• Ulrika1

hepatos

Hej!
    Någon som vet hur snabbt värdena kan stiga? Jag testade mig för lite drygt en vecka sedan och det visade inget men nu har det börjat klia rejält och jag har inte ny tid förrän på fredag vilket innebär två veckor mellan provtagningarna. Funderar på om jag ska ringa och höra om jag kan komma tidigare.

• Svar på tråden hepatos
  • sholof

Ingen av er som fått äta kortison? Prednisolon heter de tebletterna jag fick äta när jag var gravid, för min lever. Fast jag äter dom fortfarande för de har upptäckt nu efter mina graviditeter att jag har förhöjda levervärden även när jag inte är gravid.

♥Världens bästa Max 28/3-07♥♥Världens underbaraste Felix 11/12-08♥
  • iii83

Sholof, du måste berätta, vilka av dina värden har varit förhöjda, hur mkt? Mina vvar förhöjd i ett år efter grav!

• sholof

asat o alat är förhöjda nu, tror även bilirubinen... men har inget värde på det.
    Jag har fortfarande lite klåda nu även att jag inte är gravid. Jag tål inga hormoner o när jag var ung o åt p-piller så fick jag klåda då med.

Läkaren har konstaterat att jag har nån inflammation på levern, men mer än så vet dom/vi inte.

• iii83

Precis så har ju jag!!!!!! Men aldrig föreslagits kortison!!!!!!!!
    Hur höga värden ca?

• sholof

Kollade lite i mina papper, o verkar som att asat kan vara 1,24 o alat 1,67

• Estetare00
    WilliamNellyJamie skrev 2009-04-02 08:09:24 följande:
    jo du kan få så tidigt mitt kom i v27 och jag vet någon här som fick v 23 så inget är omöjligt men det som är jobbigt är att blir det värre eller klådan sitter kvar trots att värdena sänks så har du lång tid kvar blir det riktigt jobbigt, men du  ska ju gå i dag och ta prover och de får svar på en dag du har säkert hepatos jag har klåda överallt det började inte på händer eller fötter men de kom sen, man kan ha klåda utan att det är hepatov men ofatst är det deär det över 40 ska du behandlas sa spec mvc till mig har du tex 39 då ska du oxå behandlav med ursofalk
    tack för svaren!
    har ju som sagt varit på vc idag och tagit proverna och jag får inte svaren fören nästa vecka då det är helg.
    Mvc kunde inte ta proverna då de inte har någon läkar tid fören i mitten av maj.
    Jag fick inte träffa någon läkare idag utan jag fick bara ta proverna, så jag kunde inte be om något mot klådan.
    Så jag får vackert fortsätta riva sönder mej tills nästa vecka då jag får träffa en läkare.
    Suck!
  • Estetare00
    LindaPalm skrev 2009-04-02 10:37:08 följande:
    Vad jobbigt det låter för dig!Förstår din oro! jag ska hålla alla tummar och tår att värdena går ner och att bebis åtminstone stannar inne till 30 fulla veckor UTAN komplikationer för det! tränga sig på o tränga sig på ;)tråden är till för alla som vill och det e bara "skönt" med ytterligar människor att ventilera med.Tycker också det låter som hepatos. tydligen är just handflator och fotsulor något tecken på om det är hepatos. har iaf fått den frågan varje gång i början, om det kliar under fötterna och i händrna, innan provsvaren kom.Du kommer antagligen precis som vi andra att få medicinen Ursofalk. Inte få riktiga svar av läkarna eller helt olika svar av läkarna och sen oroa dig till max samtidigt som du kliar ihjäl dig. Själv har jag sagt under ett par veckor nu att det är psyket nästa för klådan kombinerat med oron är jättejobbig.Fråga om du kan få Tavigyl utskrivet för klådan om det tar lång tid innan du får komma och testa dig och få provsvaren.Tyckte inte de hjälpte mig specillt myckt mer än att man blir jättetrött och sover bort någon timme utan klåda innan det börjar om igen.Lycka till.
    Ja, här är oron stor då jag inte vet något om hepatos.
    Tog prover idag på vc men får inga provsvar fören nästa vecka så jag kommer riva sönder mej ännu mer fram tills dess.
    Jag hoppas hur det än går att jag kan få något som kan lindra klådan då jag inte står ut.
    Har snart inget skinn kvar om det ska fortsätta så här.
    Vill snart inte har några kläder på mej då det känns som om att det förvärrar klådan så fort jag rör på mej.
    Hoppas jag får bra svar nästa vecka och tack för välkomnandet!
  • iii83

Scholof, åh jäklar, det var ju inte högt ändå! Om du bara visste hur värdefullt detta var för mig!

• sholof

iii83:nej läkarna säger hela tiden att mina värden bara är lätt förhöjda... så de behöver ju inte vara så höga för att man inte ska må bra.

Biverkningar av att min lever inte är helt frisk är ju lite klåda, o så trötthet.
    Tavegyl vill jag inte äta för då är jag ännu tröttare, funkar inte ens.

Min läkare försöker komma på vad det är jag har, har fått göra UL av levern. De har även tagit ut en pytteliten bit av levern för att undersöka den.
    Så om dina värden fortfarande är höga så långt efteråt så borde ju läkaren undersöka det mer.

Men detta är alltså inget som är normalt för oss som haft hepatos, så ni andra behöver inte bli skrämda

• iii83

Nej, inte normalt för oss med hepatos, de har gjort UL på min lever. Jag har även haft kraftigt förhöjda levervärden.... alat och asat.

Svar på tråden hepatos