• gamla plum

Pojkvän som sover över

Min dotter har flyttat hem till mig efter ha bott hos sin pappa i något år. Innan det bodde hon hos sin dåvarande kille.
    Nu har hon en ny pojkvän som hon vill ska sova här flera ggr i veckan. Vilket han fått. Men nu har min sambo tröttnat på detta och vi tycker att det räcker med fredag lördag och en veckodag.

Hon tycker att hon blir orättvist behandlad. Hon är 19 år och tycker vi behandlar henne som 13 när hon inte får som hon vill.

Min fråga är hur ofta låter ni era barns pojk/flickvän sova över i den åldern

Tacksam för svar då ungdomarna menar på att ALLA andra får.

• Svar på tråden Pojkvän som sover över
  • ta vad som helst då

gamla plum skrev 2009-03-23 11:14:38 följande:

ta vad som helst då skrev 2009-03-23 11:03:44 följande:
    Jag förstår inte vara det ska vara så viktigt att dom sover ihop varje kväll. Det skulle aldrig jag fått när jag va i den åldern om jag bodde hemma.Men det är som att dom ska leva vuxenliv även fast dom bor hemma.Jag har försökt att förklara för min dotter att in sinom tid kommer dom få bo ihop och kan sova i samma säng varje kväll. Men inte så länge hon bor hemma hos oss.Han får ju vara där varje helg fredag och lördag.
    Nä, alltså vi föräldrar ska hela tiden förstå vår ungdomar, dom vill sova ihop, annars är vi taskiga och dom blir sura. Men vi måste lära oss att säga ifrån, dom kommer över det om dom blir sura, dom kommer inte hata oss för resten av livet.

Här hos oss har det blivit så att jag oftast har sagt ja ,h-n kan sova över, men det har lixom blivit för mycket. Här kan mina ungdomar gå ut även på veckodagar, och då för att slippa ta sig hem själv på natten, så följer det oftast med nån hem.

Och ja, då vaknar man (om man ens har somnat Men va ska man göra, man vill inte dom ska ta sig hem själva på natten, och man kan ju inte säga -nej, du får inte gå ut- A jag brukar tänka att denna perioden är snart över (på både gott och ont)

och snart är man själv hemma, inga ljud, ingen musik som dunkar från rummen , ingen som ropar på en....... Faktiskt tråkigt det oxå, jag gillar när det är lite röj hemma (på dagarna då)
  • Lantani

Jag träffade min sambo några månader efter jag fyllt 16, han var 21. När vi hade varit tillsammans ett tag så sov vi i princip med vrandra varje natt, utan kanske 2 nätter i månaden. Ibland hos mig och ibland hos honom och det funkade super.

Hon är ju dessutom 19 och myndig.

• ta vad som helst då
    Lantani skrev 2009-03-23 11:42:08 följande:
    Jag träffade min sambo några månader efter jag fyllt 16, han var 21. När vi hade varit tillsammans ett tag så sov vi i princip med vrandra varje natt, utan kanske 2 nätter i månaden. Ibland hos mig och ibland hos honom och det funkade super.Hon är ju dessutom 19 och myndig.
    Fast det funkar ju inte hos alla, sen spelar det ju ingen roll att hon är 19 och myndig, man ska ju ta hänsyn. Det är bara det vi föräldrar vill.
  • gamla plum

Det har varit väldigt mycket sova hos oss. Men det går till en gräns och när man då tycker att man har fått nog så tar det hus i helvete

• gamla plum
    Tokstolla skrev 2009-03-28 18:18:34 följande:
    Varför sover hon inte hos honom?
    Det gör dom men där får dom inte heller sova varje natt, vilket gör att dom tycker att vi ska lätta på reglerna.
  • JoWiAn

Så långe de sköter vad de ska och håller efter sina saker så tycker jag att det är oki i den åldern

• Teeeeess

Jag är väl i nästan samma ålder som din dotter. Jag är 20 idag, ska fylla 21 men har varit tillsammans med min nuvaranda sambo sedan jag var 15.

Min mamma var i början lite skeptisk till att han skulle sova över, det var ju lite nytt för henne då Men när vi varit tillsammans i drygt ett halvår så märkte hon att det blev mer seriöst och han fick då sover över ibland.

Efter ett tag sov vi tillsammans varenda helg och någongång enstaka ibland på vardagarna, handlade om två dagar i månaden kanske. Men då var vi aldrig vakna så sent då vi hade skola dagen efter. Men jag hade en kompis som hade en pojkvän som sov där varenda dag och dem var uppe hela nätter o.sv. Hennes föräldrar tyckte det var helt okej, men föräldrar är ju så olika!

Idag bor jag med min pojkvän, men nu är det lillebrors tur att retas med mamma och hon sover bara där på helgerna eller han hos henne. Det är ju vanligast så!

Fast på lov kan det ju hända att man sov över med..

Men vad du ska komma ihåg är att det är DITT hus och det är DINA regler!

• gamla plum
    Teeeeess skrev 2009-04-18 14:24:17 följande:
    Jag är väl i nästan samma ålder som din dotter. Jag är 20 idag, ska fylla 21 men har varit tillsammans med min nuvaranda sambo sedan jag var 15.Min mamma var i början lite skeptisk till att han skulle sova över, det var ju lite nytt för henne då Men när vi varit tillsammans i drygt ett halvår så märkte hon att det blev mer seriöst och han fick då sover över ibland.Efter ett tag sov vi tillsammans varenda helg och någongång enstaka ibland på vardagarna, handlade om två dagar i månaden kanske. Men då var vi aldrig vakna så sent då vi hade skola dagen efter. Men jag hade en kompis som hade en pojkvän som sov där varenda dag och dem var uppe hela nätter o.sv. Hennes föräldrar tyckte det var helt okej, men föräldrar är ju så olika!Idag bor jag med min pojkvän, men nu är det lillebrors tur att retas med mamma och hon sover bara där på helgerna eller han hos henne. Det är ju vanligast så!Fast på lov kan det ju hända att man sov över med..Men vad du ska komma ihåg är att det är DITT hus och det är DINA regler!
    Tack för ditt inlägg. Känns skönt att det finns någon i min dotters ålder som förstår vad det handlar om.
  • Rimfolina

TS, ni kanske skulle ha ett samtal alla tillsammans, även hans föräldrar om de verkar ha liknande regler hemma hos honom? Då slipper du vara den som "är taskig" och ni kan tillsammans komma överens om vad som ska gälla. Tycker annars som de flesta tonårsföräldrarna som skrivit i tråden, att hon får respektera era regler. Visst är hon en del av familjen och det är hennes hem också men jag tror inte att särskilt många föräldrar skulle gilla att barn OCH deras familjer bor kvar hur länge som helst i huset bara för att de är en del av familjen... Lite snurrigt men jag tror att du förstår.

• With a devilish smile

Jag hade min man hemma hos mig hela tiden när vi blev tillsammans så får dag 1 ungefär har vi bott i hop .
    Jag bodde hos mina föräldrar & han sov där varje natt tills vi insåg hur onödiga vi var & lät hans lägenhet stå & eka :P

Innan dess hade jag en långt förhållande , vi sov också hos varandra konstant i stort sett antingen hos mig eller honom .

Mina föräldrar sa aldrig något utan dom förstod ju att man var kär & inte vill vara ifrån varandra.

Ängla 081028
  • 900311

min pojkvän bor hos mig så han sover här varje dag :) jag är 19 år
    och min mamma tycker det är ok!

• Thaleya

Alltså jag förstår att det kan vara jobbigt att han sover hos er så ofta, men om hon sov hos honom de andra dagarna så är det väl inget problem. Jag tycker att hon ska få ha sin pojkvän hos sig bäst hon vill sålänge ni inte måste bjuda på mat varje dag.

När jag var 16 år så "flyttade jag in" eller jag flyttade mig själv och inga möbler eller grejer till min kille och bodde där hos hans mamma. Maten fixade jag ibland och hon ibland. Och mina föräldrar hade inte ens träffat henne förrän jag var 19 år.

• Thaleya
    Thaleya skrev 2009-06-12 21:03:47 följande:
    Alltså jag förstår att det kan vara jobbigt att han sover hos er så ofta, men om hon sov hos honom de andra dagarna så är det väl inget problem. Jag tycker att hon ska få ha sin pojkvän hos sig bäst hon vill sålänge ni inte måste bjuda på mat varje dag. När jag var 16 år så "flyttade jag in" eller jag flyttade mig själv och inga möbler eller grejer till min kille och bodde där hos hans mamma. Maten fixade jag ibland och hon ibland. Och mina föräldrar hade inte ens träffat henne förrän jag var 19 år.
    Kan ju förresten säga att en killkompis till mig och killen bodde där med, och hon hade inga problem med det hon tyckte bara att det var trevligt.
  • Kloka Tankar

Jag är 22 och var 20 när jag träffade min nuvarande sambo, då bodde jag fortfarande hemma och han själv.. Vi sov tillsammans nästan varje natt. Ibland hemma hos mig (mamma) och ibland hos honom.

Men precis som någon innan sa så är det ditt hem och dina regler!

Min mamma tyckte det var helt okej att vi sov där och att han kom, tyckte hon bara var trevligt!
    Men vi tog ju absolut hänsyn, han hjälpte till med saker hemma hos mamma när vi var där, med maten, fixa med ved osv.
    Han blev ett med familjen och inte bara en gäst som skulle bli serverad.

men så länge hon bor hemma så gäller dina regler!

Svar på tråden Pojkvän som sover över