• Norma

Industrigröt :(

Hej!

Jag undrar om någon av er andra ger eller har gett egen lagad gröt till till era bebisar? Överallt där jag läst så verkar det som om man bör ge de färdiga industrigrötarna när det börjar bli dags för gröt! :(
    När man läser på innehållsförteckningen på förpackningarna kan man ju inte fatta att det ska vara så nyttigt för våra små! för att inte tala om lukten på pulvret!! Får bebisen någon brist om man ger typ havregrynsgröt, kanske med lite hemgjord aprikospuré och en klick smör/lite olja, någon som vet?
    Vi i övriga familjen har slutat med halvfabrikat och föröker att äta så ren mat som möjligt skulle kännas bra om även lillfia gjorde det! (Snart 6 mån)

• Svar på tråden Industrigröt :(
  • Du och Jag ver2
    Pirella skrev 2009-04-25 22:10:16 följande:
    Förresten - om du skulle råka gå förbi en sån där "utländsk" mataffär (jag kallar dem turkaffärer - inte så politiskt korrekt...), så har de garanterat rismjöl. Och billigt också. Inte de som säljer asiatisk mat, utan... Ja, jag vet faktiskt inte. Mellanöstern, tror jag.
    ah, oki! Tack för tipset!

Hittade rismjöl å nyponskalsmjöl på ica Maxi idag (å upptäkcte sen att rismjölet även fanns på coop också!) Men quinoaflingorna hittar ja tusan inte! Å häsloaffären ja trodde hade har ju bara piller å sånt - ingen mat. Så lär väl ta mig en tur in på stan å kolla då. Kan man inte beställa från nätet?!? =)
  • Ronjas mamma
    IsaCMoJs skrev 2009-04-26 16:46:06 följande:
    Är det omöjligt att ge sin bebis egengjord havregrynsgröt om hon inte får äta aprikospuré?
    Vi brukar blanda havregryn,majsmjöl, och rismjöl sedan har vi i den frugt vi har hemma fryst eller färsk allt från bananer til äpple och blåbär som är favoiriterna hos vår tjej..
  • Pluffsan

Hej!
    Jag gav min son från att han var 9 månader vanlig havregrynsgröt. Receptet som står på baksidan av paketet fast jag tog bort saltet. Han verkar inte må dåligt av det. Jag brukar tänka lite hur dom gjorde förr och då hade dom ju ingen industri mat. Och dom kokte välling på havregryn också. Men jag är ingen expert. Det var bara hur jag gjorde.

• Ronjas mamma

Glömde säga att vi också har kanel ibland muskat nöt ,pressad apelsinsaft,och pulveriserad vaniljstång eftersom vår tjej alltid har velat ha massor av smak i sin mat..
    Till lunch blir det gröt med kött,grönsaker,vitlök,oregano och ibland lite parmesan..

• Primrose

Ronjas mamma skrev 2009-04-28 08:59:04 följande:
    Glömde säga att vi också har kanel ibland muskat nöt ,pressad apelsinsaft,och pulveriserad vaniljstång eftersom vår tjej alltid har velat ha massor av smak i sin mat.. Till lunch blir det gröt med kött,grönsaker,vitlök,oregano och ibland lite parmesan..
    Köttgröt - mmm det låter gott!
  • Ronjas mamma

Ja lite strimlor av gårdagens middag gör susen i lunch gröten... tror helst jag själv springer över men det smakar faktiskt ok och glömde skriva alltid en tsk eller två olja i så de får fett nog..
    Så glad för att man här i DK tycker det är mera normalt med hemmagjort än köpt om de så också kunde mota den avslappnade hållning till amning som man har i Sverige så ville allt vara toppen ;)

• IsaCMoJs

Jag ger nu min dotter ekologisk havregrynsgröt som jag mixar och ger med lite katronplommon, hon tycker att det är jättegott och det blir inte alls lika kladdigt som när jag gav industrigröt!{#lang_emotions_smile}

Äntligen är hon här, vår älskade Moa
  • Primrose

Nu har jag börjat blanda i litet hirs i skrädmjölsgröten som jag gör till min lille och det slinker ner bra. Jag testade en gång med bara hirsgröt, men det tyckte han inte om (trots rapsolja och päronpuré i också). I dag blandade jag, för första gången, i mosad banan i gröten och det var jättepoppis.

• Ronjas mamma
    Primrose skrev 2009-04-29 23:43:45 följande:
    Nu har jag börjat blanda i litet hirs i skrädmjölsgröten som jag gör till min lille och det slinker ner bra. Jag testade en gång med bara hirsgröt, men det tyckte han inte om (trots rapsolja och päronpuré i också). I dag blandade jag, för första gången, i mosad banan i gröten och det var jättepoppis.
    Ja banan är ofta ett hit vet många som kommer det i gör ju också gröten lite söt..
Svar på tråden Industrigröt :(