• Norma

Industrigröt :(

Hej!

Jag undrar om någon av er andra ger eller har gett egen lagad gröt till till era bebisar? Överallt där jag läst så verkar det som om man bör ge de färdiga industrigrötarna när det börjar bli dags för gröt! :(
    När man läser på innehållsförteckningen på förpackningarna kan man ju inte fatta att det ska vara så nyttigt för våra små! för att inte tala om lukten på pulvret!! Får bebisen någon brist om man ger typ havregrynsgröt, kanske med lite hemgjord aprikospuré och en klick smör/lite olja, någon som vet?
    Vi i övriga familjen har slutat med halvfabrikat och föröker att äta så ren mat som möjligt skulle kännas bra om även lillfia gjorde det! (Snart 6 mån)

• Svar på tråden Industrigröt :(
  • lugna gatan

Våra små tjejer har ätit maizenagröt och mannagrynsgröt sen de var ca sex månader, ibland på helgerna när vi ger pulvergröt så märker man att de inte blir lika mätta.

• lugna gatan
    lugna gatan skrev 2009-03-21 22:36:26 följande:
    Våra små tjejer har ätit maizenagröt och mannagrynsgröt sen de var ca sex månader, ibland på helgerna när vi ger pulvergröt så märker man att de inte blir lika mätta.
    Jag tillsätter modersmjölksersättning istället för mjölk dock.
  • hewa

Bor i USA och åtminstone i vår delstat hör det till rutin att kolla järnvärdet.

Lilla Fjun skrev 2009-03-21 21:54:02 följande:
    När och varför har man kollat järnvärdet? På BVC?
  • Pirella

Jag delar gärna med mig av ett recept på bra hemmagjord gröt:

1 dl havregryn
    1 dl mannagryn
    ½ dl rismjöl
    ½ dl quinoaflingor (proteiner, järn)
    ½ dl hirsflingor (järn, fleromättade fetter, B-vitaminer)
    ½ dl bovetemjöl (antioxidanter, mättar väldigt bra)
    2 msk nyponskalmjöl (C-vitamin, antioxidanter)

Vill man ha en slätare gröt kan man köra grynerna och flingorna i mixer innan man blandar alltihop. Jag brukade göra åtminstone dubbel sats, och sen har jag för mig att jag tog 1-2 msk av blandningen till ½ dl mjölk.

• Primrose

Jättebra fråga, TS! Jag har själv undrat detsamma. Jag frågade på BVC om köpegröten de rekommenderade var utan "tillsatser" och de sa "ja". De har uppenbarligen inte mycket koll... om det är som ni säger. Jag har inte ens kollat i butiken ännu. Jag hade tänkt att vänta tills han är sex månader med smakisar, men så visade han sig så intresserad när vi åt att jag för en vecka sedan började med smakisar av havregrynsgröt (bara havregryn och vatten) och litet av min mjölk och det slinker ner med lätthet! Jag tycker att det känns väldigt fel att ge sin lille industritillverkad mat, speciellt som vi själva, oftast, är väldigt noga med att äta hemlagat och ekologiskt. Bra tips här om  vad man ska lägga till för att järnförstärka gröten etc.

Jag tänkte börja med litet palsternacka i morgon (ekologisk ) - ang. fettet man lägger till, tror ni att det går bra med extra virgin oliv olja eller bör det vara typ rapsolja (jag vet att coop gjorde ekologisk sådan förut men hittar den inte där längre)?

En annan fråga: Man ska ju vänja dem vid litet gluten innan man slutar amma (vilket det finns väldigt litet av i havregryn efter vad jag har förstått). Är det någon som har testat att ge litet Bulgur, eller är det för fiberrikt?

• Ullis 10

Hej, säkert bra detta ni gör (mína växte upp på det o burkmat, ordet industrigröt låter bara så komiskt)..

Men, kolla med en dietist så vet de ju säkert!

• Norma

Vad glad jag blir att det verkar finnas fler än jag som hellre ger "riktig" gröt än "den sötsliskiga sörjan" :)

#7 Aprikospuré: Koka torkade aprikoser ( jag tar Saltås Kvarns biodynamiska och osvavlade) i vatten en stund tills de svällt upp, häll sedan av lite av vattnet i en mugg så att det ser ut att bli lagom konsistens, . Mixa och späd till önskad konsistens. Färdigt!

Pippiputti skrev 2009-03-21 22:17:37 följande:
    [citat]
    Min son har provat köpegröt typ 2 gånger. Han har vägrat äta efter att ha smakat. Förstår honom då det smakar f-n av gröten. En sötsliskig sörja som smakar jäst typ.

Ja, usch!!

#14 Tack, vilket finfint recept! Hur smakar det? Det verkar så nyttigt att man kanske skulle ta en portion själv! Tror du att det går att ge som smakportioner av den eller kan den vara lite tuff mmot magen i början?
  • mandelblomma

att barn skulle få järnbrist för att de äter hemlagad gröt har jag mycket svårt att tro...mina killar äter två mål gröt om dagen ( o två burkportioner mat o de äter kött) så en av grötmålen består av hammalagad havregrynsgröt med någon frukpure eller mosad banan i och sen älskar de den här risgröten man köper på pulver, så et mål blir så gröt...men jag kommer byta ut även den mot hemlagad :)

I sverige kollar man inte järnvärdet på rutin, förmodligen för att det är så sällsynt ovanligt att svenska bebisar har järnbrist :)

• ouiouioui

Jag ger ett grötmål om dagen (på kvällen) och har alltid gjort egengjord havregrynsgröt. Min BVC sköterska säger att det är ok. Dottern är nu 10 mån och vi har gett havregrynsgröt sedan hon var 6 mån.

Svar på tråden Industrigröt :(