• Norma

Industrigröt :(

Hej!

Jag undrar om någon av er andra ger eller har gett egen lagad gröt till till era bebisar? Överallt där jag läst så verkar det som om man bör ge de färdiga industrigrötarna när det börjar bli dags för gröt! :(
    När man läser på innehållsförteckningen på förpackningarna kan man ju inte fatta att det ska vara så nyttigt för våra små! för att inte tala om lukten på pulvret!! Får bebisen någon brist om man ger typ havregrynsgröt, kanske med lite hemgjord aprikospuré och en klick smör/lite olja, någon som vet?
    Vi i övriga familjen har slutat med halvfabrikat och föröker att äta så ren mat som möjligt skulle kännas bra om även lillfia gjorde det! (Snart 6 mån)

• Svar på tråden Industrigröt :(
  • Andrea85

har bara läst sista sidan, men för att järnbrika vanlig gröt kan man smula ner palt-tunnbröd..
    vet inte om det är gott dock. sonen ratade det, men han gillar inte gröt överhuvudtagt..

• Pirella

Norma - Ja, gröten är väldigt god!
    Det tycker till & med jag, som inte är så förtjust i gröt annars.
    Jag vet faktiskt inte om den är bra att ge som smakportioner... Det kanske är så att den är lite tuff mot magen, åtminstone precis i början. Men man kan ju prova med pyttelite i taget den första tiden.

• Figaro73

Jag kan rekommendera Holles ekologiska grötar fr 4 månader om man vill ge bra gröt utan tillsatser. Deras havregrynsgröt t.ex består av enbart havremjöl och B1-vitamin (lag på det) och inget annat.
    Deras grötar finns att köpa på nätet om man inte bor i Gbg eller Sthlm. Kolla på webbutik.barnmatsbutiken.se/grot-valling

• mam35

Hej! Har blandat gröt enligt Pirellas recept ovan fast jag bytte ut mannagrynen mot mer havregryn eftersom jag ville ha en helt glutenfri gröt. Hittills har jag blandat i gröten i risgröt så att lillkillen på 10 mån inte ska få problem med magen av alla fiber och det går ner som en dans så nu tänker jag forsätta och bara köra denna gröt, jag har bara en fråga - måste man koka gröten eller räcker det att blanda med varmt vatten?

• Pirella

Jag gjorde gröten i mikron.
    Då värmde jag först mjölk på full effekt i nån minut eller så. Sen vispade jag i grötpulvret och körde på 3/4 effekt i typ 1½ minut.
    Jag tror att gröten kräver åtminstone lite tillagning, men den behöver nog inte kokas och puttra i kastrull på spisen.

• Primrose

Nu har jag köpt skrädmjöl från Saltå Kvarn - och kokar gröt på det till lillen (5 1/2 månad), och det slinker ner!
    Jag vill gärna testa något med mer gluten så småningom (man ska ju tydligen introducera det innan man slutar amma). Mannagryn kräver väl att man lagar till med mjölk - eller går det med vatten? Jag vill helst undvika mycket komjölk, ännu så länge.

• Fåret Shaun
    Norma skrev 2009-03-21 20:26:28 följande:
    Hej! Jag undrar om någon av er andra ger eller har gett egen lagad gröt till till era bebisar? Överallt där jag läst så verkar det som om man bör ge de färdiga industrigrötarna när det börjar bli dags för gröt! :( När man läser på innehållsförteckningen på förpackningarna kan man ju inte fatta att det ska vara så nyttigt för våra små! för att inte tala om lukten på pulvret!! Får bebisen någon brist om man ger typ havregrynsgröt, kanske med lite hemgjord aprikospuré och en klick smör/lite olja, någon som vet? Vi i övriga familjen har slutat med halvfabrikat och föröker att äta så ren mat som möjligt skulle kännas bra om även lillfia gjorde det! (Snart 6 mån)
    Nej ger du bröstmjölk eller ersättning får bebisen i sig det den behöver iaf
    Happ, vad ska man göra idag då?
  • TeZs

Det där har jag oxå funderat på! Vårat första barn fick rätt mycket indistrigröt och burkmat. Vårat andra barn tyckte aldrig om varken gröten eller burkmaten så till henne gjorde vi alltid egen mat. Får se hur det blir med våran yngsta för snart är det dax för smakisar :) SÅ jag tackar oxå för tipsen i den här tråden!

• skappy

Jag tror att mannagryn kräver mjölk vid tillagningen, men istället för att använda komjölk kan man använda havremjölk. Det blir precis lika gott och mig veterligen fungerar det bra för bebisar (men rätta mig gärna om jag har fel)

Primrose skrev 2009-04-11 00:34:04 följande:
    Nu har jag köpt skrädmjöl från Saltå Kvarn - och kokar gröt på det till lillen (5 1/2 månad), och det slinker ner! Jag vill gärna testa något med mer gluten så småningom (man ska ju tydligen introducera det innan man slutar amma). Mannagryn kräver väl att man lagar till med mjölk - eller går det med vatten? Jag vill helst undvika mycket komjölk, ännu så länge.
  • Catti41

alltså det säger ju sig självt att mänskligheten knappast har stått och fallit med industrigröt.... :)

Så gör man egen gröt med aprikos eller paltbröd till så är det självklart ingen fara. Tips är att köra havregrynen i mixern dock en liten stund först. Iallafall ibörjan.

Svar på tråden Industrigröt :(