• Norma

Industrigröt :(

Hej!

Jag undrar om någon av er andra ger eller har gett egen lagad gröt till till era bebisar? Överallt där jag läst så verkar det som om man bör ge de färdiga industrigrötarna när det börjar bli dags för gröt! :(
    När man läser på innehållsförteckningen på förpackningarna kan man ju inte fatta att det ska vara så nyttigt för våra små! för att inte tala om lukten på pulvret!! Får bebisen någon brist om man ger typ havregrynsgröt, kanske med lite hemgjord aprikospuré och en klick smör/lite olja, någon som vet?
    Vi i övriga familjen har slutat med halvfabrikat och föröker att äta så ren mat som möjligt skulle kännas bra om även lillfia gjorde det! (Snart 6 mån)

• Svar på tråden Industrigröt :(
  • Jenny1985

Det beror på hur mycket gröt du tänkt ge. Om man ger flera grötmål om dagen ska man få in industrigröt för det är tillsatt järn i som är viktigt för småttingar. Men ska du ge ett mål tex så kan du absolut ge egen, vanlig gröt. Det viktiga är att se till satt dem får alla vitaminer och sånt från annat håll!

• Norma

Tack för svaret Jenny!

Jag har väl tänkt att ge det morgon och kväll så småningom. Först ska det väl bli som smakis! Jag tänkte att jag kanske får in järnet med aprikospurén och övriga vitaminer som inte finns i havren och smöret borde hon väl få med den övriga maten som jag också tänkt göra själv (för det mesta i varje fall..)

• Cocco

Gör man på havregryn så skiljer sig inte järninnehållet särskilt mycket.
    Men vill man vara på den säkra sidan kan man ju servera den hemmagjorda gröten med aprikospure och se till att barnet äter kött i sin vanliga mat så klarar man nog järn utan att anstränga sig allt för mycket.

• deede

Har gett min dotter havregrynsgröt nu en tid, eftersom hon inte tycker om industrigröt längre...

Har fått tipset att ge 2 tsk tunnpaltbröd i gröten. Vilket är lika mycket som där är i industrigröten.

• Norma

Tunnpaltbröd? Finns det i vanliga affärer? Låter som en bra idé tills hon börjat äta kött..

Tack,tack för alla svar!

• deede

Finns i välsorterade mataffärer. Hittade det inte på Coop här, men jag har inte letat så noga heller iom att min dotter är så stor, och äter kött å sånt.

• stresss

Jag ger inget färdigmat alls till mina barn, om vi inte är på resa eller så.
    Lagar all mat själv, men ger inte så mycket grötmål. Till måltiderna kokar jag buljong på gröna linser, morot, palsternacka, potatis, ev zucchini och tomat, passerar och fryser in. Sen har jag det som bas till olika rätter, t ex med majs eller bovetemjöl i början, och sen med ris eller hirs, eller pasta.
    Om han är hungrig till frukost får han havregrynsgröt med rivet äpple till.

Blev nyfiken på den hemmagjorda aprikospuré, hu gör du den?

• hewa

Nu är det ett tag sedan tex järnvärdet kollades på min dotter men då låg det väldigt bra till, hon var dryga året då. Hon har bara fått ett par portioner köpegröt i hela sitt liv. Sedan hon var 7-8 månader har hon fått havregrynsgröt med lite extra smör i till frukost varje morgon. Utöver det har hon ätit i stort sett vad vi ätit.

Ser man till att de äter väl varierat, med frukt & grönsaker och kött, gärna kombinerat med något c-vitaminrikt så järnupptaget blir bra, finns det egentligen ingen anledning att köpa färdig gröt tex. Ibland känns det som vi föräldrar har alldeles för dålig tillit till vår egen förmåga att åstadkomma en bra kost för våra små. Färdigt är ett bra komplement men absolut inte för att man inte skulle kunna åstadkomma en fullvärdig kost själv! Det behövs lite ansträngning och lite kunskap men med det kommer man långt

• Lilla Fjun
    hewa skrev 2009-03-21 21:09:47 följande:
    Nu är det ett tag sedan tex järnvärdet kollades på min dotter men då låg det väldigt bra till, hon var dryga året då. Hon har bara fått ett par portioner köpegröt i hela sitt liv. Sedan hon var 7-8 månader har hon fått havregrynsgröt med lite extra smör i till frukost varje morgon. Utöver det har hon ätit i stort sett vad vi ätit.Ser man till att de äter väl varierat, med frukt & grönsaker och kött, gärna kombinerat med något c-vitaminrikt så järnupptaget blir bra, finns det egentligen ingen anledning att köpa färdig gröt tex. Ibland känns det som vi föräldrar har alldeles för dålig tillit till vår egen förmåga att åstadkomma en bra kost för våra små. Färdigt är ett bra komplement men absolut inte för att man inte skulle kunna åstadkomma en fullvärdig kost själv! Det behövs lite ansträngning och lite kunskap men med det kommer man långt
    När och varför har man kollat järnvärdet? På BVC?
  • Pippiputti

Min son har provat köpegröt typ 2 gånger. Han har vägrat äta efter att ha smakat. Förstår honom då det smakar f-n av gröten. En sötsliskig sörja som smakar jäst typ.
    Min son har ätit havregynsgröt med tunnpaltbröd i + lite smör eller kallpressade rapsolja. Det receptet fick jag av BVC.

Svar på tråden Industrigröt :(