• gamla plum

Pojkvän som sover över

Min dotter har flyttat hem till mig efter ha bott hos sin pappa i något år. Innan det bodde hon hos sin dåvarande kille.
    Nu har hon en ny pojkvän som hon vill ska sova här flera ggr i veckan. Vilket han fått. Men nu har min sambo tröttnat på detta och vi tycker att det räcker med fredag lördag och en veckodag.

Hon tycker att hon blir orättvist behandlad. Hon är 19 år och tycker vi behandlar henne som 13 när hon inte får som hon vill.

Min fråga är hur ofta låter ni era barns pojk/flickvän sova över i den åldern

Tacksam för svar då ungdomarna menar på att ALLA andra får.

• Svar på tråden Pojkvän som sover över
  • SaramedM
    Motljus skrev 2009-03-16 14:53:29 följande:
    Jag och min sambo bodde hos min pappa varje dag under ca 3 års tid. Han klagade aldrig, såg oss som en del av familjen och vi har en otroligt bra relation nu.Skillnad är det med de andra föräldrarna som inte lät oss träffas utan skulle visa sin makt och styra och ställa. Relationen är inte särskilt bra kan jag säga.Det bästa du kan göra för att ha en bra relation till din dotter är att vara förstående och välkomnande. Du har själv skaffat barn och visste mycket väl att de en dag skulle bli tonåringar. Till tonårslivet hör att träffa sin älskade och vara vaken på natten. Det går över.
    samma här
    Det är inte vilken gäst som helst utan det kan vara din blivande svärson
  • Bevabus

gamla plum - Låt dom inte sova över under vardagarna helt enkelt. Det bara är så. Stör dom så får dom inte vara där. Och om någon av er vuxna jobbar under vissa helgdagar så kan dom väl vara hemma hos killen istället?

• John D

Så länge hon bor hemma hos er så följer hon era regler, där har åldern ingen betydelse. Erat hus, era regler. Punkt.
    Men är hon 19 är det väl dags att skaffa eget, särskilt om hon nu vill bo med pojkvännen?

• SaramedM

gamla plum skrev 2009-03-16 14:53:54 följande:

Ja jag tycker det är relevant eftersom det finns folk som har åsikter om saker dom inte vet något om. Visst kan man anse att dom tillhör familjen och allt detta men till saken hör vilket inte har framkommit är att min sambo har kronisk värk 24-timmar om dygnet och har svårt att sova som det är pga värken. Detta gör även att han inte har så hög tolerans nivå när det gäller ungdomarna.Jag är inte en person som vill ha mycket folk omkring mig, Tycker om när det är tyst och lugnt. Om dom hade gått och lagt sig som normala människor och sovit på nätten skulle det vara mera ok. Men man kan bli väkt kl 3 för att dom sitter och fnissar eller tappar saker i golvet och dyl. Inte så kul när man ska jobba dagen efter.
    Ja det gör det emr komplext med jag tycker inte det innebär att ni kan säga till en 19 åring att pojkvännen inte får sova där
    Däremot ställa krav på att de ska vara tysta etc

Min svärmor ogillar att ha gäster, skillnaden är väl att hon inte såg på mig på det sättet
  • näradig
    John D skrev 2009-03-16 14:56:58 följande:
    Så länge hon bor hemma hos er så följer hon era regler, där har åldern ingen betydelse. Erat hus, era regler. Punkt. Men är hon 19 är det väl dags att skaffa eget, särskilt om hon nu vill bo med pojkvännen?
    är de inte en familj? föräldrarnas hus?? deras regler?

som familj ska man vara ett team!
  • näradig

gamla plum skrev 2009-03-16 14:53:54 följande:

Ja jag tycker det är relevant eftersom det finns folk som har åsikter om saker dom inte vet något om. Visst kan man anse att dom tillhör familjen och allt detta men till saken hör vilket inte har framkommit är att min sambo har kronisk värk 24-timmar om dygnet och har svårt att sova som det är pga värken. Detta gör även att han inte har så hög tolerans nivå när det gäller ungdomarna. Jag är inte en person som vill ha mycket folk omkring mig, Tycker om när det är tyst och lugnt. Om dom hade gått och lagt sig som normala människor och sovit på nätten skulle det vara mera ok. Men man kan bli väkt kl 3 för att dom sitter och fnissar eller tappar saker i golvet och dyl. Inte så kul när man ska jobba dagen efter.
    bor och levar man med andra människor tycker jag inte att man kan kräva "tyst och lugnt" men respekteras måste du givetvis.

man ska inte väcka andra familjemedlemmar på natten.

vad säger/gör hon när du förklarar vänligt och respektfullt att de måste vara tysta på natten ?
  • fairyfloss

Jag tycker inte att problemet verkar vara att han sover hos er, utan att ingen av dem respekterar att när det är natt och folk i huset sover, så är man tyst! Jag skulle också bli galen om nån väckte mig flera gånger per natt, när småbarnsåren är över!

Mina föräldrar ställde verkligen upp för mig och min syster. Första omgången så tog de emot en 18årig kille i ett år, syrrans pojkvän från ett annat land. De tyckte det var jobbigt men ställde ändå upp, tills de lyckades skaffa dem ett eget boende. Nästa omgång var det min kille som kom från ett annat land , och denna gång bodde vi hos mina föräldrar i 6 månaders, tills de köpte (!) mig en lägenhet, så att jag betalade hyra till dem. Jag är oerhört tacksam för att de ställde upp så för mig och min nuvarande man! Trotts att de knappt kände honom när han flyttade in. Men då var vi tysta på nätterna och respekterade deras regler så gott vi kunde.

• gamla plum

Men hon tycker att hon är tyst.
    Och jag tror säkert att dom försöker att vara tysta, men hon har en förmåga att tappa saker i golvet, springa ner i köket och vårt hus har pappersväggar så jag hör allt.
    jag hör när min sambo öppnar sin snusdosa på undervåningen när jag ligger i min säng.
    Det enda som skiljer vårt sovrum med hennes är garderober och allt hörs.
    Jag hör henne när hon är själv oxå men det är en j-vla skillnad.

Jag har nog blivit känsligare sen min mamma gick bort för ca 2 år sen och att jag har en pappa som varit väldigt sjuk det senaste året sätter oxå sina spår.
    Då jag hela tiden oroar mig för honom.
    Detta har gjort att jag inte orkar med tjafs.
    Men i hennes värld är det bara hon som gäller och inte hur någon annan mår.

• näradig

gamla plum skrev 2009-03-16 15:29:15 följande:

Men hon tycker att hon är tyst. Och jag tror säkert att dom försöker att vara tysta, men hon har en förmåga att tappa saker i golvet, springa ner i köket och vårt hus har pappersväggar så jag hör allt. jag hör när min sambo öppnar sin snusdosa på undervåningen när jag ligger i min säng. Det enda som skiljer vårt sovrum med hennes är garderober och allt hörs. Jag hör henne när hon är själv oxå men det är en j-vla skillnad. Jag har nog blivit känsligare sen min mamma gick bort för ca 2 år sen och att jag har en pappa som varit väldigt sjuk det senaste året sätter oxå sina spår. Då jag hela tiden oroar mig för honom. Detta har gjort att jag inte orkar med tjafs. Men i hennes värld är det bara hon som gäller och inte hur någon annan mår.
    kanske någon av er kan byta rum?. det låter ju helt galet lyhört och då får ni ju försöka hitta en lösning på DET problemet. Ett allternativ till öronproppar tex. Men hon måste givetvis lära sig att respektera er och andra. visar ni henne respekt? varför har det blivit så att hon inte respekterar andra?
  • gamla plum
    näradig skrev 2009-03-16 15:32:12 följande:
    gamla plum skrev 2009-03-16 15:29:15 följande:
    kanske någon av er kan byta rum?. det låter ju helt galet lyhört och då får ni ju försöka hitta en lösning på DET problemet. Ett allternativ till öronproppar tex. Men hon måste givetvis lära sig att respektera er och andra. visar ni henne respekt? varför har det blivit så att hon inte respekterar andra?
    Ärligt talat vet jag inte vad som hänt med henne. Men hon är ruggigt bortskämd med att hon fått som hon vill.
    Bakgrundsfakta: När hon va 15 träffade hon en kille som bodde på andra sidan stan. Eftersom hans föräldrar bodde i hus och han hade en egen stuga så flyttade hon dit och vi betalade för att hon skulle bo där. Där bodde hon i ca 2 år sen gjorde han slut.
    Då flyttade hon till pappa där hon bodde i 1 år men hade dispyter med hans nya typ hela tiden och tyckte att hon skulle flytta till oss.
    När hon sa detta upplös jag henne om att vi inte kommer att acceptera att pojkvännen sover här lika mycket som hos pappa. Och då sa hon att dom kommer vara mycket där hos honom.

För att hon skulle få bo lite fint, så tapetserade jag hennes rum även fast jag va tvungen att åka till min pappa varje helg för att ta hand om honom.
    Men jag kämpade på.
    Jag ber henne aldrig om något hushållsarbete, men hon tvättar sina egna kläder.

Hon fick en 32" tv för 8000 som hon behöver betala 3000 för. Eftersom den gamla va dålig.

Det enda hon har att klaga över är att han inte får sova där tillräkligt ofta.
    Tyvärr har jag kanske engagera mig tillräkligt i henne då hon bodde borta eftersom jag själv inte alltid mått så bra.
Svar på tråden Pojkvän som sover över