• Ulrika1

hepatos

Hej!
    Någon som vet hur snabbt värdena kan stiga? Jag testade mig för lite drygt en vecka sedan och det visade inget men nu har det börjat klia rejält och jag har inte ny tid förrän på fredag vilket innebär två veckor mellan provtagningarna. Funderar på om jag ska ringa och höra om jag kan komma tidigare.

• Svar på tråden hepatos
  • LindaPalm
    iii83 skrev 2009-03-31 13:58:25 följande:
    VILKA LEVERVÄRDEN LÅG PÅ 20, alat, asat, gt, bilirubin??? För är ex alp, alat eller asat förhöjt är 20 enormt!!!!!!!Fick just redan på att mitt asat är nu förhöjt, vilket det inte varit innan till 0,64 och alat till 1,2, förhöjt, fått från 0,92 till 1,1 på 10 dagar, så vad är 20 i ditt fall
    Jag har ingen anaing om vad alat, asat, och gt är. Bilirubin vet jag däremot vad det är men äevn om jag tycker hela sitautionen är jättejobbig så litar jag på att läkarna vet hur det är med levern. Säger dom att värdena har sjunkigt och att "vad det nu är" ligger på 20 och det är ok så får jag tro på dom.

Håller med sholof att man blir skrämd när man är här inne men det är skönt att kunna prata med andra och ha nya frågor att ställa till läkarna.

Läkaren idag sa att hade provsvaren sett värre ut, dvs varit högre hade man fått kolla mig minst 2ggr i veckan som det var från början då mina värden låg på nästan 60 men att det nu räcker med en gång/vecka eftersom jag svarar på medicinen osv.
  • iii83

Visst kan histaminerna gå över i fostervattnet...
    Leverproverna är uppdelade i många olika delar, asat, alat mm....
    36 veckor, är vad forskningen kommit fram till, därefter ökar fosterdödsrisken markant.
    Min erf. är att läkarna inte har koll, pga sin ovetskap,
    jag ska skriva om vad mina bebisar råkade ut för... senare, för nu ska jag fånga in en ettåring

• WilliamNellyJamie

ja jag fick tyvärr dålige resultat i dag jag har mer än fördubblat i gallsyra så medicinen har inte haft någon verkan men nu ska ajg äta 8 tabl om dagen men om jag inte blir bättre tillv på mån då jag tar nya prover kommer de ta ut henne och med tanken på mitt andra sjukdom så vore det bra om jag kan få göra fvp först vilket jag inte kan göra förens nästa fre tidigast och sen få svar från det

ja herregud jag fick en chock jag blir så orolig men hoppas nå vecka 30 i alla fall för är 28+3 men vill nå 30 fulla v helst

ja det är mycket nu jag trodde verkligen att medicinen hade hjälp även om klådan är värre men nej nej

Vi kommer få en tjej Juni -09
  • Estetare00

Förlåt att jag tränger mej in i denna tråd, men jag har lite frågor om hepatos.
    Jag var hos Bm i måndags den 30/3 och frågade henne om min extrema klåda på kroppen och visade henne hur sönder riven jag är.
    Hon pratade med läkaren på mvc i går onsdag 1/4 och hon misstänker att jag har hepatos, så jag ska kontakta vårdcentralen imorgon för provtagning.
    Jag är bara i v.25 och tycker att detta inte kan stämma.
    Jag har klåda i händerna, under fötterna, underbenen (till max), precis över knäna, Bröstkorg och överarmarna.
    Har extremt svårt att sova då jag vaknar upp av att jag ligger och river mej.
    Kan även komma på mej själv under dagtid med att riva.
    Ni som har fått diagnosen, bör jag vara orolig eller kan det vara något annat?
    Vore tacksam om någon vill svara på mina frågor så jag kan få någon ro tills provsvaren kommer.
    Kommer inte till att kunna sova bra förren de är klara.

Tack på förhand!

• WilliamNellyJamie
    Estetare00 skrev 2009-04-02 04:16:38 följande:
    Förlåt att jag tränger mej in i denna tråd, men jag har lite frågor om hepatos.Jag var hos Bm i måndags den 30/3 och frågade henne om min extrema klåda på kroppen och visade henne hur sönder riven jag är.Hon pratade med läkaren på mvc i går onsdag 1/4 och hon misstänker att jag har hepatos, så jag ska kontakta vårdcentralen imorgon för provtagning. Jag är bara i v.25 och tycker att detta inte kan stämma. Jag har klåda i händerna, under fötterna, underbenen (till max), precis över knäna, Bröstkorg och överarmarna.Har extremt svårt att sova då jag vaknar upp av att jag ligger och river mej.Kan även komma på mej själv under dagtid med att riva.Ni som har fått diagnosen, bör jag vara orolig eller kan det vara något annat? Vore tacksam om någon vill svara på mina frågor så jag kan få någon ro tills provsvaren kommer. Kommer inte till att kunna sova bra förren de är klara. Tack på förhand!
    jo du kan få så tidigt mitt kom i v27 och jag vet någon här som fick v 23 så inget är omöjligt men det som är jobbigt är att blir det värre eller klådan sitter kvar trots att värdena sänks så har du lång tid kvar blir det riktigt jobbigt,

men du  ska ju gå i dag och ta prover och de får svar på en dag du har säkert hepatos jag har klåda överallt det började inte på händer eller fötter men de kom sen, man kan ha klåda utan att det är hepatov men ofatst är det de

är det över 40 ska du behandlas sa spec mvc till mig har du tex 39 då ska du oxå behandlav med ursofalk
    Vi kommer få en tjej Juni -09
  • sholof

Jag fick min hepatos i v 20 ungefär bägge gångerna. Men har man ur så kan medicinerna lindra klådan några veckor.... Hoppas du får en bra läkare som vet vad den ska ge dig.

♥Världens bästa Max 28/3-07♥♥Världens underbaraste Felix 11/12-08♥
  • LindaPalm
    WilliamNellyJamie skrev 2009-04-01 22:29:07 följande:
    ja jag fick tyvärr dålige resultat i dag jag har mer än fördubblat i gallsyra så medicinen har inte haft någon verkan men nu ska ajg äta 8 tabl om dagen men om jag inte blir bättre tillv på mån då jag tar nya prover kommer de ta ut henne och med tanken på mitt andra sjukdom så vore det bra om jag kan få göra fvp först vilket jag inte kan göra förens nästa fre tidigast och sen få svar från det ja herregud jag fick en chock jag blir så orolig men hoppas nå vecka 30 i alla fall för är 28+3 men vill nå 30 fulla v helst ja det är mycket nu jag trodde verkligen att medicinen hade hjälp även om klådan är värre men nej nej
    Vad jobbigt det låter för dig!
    Förstår din oro! jag ska hålla alla tummar och tår att värdena går ner och att bebis åtminstone stannar inne till 30 fulla veckor UTAN komplikationer för det!
    Estetare00 skrev 2009-04-02 04:16:38 följande:
    Förlåt att jag tränger mej in i denna tråd, men jag har lite frågor om hepatos. Jag var hos Bm i måndags den 30/3 och frågade henne om min extrema klåda på kroppen och visade henne hur sönder riven jag är. Hon pratade med läkaren på mvc i går onsdag 1/4 och hon misstänker att jag har hepatos, så jag ska kontakta vårdcentralen imorgon för provtagning. Jag är bara i v.25 och tycker att detta inte kan stämma. Jag har klåda i händerna, under fötterna, underbenen (till max), precis över knäna, Bröstkorg och överarmarna. Har extremt svårt att sova då jag vaknar upp av att jag ligger och river mej. Kan även komma på mej själv under dagtid med att riva. Ni som har fått diagnosen, bör jag vara orolig eller kan det vara något annat? Vore tacksam om någon vill svara på mina frågor så jag kan få någon ro tills provsvaren kommer. Kommer inte till att kunna sova bra förren de är klara. Tack på förhand!
    tränga sig på o tränga sig på ;)
    tråden är till för alla som vill och det e bara "skönt" med ytterligar människor att ventilera med.
    Tycker också det låter som hepatos. tydligen är just handflator och fotsulor något tecken på om det är hepatos. har iaf fått den frågan varje gång i början, om det kliar under fötterna och i händrna, innan provsvaren kom.
    Du kommer antagligen precis som vi andra att få medicinen Ursofalk. Inte få riktiga svar av läkarna eller helt olika svar av läkarna och sen oroa dig till max samtidigt som du kliar ihjäl dig. Själv har jag sagt under ett par veckor nu att det är psyket nästa för klådan kombinerat med oron är jättejobbig.
    Fråga om du kan få Tavigyl utskrivet för klådan om det tar lång tid innan du får komma och testa dig och få provsvaren.
    Tyckte inte de hjälpte mig specillt myckt mer än att man blir jättetrött och sover bort någon timme utan klåda innan det börjar om igen.

Lycka till.
  • iii83

Jag fick min hepatos (???) när ägget mötte spermie, den var iallafall i full gång v.10 både med detta och förra barnet, första var i slutet på andra trimestern.

• hjert

Är det någon som vet lite mer hur tavegyl funkar? När jag käkat urofalken i en vecka så slutade jag med tavegylen (för att jag blir så jäkla trött av den och för att ursofalken ska ju ha börjat verka) Har nu varit utan den i 3 dagar och känner mig MYCKET piggare, och visst har jag haft klåda, men ändå känt att jag överlevt. Men nu i natt så började det bli lite värre just på fötterna igen.

Vet ni om tavegylen sitter i så länge som 3 dagar eftersom klådan nu har ökat? Vill inte ta den där f-bannade tabletten. Tycker att jag tom har svårt att sköta om min dotter när jag är så trött.

Sen har jag också fått höra olika från olika apotek vad gäller att äta ursofalk tillsammans med tabl mot halsbränna. På ena apoteket sa dom att jag kunde äta novalucol o nu senast när jag skulle köpa så sa dom att jag inte kunde äta några halsbrännetabletter alls ihop med ursofalken. Någon som har "forskat" i det?

• iii83

Oj ingen aning, säkrast är nog att ringa apoteket!
    Kanske finns ett alternativ till tavegyl???

Svar på tråden hepatos