• gamla plum

Pojkvän som sover över

Min dotter har flyttat hem till mig efter ha bott hos sin pappa i något år. Innan det bodde hon hos sin dåvarande kille.
    Nu har hon en ny pojkvän som hon vill ska sova här flera ggr i veckan. Vilket han fått. Men nu har min sambo tröttnat på detta och vi tycker att det räcker med fredag lördag och en veckodag.

Hon tycker att hon blir orättvist behandlad. Hon är 19 år och tycker vi behandlar henne som 13 när hon inte får som hon vill.

Min fråga är hur ofta låter ni era barns pojk/flickvän sova över i den åldern

Tacksam för svar då ungdomarna menar på att ALLA andra får.

• Svar på tråden Pojkvän som sover över
  • gamla plum
    Grenna skrev 2009-03-15 17:00:45 följande:
    Jag håller med din sambo och skulle också tyckt att det var jobbigt att ha någon "främmande" boende hos mig. Därmed inte sagt att jag inte gillar sönernas flickvänner - de är jättetrevliga.Helgerna tycker jag är ok men inte i veckorna. Vill de leva vuxenliv och vara sambo så är det dags att skaffa eget boende.
    Precis min mening. Sa till min dotter att det är kanske dags att flytta hemifrån och hon ringer sin pappa och säger att jag kastar ut henne. Hon förvränger allt jag säger till något negativt
  • LillaZ

Hahaha! Ja, jag tycker det är ett fräckt beteende. Klart hon kan bli arg och sur, men jag tycker inte att ni har några som helst skylldigheter jämtemot henne på den punkten. 3 nätter på en vecka är fullt tillräckligt, tycker jag.

gamla plum skrev 2009-03-15 16:59:44 följande:

Ja det är precis det jag menar. Det handlar inte om hennes ålder. Jag va nog inte tydlig där. Det handlar om våra regler som hon tycker är orättvisa. Hon menar att hon betalar hemma och då ska hon få ha honom där när hon vill. Dom sover hos honom oxå men han har liknande regler hemma och då verkar det som att jag och min sambo ska ställa upp hennes villkor.
  • Lilla Smilla

Jag träffade min nuvarande man när jag var 19. Vi sov över hos varann hela tiden. Hos min mans familj hade vi ett rum i källaren, så där störde vi ingen. Men hemma hos mina föräldrar låg mitt flickrum vägg i vägg med mina föräldrars sovrum. Och som du säger så går man inte och lägger sig så tidigt i den åldern, vilket innebär att man stör föräldrarna som lägger sig tidigare. Min mamma löste det hela genom att sova med öronproppar.

Som tidigare sagts så är hon myndig och "får göra som hon vill". MEN hon bor fortfarande hemma, vilket innebär att det är era regler som gäller oavsett om hon är myndig eller inte. Försök helt enkelt att säga att ni störs och vaknar av dem. Fråga henne om ni gemensamt kan komma fram till en lösning på era problem. Förhoppningsvis kan ni komma fram till nåt utan att behöva bli osams.

Lycka till!

• gamla plum
    LillaZ skrev 2009-03-15 17:05:25 följande:
    Hahaha! Ja, jag tycker det är ett fräckt beteende. Klart hon kan bli arg och sur, men jag tycker inte att ni har några som helst skylldigheter jämtemot henne på den punkten. 3 nätter på en vecka är fullt tillräckligt, tycker jag.gamla plum skrev 2009-03-15 16:59:44 följande:
    Det är sju nätter i veckan och 3 av dessa ska dom sova på var sitt håll. Och det är en katastrof i hennes värld. Dessutom jobbar hon kväll ofta och då är det nätterna som dom ska umgås på och jag ska sova i rummet brevid. Det går liksom inte ihop. Men hon tycker att det gör väl inget och blir sur på min sambo som tycker att det är ännu jobbigare och kan säga ifrån. och hon tycker jag är mesig för att jag inte säger emot honom. Men han bor ju oxå här och måste få säga sitt även om det inte är hans dotter.
  • viseversa

Passar det inte får hon väl skaffa en egen lägenhet då så kan han sova där hur mycket dom vill. men i erat hem gäller ERA regler så jag tycker ni har helr rätt i att sätta gränser. Jag menar det blir ju nästan som han bor där om han sover flera dagar i veckan.

• gamla plum

Vi bor i sthlm så det är inte lättaste att fixa eget boende, och hon jobbar på timme så har ju ingen stabil inkomst. Men det vore det bästa för alla parter.

• gamla plum

japp. det gäller attfå primadonnan att förstå detta oxå.

• HannaS86

Min yngre bror som är 20 bor fortfarande hemma och hans flickvän får sova över så ofta hon vill, förstår inte varför det inte skulle vara ok?

• näradig

gamla plum skrev 2009-03-15 16:54:23 följande:

Vi har pratat om detta men då beter hon sig som om hon är 13. Springer iväg och tjuter. Vi har väldigt lyhört hemma och dom går och lägger sig vid typ 2 på natten. Skillnad om dom gick i säng vid typ 23.30 Men man vaknar flera ggr per natt för att dom tappar saker eller springer i trappen
    men så får hon ju inte betee sig oavsätt om pojkvännen är där eller ej. de måste givetvis respektera resten av familjen. förklara att det är det det handlar om. på natten ska ni andra ha sovro, punkt slut.

pluggar hon eller varför bor hon hemma?
Svar på tråden Pojkvän som sover över