• Norma

Industrigröt :(

Hej!

Jag undrar om någon av er andra ger eller har gett egen lagad gröt till till era bebisar? Överallt där jag läst så verkar det som om man bör ge de färdiga industrigrötarna när det börjar bli dags för gröt! :(
    När man läser på innehållsförteckningen på förpackningarna kan man ju inte fatta att det ska vara så nyttigt för våra små! för att inte tala om lukten på pulvret!! Får bebisen någon brist om man ger typ havregrynsgröt, kanske med lite hemgjord aprikospuré och en klick smör/lite olja, någon som vet?
    Vi i övriga familjen har slutat med halvfabrikat och föröker att äta så ren mat som möjligt skulle kännas bra om även lillfia gjorde det! (Snart 6 mån)

• Svar på tråden Industrigröt :(
  • Primrose
    skappy skrev 2009-04-20 14:36:08 följande:
    Jag tror att mannagryn kräver mjölk vid tillagningen, men istället för att använda komjölk kan man använda havremjölk. Det blir precis lika gott och mig veterligen fungerar det bra för bebisar (men rätta mig gärna om jag har fel)
    Ja, det låter som ett bra tips - jag ska undersöka det.
  • IsaCMoJs

Om ni mixar havregrynen, hur mycket av det tar ni då till en portion till en bebis? jag skulle vilja ge min dotter egen hemlagad gröt men har köpt industrigröt för att jag inte visste att det var så mycet skit i den och för att jag inte vet hur man ska göra en portion!
    Dessutom  så kan hon bara få äta banan och katrinplommon på då jag är allergisk mot de andra frukterna så vi får tillsätta det där paltbrödet för jhärnets skull

Äntligen är hon här, vår älskade Moa
  • Catti41
    IsaCMoJs skrev 2009-04-21 10:00:30 följande:
    Om ni mixar havregrynen, hur mycket av det tar ni då till en portion till en bebis? jag skulle vilja ge min dotter egen hemlagad gröt men har köpt industrigröt för att jag inte visste att det var så mycet skit i den och för att jag inte vet hur man ska göra en portion!Dessutom  så kan hon bara få äta banan och katrinplommon på då jag är allergisk mot de andra frukterna så vi får tillsätta det där paltbrödet för jhärnets skull
    Jag gör på 0,5 - 1dl mixade havregryn. Och vatten. Och nåt puréeigt. Sen äter han nog inte alltid upp allt, men får hjälp av mig. Och av katten... (ibland äter han allt, särskilt på kvällen)
  • deede

Mannagrynsgröt kan göras på vatten oxå, har jag gjort till min dotter när hon var mindre.

• Hun

jag kokar gröt på havregryn, aprikospurén är en bra ide. mixade grynen med stavmixer i början för att få en lenare konsistens.. jag har lite svårt att förstå det där med palt i gröten. fy vad äckligt! är det någon mamma som tillsätter blod i sin egen gröt bara för att det är bra för järnvärdet? jag har hoppat över köpegröt just för att undvika otäcka saker i maten...

• Hun

förresten, med allt tal om vikten av järn just i grötsammanhang, mannagrynsgröten - kokar ni den med mjölk eller kan man göra den utan mjölk? mjölk ska ju försvåra järnupptaget.. industrigröt innehåller ju skummjölkpulver, är inte det lite motstridigt?

och så kan jag dela med mig av min tjejs favvogröt; havregrynsgröt med äppelmos (osockrad så klart) och mosad banan, ibland slinker det ner päron, blåbär eller ananas också. fick idén från en barnmatsburk som jag såg i finland :)

• Hun

förresten, med allt tal om vikten av järn just i grötsammanhang, mannagrynsgröten - kokar ni den med mjölk eller kan man göra den utan mjölk? mjölk ska ju försvåra järnupptaget.. industrigröt innehåller ju skummjölkpulver, är inte det lite motstridigt?

och så kan jag dela med mig av min tjejs favvogröt; havregrynsgröt med äppelmos (osockrad så klart) och mosad banan, ibland slinker det ner päron, blåbär eller ananas också. fick idén från en barnmatsburk som jag såg i finland :)

• queenofangels

ja blev tillsagd av bvc att vissa dagar ge min dotter egen havregryns gröt. den mättar mer. de va absolut ingen fara att ge henne de för jag ger ersättning också och där finns allt dom behöver i den.

• Du och Jag ver2
    Pirella skrev 2009-03-21 22:47:06 följande:
    Jag delar gärna med mig av ett recept på bra hemmagjord gröt:1 dl havregryn1 dl mannagryn½ dl rismjöl½ dl quinoaflingor (proteiner, järn)½ dl hirsflingor (järn, fleromättade fetter, B-vitaminer)½ dl bovetemjöl (antioxidanter, mättar väldigt bra)2 msk nyponskalmjöl (C-vitamin, antioxidanter)Vill man ha en slätare gröt kan man köra grynerna och flingorna i mixer innan man blandar alltihop. Jag brukade göra åtminstone dubbel sats, och sen har jag för mig att jag tog 1-2 msk av blandningen till ½ dl mjölk.
    Måste man använda mjöl? Går det med vatten? Annars kan man ju iofs ta havremjölk.

Idag gör jag gröt på havregryn och hirsflingor - å vatten. Men är sugen att testa detta!!
  • Du och Jag ver2
    Du och Jag ver2 skrev 2009-04-23 18:36:56 följande:
    Måste man använda mjöl? Går det med vatten? Annars kan man ju iofs ta havremjölk. Idag gör jag gröt på havregryn och hirsflingor - å vatten. Men är sugen att testa detta!!
    mjölK ska det ju såklart stå - inte mjöl!!!
Svar på tråden Industrigröt :(