• gamla plum

Pojkvän som sover över

Min dotter har flyttat hem till mig efter ha bott hos sin pappa i något år. Innan det bodde hon hos sin dåvarande kille.
    Nu har hon en ny pojkvän som hon vill ska sova här flera ggr i veckan. Vilket han fått. Men nu har min sambo tröttnat på detta och vi tycker att det räcker med fredag lördag och en veckodag.

Hon tycker att hon blir orättvist behandlad. Hon är 19 år och tycker vi behandlar henne som 13 när hon inte får som hon vill.

Min fråga är hur ofta låter ni era barns pojk/flickvän sova över i den åldern

Tacksam för svar då ungdomarna menar på att ALLA andra får.

• Svar på tråden Pojkvän som sover över
  • Novia

Jag hade låtit pojkvännen sova där så ofta han ville, hon är 19 år och myndig.

Sen är det klart att man kanske inte tycker att det är så roligt att ha någon annan än själva familjen som ränner runt i huset, men isåfall skulle ni sätta er ner och prata med dottern om hur ni känner det, utan att förbjuda henne. Prata som vuxna människor helt enkelt. Kanske att hon kan sova hos pojkvännen ibland istället?

• Gummsan85

när jag var 19 (skulle fylla 20 samma månad) träffade jag en kille. jag bodde tidigare hemma hos min farmor men gick i skola i samma kommun som han bodde i och det började med att jag skulle sova där en natt men blev kvar i 2 år. hans mamma å pappa var jätte snälla och det var inga problem alls :)

• StrawberryDaquiri

Jag tycker absolut ni har rätt att säga vad nu tycker om det. Skulle tycka att det var jobbigt att ha en extra person i huset varje dag(beroende på hur stort man bor kanske) Men som någon skrev ovan, kanske de kan sova hemma hos honom någon natt också?

• LillaZ

Hon är utan tvekan gammal nog att bestämma själv hur ofta hon vill sova med sin pojkvän. Men hon bor hos er och ni kanske tycker att det är jobbigt att hela tiden ha en "främmande" person där. Detta måste hon ju respektera, men det handlar inte ett dugg om hennes ålder och vad hon "får" eller "inte får" för er. Hon är myndig och får göra vad hon vill, men hon ska respektera reglerna som ni har hos er. Passar det inte så får hon väl flytta. (Nu låter jag hård, men ville bara visa hur jag menar).

• gamla plum

Vi har pratat om detta men då beter hon sig som om hon är 13. Springer iväg och tjuter.
    Vi har väldigt lyhört hemma och dom går och lägger sig vid typ 2 på natten. Skillnad om dom gick i säng vid typ 23.30
    Men man vaknar flera ggr per natt för att dom tappar saker eller springer i trappen

• Larissa

Jag är 18 och jag skulle aldrig ha tvingat mina föräldrar att ha någon boende hos sig som de inte ville. Då jag hade pojkvän kom han och sov över kanske en gång varannan vecka, och jag sov över hos honom nån gång i månaden. Hon borde vara tacksam att ni tar emot honom överhuvudtaget anser jag, hon är myndig och hon bor i ert hem.

• gamla plum
    LillaZ skrev 2009-03-15 16:52:38 följande:
    Hon är utan tvekan gammal nog att bestämma själv hur ofta hon vill sova med sin pojkvän. Men hon bor hos er och ni kanske tycker att det är jobbigt att hela tiden ha en "främmande" person där. Detta måste hon ju respektera, men det handlar inte ett dugg om hennes ålder och vad hon "får" eller "inte får" för er. Hon är myndig och får göra vad hon vill, men hon ska respektera reglerna som ni har hos er. Passar det inte så får hon väl flytta. (Nu låter jag hård, men ville bara visa hur jag menar).
    Ja det är precis det jag menar. Det handlar inte om hennes ålder. Jag va nog inte tydlig där. Det handlar om våra regler som hon tycker är orättvisa. Hon menar att hon betalar hemma och då ska hon få ha honom där när hon vill.

Dom sover hos honom oxå men han har liknande regler hemma och då verkar det som att jag och min sambo ska ställa upp hennes villkor.
  • Grenna

Jag håller med din sambo och skulle också tyckt att det var jobbigt att ha någon "främmande" boende hos mig. Därmed inte sagt att jag inte gillar sönernas flickvänner - de är jättetrevliga.

Helgerna tycker jag är ok men inte i veckorna. Vill de leva vuxenliv och vara sambo så är det dags att skaffa eget boende.

• gamla plum
    Larissa skrev 2009-03-15 16:55:22 följande:
    Jag är 18 och jag skulle aldrig ha tvingat mina föräldrar att ha någon boende hos sig som de inte ville. Då jag hade pojkvän kom han och sov över kanske en gång varannan vecka, och jag sov över hos honom nån gång i månaden. Hon borde vara tacksam att ni tar emot honom överhuvudtaget anser jag, hon är myndig och hon bor i ert hem.
    Du verkar fatta vad det handlar om. Skönt att höra.
Svar på tråden Pojkvän som sover över