• Ulrika1

hepatos

Hej!
    Någon som vet hur snabbt värdena kan stiga? Jag testade mig för lite drygt en vecka sedan och det visade inget men nu har det börjat klia rejält och jag har inte ny tid förrän på fredag vilket innebär två veckor mellan provtagningarna. Funderar på om jag ska ringa och höra om jag kan komma tidigare.

• Svar på tråden hepatos
  • Hallonfrossa
    iii83 skrev 2009-04-11 10:15:27 följande:
    Hallonfrossa, är själv snittade förr gången, det är inte länge sedan, känns det i livmodern, jag är ganska rädd inför det... fast jag tyckte snitt var hemskt förra gången, så gläds jag nästan inför att läkaren vill göra det denna gången för att inte belasta bebisen.
    blev inte snittade denna gången och jag kände inget alls i livmodern, det var som vanligt tyckte jag!
    jag ville absolut inte ha snitt igen, det var den värsta upplevelsen jag varit med om!
    är glad att det funkade så bra med en riktig som det gjorde, ångrar absolut inte att jag blev igångsatt på vanligt vis:)

jag tror allt kommer gå jätte bra för dig! önskar dig all lycka till!{#lang_emotions_sunny}
    Nu e hon här MOLLY 071123, syskon väntas i april -09
  • WilliamNellyJamie

jag har snittas 3 gånger och komemr göra mitt 4:a snart och jag kan säga att man får mer krämpor efter i alla fall 3:a barnet jag är känslig för smärta men jag kände inte att det var värre vid 2:a eller 3:3 barnet men nu med 4:e då känner jag att det gör mer ont

men läkarna säger att efter (oftas) 3:e snittet att det blir jobbigare för livmodern är känsligare efter varit emd om så mycket.

mitt 1 och 2 snitt var itne jobbiga alls men nr 3 tyvärr var hemskt då han satt fast i mitt bäcken( var på väg ut) och när de skulle sy ihop mig invändigt så hade jag känsel så det blev fruktansvärt jag har haft ångest inför nästa men när vi har samtalet innan op så kommer jag påpeka att de får ta det lite lugnare denna gång det var lite väl hetsigt tycker ´jag.

jag skulle aldrig vilja föda barn på annat sätt än snitt så för mig är det helt klart det bästa trots att det gick snett sist

Vi kommer få en tjej Juni -09
  • Trisssan
    Hallonfrossa skrev 2009-04-10 20:34:36 följande:
    Grattis!! blev igångsat i vecka 38 pga hepathosen, och har varit snittad förut jag med  men där sa dom inget om att det skulle kunna bli komplikationer, det var bara att göra:) men dom höll extra koll så inte värkarna skulle bli för intensiva för ärrets skull. min klåda försvan nästan direkt, men helt försvan det ca en vecka efter fl. gick allt bra annars??
    Ja allt gick bra. Bebisens hjärtljud gick ner ganska rejält och barnmorskan kallade in jourläkaren som var hemma, dags för sugklocka tyckte de... MEN då jäklar tänkte jag... ingen sugklocka på bebben - "Nu kör vi" och sen tog jag i för kung och fosterland och tre krystvärkar efter kom han ut. . Så jag tycker det gick väldigt bra. Min "hepatosläkare" sa innan att i fallen då mamman har havandeskapsförgiftning eller hepatos så brukar förlossningen gå fort. Och i mitt fall stämde det då verkligen. Kom till BB klockan 23.30 och lillen var ute klockan 03.45! Fort var det gjort.

Förresten, så har kliandet försvunnit... Ingen mer plåga !
  • LindaPalm

GRATTIS till alla bebisar! Skönt att höra att allt gått bra!!

Vi skull eha blivit igångsatta i tisdags.
    Mats hade tagit ledigt från jobbet, Majja (vår dotter) var väl förberedd med att hon skulle sova borta (för första gångn) dagis var informerade och hade peppat henne hela dagen, jag hade försökt förbereda mig så mycket mentalt som möjligt osv osv. Kommer in, gör ctg och lämnar blodprover precis som vanligt. Får träffa läkaren (den 6:e i ordningen) och hon säger att "ja men då kan ni åka hem då" varpå vi söger att vi ju skulle få bli igångsatta. Hon forstätter med att det beslutet får stå för läkaren veckan innan. Mina provsvar såg bättre ut än veckan innan och hon sätter aldrig igång någon eller godkänner ett snitt sålänge barnet inte håller på o dö där och då och det gjorde inte vårt barn.
    Var bara o ta med sig väskorna och vända hemmåt. Var helt knäckt hela dagen sen. Suck.
    Nu ska vi in på tisdag igen. Får se vad som händer, vill ju inte förbereda Majja på en massa som sen inte stämmer så hon ska bli helt förvirrad, vill heller inte vara så inställd på en igångsättning som jag var om den inte ska bli av och semesterdagarna har vi större nytta av sen när bebis kommer än nu. Suck.
    Psyket var det va?

• iii83

Vaknade i morse, men blodsprängda prickar in ansikte och hals, blir orolig, hepatosen???

• Mos
    LindaPalm skrev 2009-04-12 20:31:46 följande:
    hon säger att "ja men då kan ni åka hem då" varpå vi söger att vi ju skulle få bli igångsatta. Hon forstätter med att det beslutet får stå för läkaren veckan innan.
    Nej, fy fasen vad taskigt! Riktigt dåligt, tycker jag. Det måste ju ha stått i din journal varför den första läkaren gjorde den bedömningen etc. I så fall skulle de ju ha sagt att om värdena inte går ner bla bla så KANSKE det blir aktuellt med igångsättning. Det är ju onekligen lite mera mek när man har ett storasyskon som ska ha barnvakt och förberedas etc.
    Hoppas det löser sig snart iallafall!!
  • hjert

Linda Palm

Nej men vad hemsk, kan tänka mig hur det känns för jag trodde att jag också skulle bli hemskickad. Vi hade ju också bokat barnvakt, sambon hade tagit semester osv. Mina värden hade ju också sjunkit så att det inte längre var farligt för barnet, men jag tror att dom satte igång mig pga att jag svimmade när läkaren gjorde ultraljud (vet inte varför) Jag kom ju också hem utan barn i alla fall, man bli ju lite knäckt när allt inte blir som man räknat med :(

• Hallonfrossa
    Trisssan skrev 2009-04-12 17:53:25 följande:
    Ja allt gick bra. Bebisens hjärtljud gick ner ganska rejält och barnmorskan kallade in jourläkaren som var hemma, dags för sugklocka tyckte de... MEN då jäklar tänkte jag... ingen sugklocka på bebben - "Nu kör vi" och sen tog jag i för kung och fosterland och tre krystvärkar efter kom han ut. . Så jag tycker det gick väldigt bra. Min "hepatosläkare" sa innan att i fallen då mamman har havandeskapsförgiftning eller hepatos så brukar förlossningen gå fort. Och i mitt fall stämde det då verkligen. Kom till BB klockan 23.30 och lillen var ute klockan 03.45! Fort var det gjort.Förresten, så har kliandet försvunnit... Ingen mer plåga !
    vad skönt det gick så fort för dig!:)

samma här min klåda e med borta:P
    så jäkla skönt!!
    Nu e dom här: MOLLY 071123,NEILA 090327
  • Låtta1

hej alla!jag vill bara flika in att jag lider med er som har hepatos!jag har själv haft det tre gånger,nu senaste och sista(!) graviditeten så steg mina värden från 49 till 141 på ett par dagar bara,så värderna kan stiga väldigt fort!
    jag provade alla möjliga metoder och tillåtna tabletter för att lindra klådan men inget hjälpte nå vidare förutom att badda huden med levomentholsprit.
    Tyvärr har apoteket slutat göra det nu,men jag har en och en halv flaska om någon är intresserad(det går åt väldigt lite.)
    Det kyler huden och på så vis blev det iallafall liiite lättare att somna in på kvällarna.lycka till alla!

• LindaPalm

Nu är Kajsa här!!
    Blev igångsatt i tisdags, v. 38+0
    var öppen 3cm när vi kom in på morgonen så vattnet togs och sex timmar senare hade jag henne på bröstet.
    Klådan är helt borta och inga mediciner behöver jag äta. såå skönt!
    Förlossningen gick jättebra, inga problem alls med sjunkande värden på bebis eller liknande o hon skrek så fort hon kom ut o mår hur bra som helst.

Hur går detför er andra?

Svar på tråden hepatos