• Norma

Industrigröt :(

Hej!

Jag undrar om någon av er andra ger eller har gett egen lagad gröt till till era bebisar? Överallt där jag läst så verkar det som om man bör ge de färdiga industrigrötarna när det börjar bli dags för gröt! :(
    När man läser på innehållsförteckningen på förpackningarna kan man ju inte fatta att det ska vara så nyttigt för våra små! för att inte tala om lukten på pulvret!! Får bebisen någon brist om man ger typ havregrynsgröt, kanske med lite hemgjord aprikospuré och en klick smör/lite olja, någon som vet?
    Vi i övriga familjen har slutat med halvfabrikat och föröker att äta så ren mat som möjligt skulle kännas bra om även lillfia gjorde det! (Snart 6 mån)

• Svar på tråden Industrigröt :(
  • Pirella
    Du och Jag ver2 skrev 2009-04-25 15:16:51 följande:
    Pirella - vart tusan hittar man quionaflingor?! letade som en tok igår. Får kolla Ica Maxi imorn innan jag går till hälsoaffärn å köper nyponskalsmjöl (ja, om inte ICA har det då). Rismjöl hittade jag inte heller...
    Quinoaflingor och rismjöl borde finnas i en större mataffär som har stort utbud av Risentas produkter. Jag vet att det finns på City Gross, men jag är ju så sällan och handlar i andra affärer, så jag vet faktiskt inte om det brukar finnas på typ ICA Maxi eller Coop eller Willys. På hälsokosten finns det definitivt, men där är det en del dyrare också. I värsta fall kan du köpa hel quinoa (om det är lättare att få tag i) och köra den i mixer.
  • Ronjas mamma

Har inte orkat läsa hela tråden men vår dotter har heller aldrig fått färdig mat/gröt och ingen välling.. Vi bor i danmark här får man ett häfte med de första recepten och om man så är osäker kan man köpa ett större häfte med recept till längre fram..

• Strumpan08

Hej! Det låter intressant det ni gör. Jag håller på med smakportioner nu, som jag fixar själv, tycker att det känns tryggare för då vet jag precis vad som finns i det jag ger min dotter.

Sköterskan på bvc tyckte att vi skulle börja med smakportioner med gröt till kvällen, och sa att man skulle köpa barngröt och inte fixa egen för att den är för tuff för magen på de små. Men jag vet inte hur bra koll hon har, och vill endå göra en ansträngning för att fixa gröt själv till lillan. Vad passar att använda som smakportion till en snart 5 månaders?

Och vad gäller järn, innehåller inte broccoli riktligt med järn? Kan man inte se till att ge lite broccolipure till maten?

Strumpan ~ 9/12-2008 ~ sandlada.blogg.se
  • Du och Jag ver2
    Pirella skrev 2009-04-25 18:02:10 följande:
    Quinoaflingor och rismjöl borde finnas i en större mataffär som har stort utbud av Risentas produkter. Jag vet att det finns på City Gross, men jag är ju så sällan och handlar i andra affärer, så jag vet faktiskt inte om det brukar finnas på typ ICA Maxi eller Coop eller Willys. På hälsokosten finns det definitivt, men där är det en del dyrare också. I värsta fall kan du köpa hel quinoa (om det är lättare att få tag i) och köra den i mixer.
    Ja - det var på Willys jag var, men dä hade de inte. Bör väl få tag i det imorn!

Ah, oki - ja quinoa har jag ju hemma - så får testa mixer isf om jag inte hittar nått!

Tack för hjälpen!
  • Pirella

Förresten - om du skulle råka gå förbi en sån där "utländsk" mataffär (jag kallar dem turkaffärer - inte så politiskt korrekt...), så har de garanterat rismjöl. Och billigt också. Inte de som säljer asiatisk mat, utan... Ja, jag vet faktiskt inte. Mellanöstern, tror jag.

• tes 75

gör hemlagad gröt och blanda sedan ut den med en skvätt ersättning, då borde du få till ungefär samma näringsmässiga innehåll. kolla ingredienserna här t ex: hippbarnmat.se/subpage.aspx

• IsaCMoJs

Är det omöjligt att ge sin bebis egengjord havregrynsgröt om hon inte får äta aprikospuré?

Äntligen är hon här, vår älskade Moa
  • Dr Mupp
    IsaCMoJs skrev 2009-04-26 16:46:06 följande:
    Är det omöjligt att ge sin bebis egengjord havregrynsgröt om hon inte får äta aprikospuré?
  • Dr Mupp

Vad hände?

IsaCMoJs skrev 2009-04-26 16:46:06 följande:
    Nåja man kan ge havregrynsgröt med eller utan fruktpure. Järn finns i så mycket annat än just gröt. mina får frysta hallon i gröten och ingen av dem har järnbrist
  • IsaCMoJs

ok{#lang_emotions_smile}

Äntligen är hon här, vår älskade Moa
Svar på tråden Industrigröt :(