• Norma

Industrigröt :(

Hej!

Jag undrar om någon av er andra ger eller har gett egen lagad gröt till till era bebisar? Överallt där jag läst så verkar det som om man bör ge de färdiga industrigrötarna när det börjar bli dags för gröt! :(
    När man läser på innehållsförteckningen på förpackningarna kan man ju inte fatta att det ska vara så nyttigt för våra små! för att inte tala om lukten på pulvret!! Får bebisen någon brist om man ger typ havregrynsgröt, kanske med lite hemgjord aprikospuré och en klick smör/lite olja, någon som vet?
    Vi i övriga familjen har slutat med halvfabrikat och föröker att äta så ren mat som möjligt skulle kännas bra om även lillfia gjorde det! (Snart 6 mån)

• Svar på tråden Industrigröt :(
  • Zoe

Hej!

På min bvc sa sköterskan att industrigrör är bättre eftersom de innehåller alla viktiga näringsämnen som barnet behöver, speciellt JÄRN. Nu är jag i den sitsen att min 5 månaders kräks tills hon kräks galla ca 3 timmar efter hon har fått gröt, så hon får istället hemlagad gröt. Nu är det så att enligt barnmottagningen måste jag tillföra järn eftersom hemma gröt inte innehåller tillräckligt. Vet någon vilken frukt som innehåller mycket järn som man kan ha i gröten?

• Eisa
    Zoe skrev 2009-04-24 11:59:02 följande:
    Hej!På min bvc sa sköterskan att industrigrör är bättre eftersom de innehåller alla viktiga näringsämnen som barnet behöver, speciellt JÄRN. Nu är jag i den sitsen att min 5 månaders kräks tills hon kräks galla ca 3 timmar efter hon har fått gröt, så hon får istället hemlagad gröt. Nu är det så att enligt barnmottagningen måste jag tillföra järn eftersom hemma gröt inte innehåller tillräckligt. Vet någon vilken frukt som innehåller mycket järn som man kan ha i gröten?
    Aprikos
    Annars får du ha i paltbröd.
    12.34
  • Hedera

Min nu tvååring har aldrig ätit industrigröt eller välling och det har gått bra ändå. Har gett henne havregrynsgröt, hirsgröt och ofta hemmagjord aprikospuré till när hon var liten.

Det är helt bisarra rekommendationer tycker jag. Min familj i Finland gapskrattade när de hörde talas om dem...

Nä, vi äter bra och helt vanlig mat - allsidigt med grönsaker, kött, frukt... Inte skulle det falla mig att ge mitt barn nåt slags näringspulvergröt! Tycker att det är sorgligt att BVC är tvingade att informera om dessa riktlinjer och sprida sån oro, att föräldrar tror att de inte kan laga mat till sina egna barn. (Fast vår BVC-sköterska sa iofs i smyg att hon tyckte att det bara var bull men att hon var tungen att informera oss ändå.)

• AnnikaF81
    tinaoemma skrev 2009-04-23 20:58:22 följande:
    Ni som gör egen gröt, hur gör ni med välling?Jag har gjort egen gröt till min dotter för att slippa tillsatser och det funkar hur bra som helst. Tillsätter lite hirs och aprikos för järnets skull.Problemet är att hon vill ha flaska när hon ska somna och sen jag slutade amma har hon fått havremjölk vid läggdags. Det funkar galant, hon somnar direkt. Men får hon i sig tillräckligt med järn och andra näringsämnen tror ni? Med välling blir det ju som en måltid i sig men havremjölken är ju bara dricka. Tänker också att hon kanske blir lite mätt av det och sen inte äter lika mycket riktig mat. Hur har ni andra gjort?
    Jag har aldrig gett välling till mina två små, och de mår hur bra som helst. Jag har gett ersättning till ett år, sedan riktig mjölk efter det vid måltider, flaskan har jag helt enkelt lämnat bort efter ett år, det är som med nappen, kan bli lite gråt de första dagarna.
    Ger gröt på morgonen och kvällen, gröt som jag lagar själv. Skulle aldrig falla mig in att köpa all mat till mina bebisar, för det första p.g.a alla ämnen, vad är de egentligen?! För det andra blir det fruktansvärt dyrt att köpa fem måltider per dag!!! Riktiga grönsaker, riktiga havreflingor, riktiga frukter o.s.v. det hejar jag på!
  • AnnikaF81
    Hej!På min bvc sa sköterskan att industrigrör är bättre eftersom de innehåller alla viktiga näringsämnen som barnet behöver, speciellt JÄRN. Nu är jag i den sitsen att min 5 månaders kräks tills hon kräks galla ca 3 timmar efter hon har fått gröt, så hon får istället hemlagad gröt. Nu är det så att enligt barnmottagningen måste jag tillföra järn eftersom hemma gröt inte innehåller tillräckligt. Vet någon vilken frukt som innehåller mycket järn som man kan ha i gröten?
    Glöm det, ärligt, att ditt barn inte skulle få i sig alla viktiga näringsämnen från vanlig hemlagad kost. Jag är också från Finland (liksom någons släktingar här) och här har vi inte sådana rekommendationer, alltså är det bara "reklam", tänk så olika det kan vara i två ändå så likadana länder. Helt sjukt!
  • Pirella

tinaoemma - Jag gjorde välling på grötpulvret (se recept längre upp i tråden). Det funkar fint så länge alltihop är ordentligt mixat och man använder en napp med stort hål så att småbitar inte fastnar.

Du och Jag - Jag använde vanliga havregryn, men även sån där grynblandning. Jag tror inte att det är för tufft för magen när barnen är så pass stora.

Zoe - Quinoa och hirs innehåller mycket järn, så det kan du ju också blanda i om du vill tänka extra på järnet.

• Pirella
    kexchoklad skrev 2009-04-23 22:19:31 följande:
    Det lät som en bra och nyttig gröt. Jag måste bara fråga var du köper nyponskalmjöl?
    Nyponskalmjöl finns i hälsokostbutiken, men jag har sett att det också finns på City Gross nu (där jag brukar storhandla). Det borde finnas i vanliga mataffärer som har lite större utbud av Risentas produkter.
  • Bliglin

Jag ger endast mannagrynsgröt eller polentagrynsgröt. Har aldrig gett köpegröten. Är ju helt absurt att folk tycker att det är grötmålen som ska täcka järnbehovet
    Och allt detta schwammel om att inte koka gröt på mjölk. Köpegröten innehåller ju främst skummjölkspulver. (=mjölk sedan man adderat vatten).

Se till att barnet får järnrik mat + c-vitaminrik fruktpuré till de två övriga måenl under dagen och ge vilken gröt du vill till grötmålen!

• Sandrakim
    Har ni kollat att hon inte har laktosintolerans? Det är ju skummjölkspulver i de flesta pulvergrötar. Min tjej klarade av både pulvervälling och -gröt, men när vi började med övriga mjölkprodukter så märktes det att hon inte tålde laktos.
Svar på tråden Industrigröt :(