• gamla plum

Pojkvän som sover över

Min dotter har flyttat hem till mig efter ha bott hos sin pappa i något år. Innan det bodde hon hos sin dåvarande kille.
    Nu har hon en ny pojkvän som hon vill ska sova här flera ggr i veckan. Vilket han fått. Men nu har min sambo tröttnat på detta och vi tycker att det räcker med fredag lördag och en veckodag.

Hon tycker att hon blir orättvist behandlad. Hon är 19 år och tycker vi behandlar henne som 13 när hon inte får som hon vill.

Min fråga är hur ofta låter ni era barns pojk/flickvän sova över i den åldern

Tacksam för svar då ungdomarna menar på att ALLA andra får.

• Svar på tråden Pojkvän som sover över
  • gamla plum
    näradig skrev 2009-03-16 12:42:27 följande:
    Carola Carro skrev 2009-03-15 19:48:44 följande:
    det där låter så illa. har man inget hem förens man flyttar "hemifrån"??Vårt hem är hela familjens. inte bara min partners och mitt utan lika mycket barnens. Det är vi gemensamt som lever, sköter och bestämmer här.hur ska man kunna känna sig som en del av familjen när man inte är lika viktigt i hemmet?
    Hur gamla är dina barn?

Kanske är ni inte lika känsliga, tur för er.
    Men det påverkar oss, och vi vill inte ha gäster hemma flera ggr i veckan eftersom jag vaknar flera ggr per natt och jag inte kan somna. vilket påverkar mitt jobb.

Öronproppar är inte ett alternativ då jag har problem med mina öron som det är.

Det som är det värsta är att hon inte kan ta ett nej. Skulle vi tillåta honom att sova där oftare och säga nej någon gång när hon har "planerat" så ska man behöva komma med värsta försvarttalet och ha 100 skäl till att han inte ska sova över.
    Inte bara att man inte vill ha gäster hemma.
  • SaramedM

Jag skulle inte se en stadigvarande pojkvän som hon haft länge som en gäst

I den åldern så var jag och T tillsammans nästan jämt hos en av föräldrarna

• näradig

gamla plum skrev 2009-03-16 13:15:36 följande:

Hur gamla är dina barn? Kanske är ni inte lika känsliga, tur för er. Men det påverkar oss, och vi vill inte ha gäster hemma flera ggr i veckan eftersom jag vaknar flera ggr per natt och jag inte kan somna. vilket påverkar mitt jobb. Öronproppar är inte ett alternativ då jag har problem med mina öron som det är. Det som är det värsta är att hon inte kan ta ett nej. Skulle vi tillåta honom att sova där oftare och säga nej någon gång när hon har "planerat" så ska man behöva komma med värsta försvarttalet och ha 100 skäl till att han inte ska sova över. Inte bara att man inte vill ha gäster hemma.
    hur gammla barnen är ? är det relevant?

familjens partners är familj och inte gäster här hemma.
    det handlar om respekt åt båda håll här.
  • SaramedM

Jag minns fortfarande när jag tagit hem min pojkvän till min pappas lägenhet( där jag bara bodde då och då) och han blev jättearg över att jag tagit hem gäster utan att fråga först
    Då var jag 17 år, nu är jag 28 gift med samma man och det tog lång tid innan vi var hos min pappa igen

• näradig
    SaramedM skrev 2009-03-16 14:37:30 följande:
    Jag minns fortfarande när jag tagit hem min pojkvän till min pappas lägenhet( där jag bara bodde då och då) och han blev jättearg över att jag tagit hem gäster utan att fråga först Då var jag 17 år, nu är jag 28 gift med samma man och det tog lång tid innan vi var hos min pappa igen
    räknar han honom fortfarande som gäst?
  • SaramedM
    näradig skrev 2009-03-16 14:39:15 följande:
    räknar han honom fortfarande som gäst?
    bra fråga...
    numer är vi nog det bägge två eftersom vi inte bor där

Mina svärföräldrar hade en annan inställning, där bodde jag mer eller mindre i 2 år och vi har en mycket nära relation idag
  • Ejnie

om det nu är så att de stör - varför inte störa dem på morgnarna...? Antar att de sover betydligt längre på morgonen än ni gör?

Om de inte inser att det, som jag fattar det, mest handlar om deras bristande hänsyn och inte att hon inte får ha sin pojkvän där - ge igen med samma mynt! (barnsligt kanske men kan funka...)

Får hon f.ö. ha med sig pojkvänne villkorslöst hos sin pappa?

• Bevabus

Min syster har sin pojkvän här på helger och lov. Hon får absolut inte ha honom här under nätterna när det är vardag! Och det tycker jag är en bra regel. Dom får ju ändå träffas under dagen.

• Motljus

Jag och min sambo bodde hos min pappa varje dag under ca 3 års tid. Han klagade aldrig, såg oss som en del av familjen och vi har en otroligt bra relation nu.
    Skillnad är det med de andra föräldrarna som inte lät oss träffas utan skulle visa sin makt och styra och ställa. Relationen är inte särskilt bra kan jag säga.
    Det bästa du kan göra för att ha en bra relation till din dotter är att vara förstående och välkomnande.

Du har själv skaffat barn och visste mycket väl att de en dag skulle bli tonåringar. Till tonårslivet hör att träffa sin älskade och vara vaken på natten. Det går över.

• gamla plum

Ja jag tycker det är relevant eftersom det finns folk som har åsikter om saker dom inte vet något om.

Visst kan man anse att dom tillhör familjen och allt detta men till saken hör vilket inte har framkommit är att min sambo har kronisk värk 24-timmar om dygnet och har svårt att sova som det är pga värken.
    Detta gör även att han inte har så hög tolerans nivå när det gäller ungdomarna.

Jag är inte en person som vill ha mycket folk omkring mig, Tycker om när det är tyst och lugnt. Om dom hade gått och lagt sig som normala människor och sovit på nätten skulle det vara mera ok. Men man kan bli väkt kl 3 för att dom sitter och fnissar eller tappar saker i golvet och dyl. Inte så kul när man ska jobba dagen efter.

Svar på tråden Pojkvän som sover över