• Norma

Industrigröt :(

Hej!

Jag undrar om någon av er andra ger eller har gett egen lagad gröt till till era bebisar? Överallt där jag läst så verkar det som om man bör ge de färdiga industrigrötarna när det börjar bli dags för gröt! :(
    När man läser på innehållsförteckningen på förpackningarna kan man ju inte fatta att det ska vara så nyttigt för våra små! för att inte tala om lukten på pulvret!! Får bebisen någon brist om man ger typ havregrynsgröt, kanske med lite hemgjord aprikospuré och en klick smör/lite olja, någon som vet?
    Vi i övriga familjen har slutat med halvfabrikat och föröker att äta så ren mat som möjligt skulle kännas bra om även lillfia gjorde det! (Snart 6 mån)

• Svar på tråden Industrigröt :(
  • Pirella

Du och Jag - Jag tror att det skulle vara vatten i det ursprungliga receptet. Det var jag som ville göra gröten lite godare och mjukare genom att göra den på mjölk. Det går säkert precis lika bra med vatten eller havremjölk.

• Du och Jag ver2
    Pirella skrev 2009-04-23 19:45:52 följande:
    Du och Jag - Jag tror att det skulle vara vatten i det ursprungliga receptet. Det var jag som ville göra gröten lite godare och mjukare genom att göra den på mjölk. Det går säkert precis lika bra med vatten eller havremjölk.
    ah, oki! Ja, man kan ju göra på mjölk ibland då!

en till fråga - kan man byta ut bovetemjölet mot boveteflingor?!
  • kjellis

Vi gör havregrynsgröt till vår lilla. Sen blandar vi det med turkisk yoghurt och lite banan eller annan fruktpuré. Låter helt galet och jag kan väl inte påstå att jag gillar det, men han älskar det!

• Dr Mupp

mina äter inte puvergröt eller välling och det är hur friska som helst.

Tror om att barn måste äta köpegröt/välling är en storvinst för barnmatsföretagen

• Pirella
    Du och Jag ver2 skrev 2009-04-23 20:07:26 följande:
    ah, oki! Ja, man kan ju göra på mjölk ibland då! en till fråga - kan man byta ut bovetemjölet mot boveteflingor?!
    Det kan man absolut göra. Vill du ändå ha slät gröt så mixar du ju bara flingorna först.
  • tinaoemma

Ni som gör egen gröt, hur gör ni med välling?

Jag har gjort egen gröt till min dotter för att slippa tillsatser och det funkar hur bra som helst. Tillsätter lite hirs och aprikos för järnets skull.

Problemet är att hon vill ha flaska när hon ska somna och sen jag slutade amma har hon fått havremjölk vid läggdags. Det funkar galant, hon somnar direkt. Men får hon i sig tillräckligt med järn och andra näringsämnen tror ni? Med välling blir det ju som en måltid i sig men havremjölken är ju bara dricka. Tänker också att hon kanske blir lite mätt av det och sen inte äter lika mycket riktig mat.

Hur har ni andra gjort?

• IsaCMoJs

Om min dotter kommer att gilla det så kanske jag kommer att ge henne äggmjölk istället för nått mål ersättning/välling. Man gör det med Äkta smör, ägg och hett vatten som man mixar till en mjölk som jag brukar ha i kaffet (Äter LCHF) och det är mättande och nyttigt!

Äntligen är hon här, vår älskade Moa
  • Du och Jag ver2
    Pirella skrev 2009-04-23 20:24:09 följande:
    Det kan man absolut göra. Vill du ändå ha slät gröt så mixar du ju bara flingorna först.
    Tror det funkar ändå nu. Hon e 9 mån. Mixade havregrynen förut - men har inte gjort det den senaste månaden nu.

Använder du de vanliga eller fiberberikade havregrynen?! Frågade en kompis å hon trodde den fiberberikade var för "tuff" mit magen - men är det värre än andra fullkornsprodukter?!?!
  • Milliz
    Pirella skrev 2009-03-21 22:47:06 följande:
    Jag delar gärna med mig av ett recept på bra hemmagjord gröt:1 dl havregryn1 dl mannagryn½ dl rismjöl½ dl quinoaflingor (proteiner, järn)½ dl hirsflingor (järn, fleromättade fetter, B-vitaminer)½ dl bovetemjöl (antioxidanter, mättar väldigt bra)2 msk nyponskalmjöl (C-vitamin, antioxidanter)Vill man ha en slätare gröt kan man köra grynerna och flingorna i mixer innan man blandar alltihop. Jag brukade göra åtminstone dubbel sats, och sen har jag för mig att jag tog 1-2 msk av blandningen till ½ dl mjölk.
    Det lät som en bra och nyttig gröt. Jag måste bara fråga var du köper nyponskalmjöl?
  • Dr Mupp
    tinaoemma skrev 2009-04-23 20:58:22 följande:
    Ni som gör egen gröt, hur gör ni med välling? Jag har gjort egen gröt till min dotter för att slippa tillsatser och det funkar hur bra som helst. Tillsätter lite hirs och aprikos för järnets skull. Problemet är att hon vill ha flaska när hon ska somna och sen jag slutade amma har hon fått havremjölk vid läggdags. Det funkar galant, hon somnar direkt. Men får hon i sig tillräckligt med järn och andra näringsämnen tror ni? Med välling blir det ju som en måltid i sig men havremjölken är ju bara dricka. Tänker också att hon kanske blir lite mätt av det och sen inte äter lika mycket riktig mat. Hur har ni andra gjort?
    Jag kokar havremustvälling då och då. Som ett värmande mellisalternativ.
Svar på tråden Industrigröt :(