• Norma

Industrigröt :(

Hej!

Jag undrar om någon av er andra ger eller har gett egen lagad gröt till till era bebisar? Överallt där jag läst så verkar det som om man bör ge de färdiga industrigrötarna när det börjar bli dags för gröt! :(
    När man läser på innehållsförteckningen på förpackningarna kan man ju inte fatta att det ska vara så nyttigt för våra små! för att inte tala om lukten på pulvret!! Får bebisen någon brist om man ger typ havregrynsgröt, kanske med lite hemgjord aprikospuré och en klick smör/lite olja, någon som vet?
    Vi i övriga familjen har slutat med halvfabrikat och föröker att äta så ren mat som möjligt skulle kännas bra om även lillfia gjorde det! (Snart 6 mån)

• Svar på tråden Industrigröt :(
  • Gosetrollan

När min lilla tjej var 6 mån började jag ge henne vanlig havegrynsgröt. Jag köpte Gyllenhammars havregryn, för det finns mindre skaldelar i den. Jag mixade grynen innan jag kokte gröten, så den blev lite slätare. Min BVC-sköterska tyckte, att kan man äta den ena gröten kan man äta den andra. Funkade kalas!

• Primrose

Ja, precis. Päronpurén funkar också bra. Nu verkar han dock ha blivit lös i magen av bananen, så jag kommer att ge det litet mer sparsamt den närmaste tiden.

Ronjas mamma skrev 2009-04-30 07:57:08 följande:
    Ja banan är ofta ett hit vet många som kommer det i gör ju också gröten lite söt..
  • Ronjas mamma

Primrose mysko burde ge motsatt effekt : )
    Prova annars blåbär om du har det hemma det är bra mot lösmage..

• Primrose

Ja, jag vet, litet mysko. Men i dag har jag uteslutit hirsen i gröten, för att se om det egentligen är den som gör honom lös i magen. Inte diarré, dock. Jag hade tänkt pröva blåbär - har ekologiska i frysen som jag använder till smoothie. Med litet päronpuré blir det säkert mums för lillen!

Ronjas mamma skrev 2009-05-02 11:51:15 följande:
    Primrose mysko burde ge motsatt effekt : ) Prova annars blåbär om du har det hemma det är bra mot lösmage..
  • Ronjas mamma

Låter gott tyvärr är det så sällan vi kan få päron i butikerna här..(alltså ekologiska ; )

• Primrose
    Ronjas mamma skrev 2009-05-03 01:25:24 följande:
    Låter gott tyvärr är det så sällan vi kan få päron i butikerna här..(alltså ekologiska ; )
    På Coop har de nästan alltid ekologiska päron, här hos oss i alla fall.

Blåbär i gröten tyckte han var mums. Dock ingen hit när man har en kräkbebis, kan jag säga. Blå spyor i timmar efteråt, med blå fläckar på det mesta i tygväg som följd!

Det verkar ha varit hirsen som gjorde honom lös i magen.
  • Ronjas mamma

Primrose øv det hade jag inte tänkt på vår dotter har typ kräkt 3 gånger i hela sitt liv om vi inte räknar med när hun var sjuk..

Tillgängäld använder vi tygblöjor det kan vara svårt att få dem rena när det är blåbär som kommer ut..

Kan du inte prova några andra sorter än hirs och blanda i om du vill ha lite annat?? finns majs,råg, bogvete, qinoua som någon redan nämnt säkert flera kan bara inte komma i tnke om det just nu :)

Vi hade mango och hallon i igår det smakade super och hun åt jättemycket..

Jag får ta och kolla i våra Coop affärer annars brukar det mest bli när jag åker in til Kbh att vi får tag i päron bor ca 7 km utanför vilket gör en enorm skillnad i det ekologiska utbudet :(

• Vic2ria

jag har oxå tänkt göra hemmagjord gröt men är rädd för att han inte ska få i allt han behöver. om jag använder mig av receptet som lagts ut i tråden innan, är det säkert att han får i sig allt då? och kan denna börjas ge från 4 mån?

1 dl havregryn
    1 dl mannagryn
    ½ dl rismjöl
    ½ dl quinoaflingor (proteiner, järn)
    ½ dl hirsflingor (järn, fleromättade fetter, B-vitaminer)
    ½ dl bovetemjöl (antioxidanter, mättar väldigt bra)
    2 msk nyponskalmjöl (C-vitamin, antioxidanter)

• Strumpan08
    Vic2ria skrev 2009-05-05 10:13:56 följande:
    jag har oxå tänkt göra hemmagjord gröt men är rädd för att han inte ska få i allt han behöver. om jag använder mig av receptet som lagts ut i tråden innan, är det säkert att han får i sig allt då? och kan denna börjas ge från 4 mån? 1 dl havregryn 1 dl mannagryn ½ dl rismjöl ½ dl quinoaflingor (proteiner, järn) ½ dl hirsflingor (järn, fleromättade fetter, B-vitaminer) ½ dl bovetemjöl (antioxidanter, mättar väldigt bra) 2 msk nyponskalmjöl (C-vitamin, antioxidanter)
    Det receptet, är det tänkt för hur många portioner? Och hur kokar man det?
  • Vic2ria
    Pirella skrev 2009-03-21 22:47:06 följande:
    Jag delar gärna med mig av ett recept på bra hemmagjord gröt:1 dl havregryn1 dl mannagryn½ dl rismjöl½ dl quinoaflingor (proteiner, järn)½ dl hirsflingor (järn, fleromättade fetter, B-vitaminer)½ dl bovetemjöl (antioxidanter, mättar väldigt bra)2 msk nyponskalmjöl (C-vitamin, antioxidanter)Vill man ha en slätare gröt kan man köra grynerna och flingorna i mixer innan man blandar alltihop. Jag brukade göra åtminstone dubbel sats, och sen har jag för mig att jag tog 1-2 msk av blandningen till ½ dl mjölk.
  • Primrose

Ronjas mamma: Jo, igår testade jag att blanda mannagrynsgröt (ekologisk) och skrädmjöl, för att introducera mer gluten. Ännu inga konstigheter med magen.

Har man en liten kräkbebis (jag var, för övrigt också det!) får man räkna med att han kräks upp till 30gg om dagen! Fast i dag har det varit lugnt på den fronten, han har bara kräkts ett litet fåtal gånger.

• Ronjas mamma

primrose jag sa under hela gravidteten att jag inte skulle få en kräkbebis och alla skrattade men jag fick rätt ; ) hoppas den nästa blir lika dan har själv väldigt svårt vid kräk..
    Skönt om han tåler mannagrynen. Ha en bar dag..

• Du och Jag ver2
    Strumpan08 skrev 2009-05-05 11:04:28 följande:
    Det receptet, är det tänkt för hur många portioner? Och hur kokar man det?
    Det beror väl lite på hur mycket bebisen äter. Jag tar ½dl av det + 1,5dl vatten (man kan ju ha mjök också!) till en port åt min 9månaders.

Jag kokar/sjuder det under ca 4-5min
  • Strumpan08
    Du och Jag ver2 skrev 2009-05-06 09:32:56 följande:
    Det beror väl lite på hur mycket bebisen äter. Jag tar ½dl av det + 1,5dl vatten (man kan ju ha mjök också!) till en port åt min 9månaders. Jag kokar/sjuder det under ca 4-5min
    Tack!
Svar på tråden Industrigröt :(