föräldrar så att vi inte gnäller o tjatar för mkt på dem. Blev väldigt besviken på läkarvården kan jag säga. Har ju läst alla risker o så på nätet, men ville höra det från läkaren själv. Imorgon ska jag in o få reda på svaren på mina prover och prata om igångsättning. Sen vet jag ju inte vad dom gör om proverna sänkts, då får jag väl vänta ytterligare. Sen frågade jag också om levervärden för det har väl ni disskuterat här? Men dom hade bara tagit prover på gallsyran hos mig o sa att levervärdena hängde inte ihop med det. Hur är det egenligen, vad säger era läkare?

• Småtokig

Jag har både denna och förra graviditeten fått hepatos i V 35.  Har fått lergigan utskrivet som denna gång inte hjälper någonting, Förra gången kunde jag tom sluta med dem efter någon vecka. Var ingen som ens talade om att sätta igång mig utan jag fick gå tills sonen ville komma spontant i V40+6.
    Idag är jag i V37+2 och klådan är olidlig, väntar på gallsyreproverna som förhoppningsvis kommer idag eller imorgon. Jag är konstant trött och orkar inte göra så mycket men om det är pga klådan vet jag inte. I mina papper står det att jag har mild hepatos.

♥Albin 20070116 ♥Mini BF 090424♥
  • iii83

hjert! stå på dig, förstår om det är jobbigt nu!
    småtokig, varför skulle lergigan hjälpa???

• sholof

lergigan får vissa för att det kan lindra klådan. Hjälper inte mot gallsyrorna precis.
    Samma verkan som tavegyl väl.

♥Världens bästa Max 28/3-07♥♥Världens underbaraste Felix 11/12-08♥
  • iii83

jaha, okej... bra om det kan funka... nej man har ju tur om ursofalken tar klådan

• WilliamNellyJamie
    Småtokig skrev 2009-04-06 12:16:18 följande:
    Jag har både denna och förra graviditeten fått hepatos i V 35.  Har fått lergigan utskrivet som denna gång inte hjälper någonting, Förra gången kunde jag tom sluta med dem efter någon vecka. Var ingen som ens talade om att sätta igång mig utan jag fick gå tills sonen ville komma spontant i V40+6. Idag är jag i V37+2 och klådan är olidlig, väntar på gallsyreproverna som förhoppningsvis kommer idag eller imorgon. Jag är konstant trött och orkar inte göra så mycket men om det är pga klådan vet jag inte. I mina papper står det att jag har mild hepatos.
    det låter konstigt men vad har du för värde på gallsyran?

till mig sa de då jag hade 40 först sen 84 trots att jag äter ursofalk att de tar ut henne snart om inte värdena blir bättre och jag är i v 30 va konstigt att de låter dig lida i v37+2 då är det ju ingen fara allv för även om värdena inte är jätte höga om mamman har svår klåda då ska de kunna ta ut dem eller sätta igång tidigare absolut 37+0 sa spec läkaren till mig det var innan jag hade fått diganosen hepatos.....
    välldigt konstigt om jag vore dig med eller utan höga värden och du har klåda kräv att få det nu.............jag skulle inte väntat en dag till
    Vi kommer få en tjej Juni -09
  • Småtokig
    WilliamNellyJamie skrev 2009-04-06 17:12:29 följande:
    det låter konstigt men vad har du för värde på gallsyran?till mig sa de då jag hade 40 först sen 84 trots att jag äter ursofalk att de tar ut henne snart om inte värdena blir bättre och jag är i v 30 va konstigt att de låter dig lida i v37+2 då är det ju ingen fara allv för även om värdena inte är jätte höga om mamman har svår klåda då ska de kunna ta ut dem eller sätta igång tidigare absolut 37+0 sa spec läkaren till mig det var innan jag hade fått diganosen hepatos.....välldigt konstigt om jag vore dig med eller utan höga värden och du har klåda kräv att få det nu.............jag skulle inte väntat en dag till
    Det sista provet på gallsyra visade "bara" 12 och detär taget i slutet på mars. Väntar på provsvar nr 2 som jag hoppas kommer imorgon.  Har egentligen inte fått någon som helst information om hepatos mer än att det är "vanligt".
    ♥Albin 20070116 ♥Mini BF 090424♥
  • Hallonfrossa

hej på er tjejer, hur går det för er??

själv blev jag igångsatt i vecka 38+0 pga min hepathos, 27/3 kom hon ut min lilla skrutta.

Nu e hon här MOLLY 071123, syskon väntas i april -09
  • iii83

Grattis hallonfrossa!
    Jag kämpar på... men är ju bara i v.13

• iii83

Småtokig, fråga din BM om 1 på 100 000 är vanligt

Svar på tråden hepatos